Dodge Big Horn CN/CNT950

Apr 19, 2013 23:51

Оригинал взят у den_176 в Dodge Big Horn CN/CNT950



Как обычно, я сёрфил интернет и совершенно случайно наткнулся на фотографию красивого носатого американца. Что ж за зверь такой? Порыскав, нашёл и информацию. Это грузовик Dodge Big Horns, редкий нынче вид, ведь был выпущен всего 261 автомобиль этого семейства, даже есть список с количеством проданных по годам экземпляров в Америке, Канаде и Мексике(аж целых одна штука) в период с конца 1972-го по 1975 годы.

Теперь этот грузовик популярен у коллекционеров и реставраторов, многие экземпляры из выпущенного тиража теперь перемещаются между трак-выставками, но, как всегда и бывает, есть машины, доживающие свой век, врастая в землю.

Под катом фотографии Биг Хорнов разных лет и состояний, небольшой видеоролик, запечатлевший этот тяжёлый грузовик в движении и таблица технической информации.

Резервная копия на блоге   При Дороге.





Flickr.com

Как я уже говорил выше, эти грузовики выпускались с конца 1972 по 1975 гг, времена энергетического и экономического кризиса, из-за которого его и перестали выпускать.




Flickr.com

Машины оснащались движками Cummins или Detroit Diesel мощностью от 230 до 335 л.с. КПП ставили Fuller либо Spiecer.







Flickr.com




Flickr.com

Как обычно, на американский сидельник ставится спальник под заказ клиента, любой конфигурации и размера.




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com

Что характерно, все Биг Хорны оснащались высокими хромированными выхлопными трубами и аллюминевыми баками со ступеньками для удобства доступа в кабину.




Flickr.com

Интересная версия Биг Хорна с коротким капотом, таких грузовиков было выпущено совсем немного, говорят, что до наших дней дожило всего 2 экземпляра.




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com




Flickr.com

На мой вкус - это очень красивый грузовик, жаль такой не увидишь в живую на АвтоЭкзотике или в одном из Ретро-автомузеев.




Ну а в наши времена имя Big Horn носит одна из комплектаций пикапа Dodge Ram.

Для заинтересованных вот техническая информация по Dodge Big Horn в оригинале.

Dodge Bighorn Specifications

Standard Equipment

Optional Equipment

Wheelbase

185"

Any

Engine

Cummins - Super 250

Cummins: NH230, NTC270, NTC290 @ 290 or 270 HP, NTC350 @ 350, 335, 320 or 310 HP,   Detroit: 6-71N, 8V-71N, 8V-71T

Cooling

1200-SQ.IN Radiator

1500-SQ.IN Radiator

Clutch:

Spicer 14" - 2 Plate

Spicer 15 ½" - 2 Plate

Transmission:

Fuller RT910

Fuller: RTO9513, RTO12513, RT915,  Spicer: 8554A, P8516-3A, P8716-5B, 1062A, 1007-2A, 1010-2A, 1020-3A,  Auxiliaries: 8345D, 8035P

Propeller Shaft

Spicer 1700 Series

1810 Series

Rear Axle

Rockwell: SLHD Weight Rating: 34,000LBS GCW Rating: 85,000LBS Ratios: 4.11, 4.44, 4.62 Air-Actuated Interaxle Differential Lockout

Front Axle

Rockwell FF 921  Rating: 12,000 LBS

Rockwell: FG 900-16,000 LBS

Frame

Heat-Treated Hi-Tensile Steel - 110,000 PSI Size:10 1/8 x 3 ¼ x ¼ Section Modulus: 11.6 RBM: 1,276,000 IN.-LBS Per Rail

10 ¼  x 3 ¼" x 5/16" Section Modulus: 14.76 RBM: 1,623,000 IN.-LBS Per Rail

Crossmembers

Bolted Member and Gusset Construction using SAE Grade 8 Bolts. Hardened Washers and Aircraft-type Self-locking Nuts.

