"We have always believed that building strong leader is a strategic imperative."
-Jeff Immelt, Chairman and CEO
Лидерство в GE заявлено, как императив - это раз; доступные стороннему человеку данных по их программам развития - поражают своим уровнем, а кроме того можно просто перечитывать и перечитывать биографии знаменитых их лидеров. Можно начать с основателя General Electric Томаса Эдисона, ну или если хотите посовременнее, то Джека Уэлча.
Джефри Иммелт - нынешний CEO - тоже парень не промах. Вот кое-то из его высказываний:
ссылка на перевод. Собственно, что тут можно сказать; ЗА за каждый пункт. А некоторые фразы из пятого пункта типа финальный ключ к успеху - «делайте это» - вообще хочется вытатуировать на плече и каждый раз, когда "будущий лидер" будет думать, что все произойдет само собой или кто-то разовьет его за него - резко заворачивать рукав и показывать.
Пока это одна их самых главных закупорок с нашими лидерами, в отличии от GE наверно - это начать реально что-то делать, не рассуждать и не ждать, что раз тебя выявили в HiPo - тебе сейчас с неба посыпятся MBA и должности ген.директоров не ниже. И это результат в том числе неправильной позиции HR на начальных этапах. Сейчас реально приходится искоренять отношение: "что компания может сделать для меня" и "а что мне за это будет". Конечно, с прирожденными талантами таких проблем нет - им только дай направление, но "других" больше, и в силу нашей ментальности пока можно и скидку сделать.
Есть правда момент в статье момент, который, я не согласна сейчас рекомендовать. Это акцент на профессиональных экспертов в качестве лидеров ( в этой терминологии лидер - руководителей). Наша идея того, что руководство и управление - это сама по себе работа, требующая отдельных от профессиональной сферы навыков и умений, в целом по РФ еще слаба.
Для многих будущих/ начинающих руководителей становится открытием, что руководитель не должен быть умнее всех своих подчиненных и не должен уметь выполнять весь объем их задач, а может заниматься в большей степени управлением. А у некоторых народностей СНГ, в силу нац. особенностей, подобные постулаты - вообще агрессию вызывают. А за слова, что назначение на руководящую должность - еще не подразумевает наличие лидерства, вообще рискуешь получить по не уважающей авторитеты физиономии.
Поэтому подвергнутые в GE анафеме образы «великих менеджеров широкого профиля» или универсальных управленцев я держу за пазухой как мою опору.
P.S.
Speak to a GE leader and you’ll begin to understand why 90 percent of GE’s
top 600 leaders are promoted from within. Our people are passionate, resourceful
and committed. And GE invests around $1 billion every year in their growth.
Crotonville: The epicenter of learning at GE
The John F. Welch Leadership Development Center, better known as “Crotonville,” was founded in 1956 and is recognized
as the world’s first major corporate business school. Located in the hamlet of Crotonville in Ossining, New York, the 53-acre
campus hosts around 10,000 GE employees and customers every year. For GE employees, ranging from entry-level to our
highest-performing executives, a journey to Crotonville is something of a pilgrimage - a transformative learning experience
that, for many, can become a defining career event.
Crotonville courses cover a broad range of topics and expertise including:
• Executive courses in leadership, innovation, strategy and manager development
• Leadership courses for new managers focusing on development, business impact and external focus
• Essential skills courses such as hiring, presentations, team building and project management
• Customer programs including executive briefings, change management and integration
Beyond offering organizational and management courses, Crotonville also plays an important role in facilitating diversity
at GE. Classes have a broad functional and global mix, with most courses having 50 percent non-U.S. participation.
Special events hosted by affinity groups at Crotonville also help to strengthen diverse relationships both within and
beyond the company. For example, the annual “Leading & Learning” summit hosted by the GE Women’s Network invites
150 women leaders - two-thirds of whom are GE customers or suppliers - to network and share experiences.
Growing leaders worldwide
To reach our leaders and customers across our businesses and across the world, GE has taken the Crotonville
experience global - so GE leadership training is available everywhere our leaders are.
Our international locations and special global courses include:
• Sharing best practices in Asia: Our team in Shanghai, China engages employees, suppliers and customers at our
Shanghai leadership development center in our newly expanded Asia headquarters.
• Management development in Europe: Leadership courses are delivered to our leaders and executives from across
Europe at our Global Research Center just outside of Munich and GE International headquarters in Brussels, Belgium.
• Learning in Abu Dhabi: GE has partnered with the Mubadala Development Company to establish a corporate learning
program to host both GE leaders and customers at GE’s Crotonville campus as well as in the Middle East and Africa.
• Growing teamwork in Asia: In 2008, our team-based, action training course called Leadership, Innovation and Growth
(LIG) took more than 280 people across 18 GE businesses on a tour of Asia that visited Shanghai, New Delhi and Dubai.
• On the ground in Africa: In late 2008, a class of 50 top-level GE executives traveled to Nigeria, Mozambique and Kenya
to explore growth opportunities and understand the challenges of the continent. Participants held audiences with government, business and academic leaders to discuss where GE could provide long-term, sustainable solutions.
Плюс классное видео на сайте GE
http://www.ge.com/innovation/leadership/index.html