--------------------------------------------------

Front Springs

Leaf-Type 56" x 4"  Pad Capacity: 5300 LBS

Pad Rating of: 6000 LBS or 7200 LBS Shock Absorbers

Rear Suspension

Reyco 101 on the '73 and '74 Bighorns, replaced by Reyco 102's for '75

Hendrickson:Air Suspension: Western Stabilaire

Brakes

Air Lines

Aeroquip Reusable Fittings with Parker-Hannefin Flex-Lines--Nylon Lines Inside Cab and in Instrument Panel

--------------------------------------------------

Emergency Parking Brake

Rockwell Super-Failsafe with Wedge Brakes

Spring-Loaded Parking Brakes on both Rear Axles

Fuel Tanks

Dual 75-Gallon Steel 26" Barrel-Type with Built-In Steps

75 and 100-Gaal Tanks in Steel or Aluminum

Filters

Air: Donaldson Cyclopak 16"
Oil: Fuel Flow: 4-QT. - Engine Mounted        
       Bypass: Fleetguard 14-QT.
Fuel: With Cummins Engines: Fleetguard FF105D      
         With Detroit Diesels: Primary: AC-T 74                                            Secondary: AC-T 65
Water: With Cummins Engines: Fleetguard WF1010-Spin-On

--------------------------------------------------

Electrical

Batteries: 4.6-V, 165-AMP-HR Starter: Prestolite, 12-V Alternator: Delco-SI 65-Amp Wiring: P.V.C. With Eyelet Terminals Protection: Circuit Breakers

Alternators: 80-AMP Delco and 75-AMP Delco SI 25

Steering

Gear: Ross 7 D 500, Manual Steering Wheel: 20" Steering Column: Adjustable

Ross HF 64 Hydraulic Power Steering

Wheels

Spoke with 20 x 7.50 Rims

22" Spoke 20" or 22" Disc or Hi-Tensile Disc or Aluminum 22 ½" or 24 ½" Hi-Tensile Disc or Aluminum

Tires

10.00 x 20, 12-PLY Highway Tread

20" or 22" Tube Tires of All Major Brands-Any Available Tread22 ½" or 24 ½" Tubeless Tires of All Major Brands-Any Available Tread

Exhaust

--------------------------------------------------

Single 5" Chrome Pipe and Polished Stainless Steel Shield; Dual 5" Chrome Pipes, Dual Mufflers, Dual Polished Stainless Steel Muffler Shields, and Chrome Lower Exhaust Elbow

Other Standard Items

Dual Electric Horn, Ashtray, Automatic Backup Lights, Radiator Shutters, Steel Flush-Mounted Bumper, Cab Heater of 30,000 BTU, Cigar Lighter, Door Locks, Retractable Seat Belts, Lights, Dual West Coast Mirrors, Single Sun Visor, Toggle Switches, Turn Signals, Dual Air Windshield Wipers with Single Motor, Vertical Exhaust, Chicago Rawhide Rear Wheel Oil Seals

Other Options

--------------------------------------------------

Integral Air Conditioning

Bostrom Viking T-Bar Drivers Seat

Bostrom Air Viking Driver's Seat

Bostrom Viking Companion Seat

Appearance Items

--------------------------------------------------

Lightweight Items

--------------------------------------------------

Aluminum Front Bumper Aluminum Hubs, Front And/Or Rear Aluminum Differential Carriers Aluminum Flywheel Housing (Standard) Aluminum Batter Box Covers (Standard) Aluminum Intermediate Crossmembers Aluminum Tractor Skid Crossmember Centrifuse Drums Lightweight Hi-Tensile Steel Wheels Aluminum Cab Support (Standard) Aluminum Fuel Tanks and Fuel Tank Hangers Aluminum Transmission Case on Spicer Transmissions Only

Weight Information

Model

Max GVW (lbs)

Max GCW (lbs)

CN950

35,000

85,000

CNT950

60,000

120,000

Источники

olddodges.com

33gruzovika.ru

американцы, dodge, история

Previous post Next post
Up