Nov 24, 2017 19:40
Охорона здоров'я прямо зараз переживає безпрецедентну технологічну і культурну трансформацію. Зміни стосуються кожного, тому їх важливо обговорювати. Про діджіталізаціі медицини кажуть багато - але дивляться на них в основному через призму окремих рішень. Системний підхід можна зустріти в текстах професійних візіонерів - таких як Берталан Меско або Винод Хосла.
Пояснити розрив між сучасним станом медицини і тим, чим вона повинна стати, найпростіше на прикладі рітейлу, де значна частина змін, які очікують охорону здоров'я, вже відбулася.
Механіка електронної комерції всім зрозуміла, кожен з нас хоча б раз купував товари онлайн. В онлайн-продажах послуги вже сьогодні відповідають наступним параметрам:
- персоналізація пропозиції: від товарів до контенту;
- майже миттєве отримання товару: доставляють протягом дня в більшості країн;
- низькі ціни (головний фактор - автоматизація бізнес-процесів);
- поліпшення якості послуг за рахунок тієї ж автоматизації та стандартизації;
- доступність: замовити можна що завгодно і звідки завгодно;
- гарантія отримання послуги: якщо товар не відповідає очікуванням, його замінять безкоштовно;
- клієнтоорієнтованість: конкуренція не тільки за ціною, але і за якістю обслуговування;
- наявність цифрової екосистеми, в яку включені виробники, дистриб'ютори, склади, сервіси доставки, магазини;
- превентивність: підписки і передбачення того, що потрібно клієнту.
Електронна комерція - індустрія з високою конкуренцією, величезним обсягом ринку і, як наслідок, великим і постійним потоком інновацій. Інноваційність і загальна доступність електронної комерції стали можливі завдяки розвитку інтернету, системного збору та обміну даними, а також стандартизації та автоматизації.
Тепер згадайте, як було з покупками в інтернеті пару десятиліть назад. До них не було жодної довіри, а зараз ми спокійно замовляємо взуття або навіть меблі з іншого континенту. Швидко, зрозуміло і надійно. Те ж відбудеться з медициною - з діджіталізаціей вона стане доступнішим і якісніше.
У медицині пред'являються високі вимоги до кваліфікації лікарів і медсестер - система охорони здоров'я працює на масовому, але висококваліфікованому персоналі. Всі елементи системи пов'язані необхідністю забезпечувати комплексний догляд за пацієнтом, який традиційно існує тільки за рахунок багатомільйонних інвестицій в багатопрофільні медичні центри.
Відсутність цілісного розуміння роботи людського тіла створює складності в тестуванні нових методів. Пацієнти чекають від медицини готового перевіреного рішення, і лише мала частина хворих готова брати участь в експериментальних програмах.
Медичний менеджмент майже на 100% складається з лікарів. Причини зрозумілі: хто краще їх розуміє, як працює клініка? Але в тому ж e-commerce є значний відсоток управлінців з досвідом з інших галузей. Подібний підхід забезпечує широту поглядів, обмін кращими практиками - необхідна умова для інновацій. У медицині людей з боку мало, що призводить до сильного зсуву в бік традиційних підходів.
Лише невелика частина медичного обладнання доступна кінцевому користувачеві. Однак останнім часом в цьому напрямку відбуваються позитивні зміни: окремі діагностичні інструменти перетворюються в зручні носяться гаджети, дешевшають і стають доступними для споживачів.
Про це можна багато сперечатися, але значна частина діагностики та лікування точно може бути представлена у вигляді алгоритмів і імовірнісного розподілу.
Строгість законодавства - серйозний бар'єр для появи нових гравців. За інших рівних підприємці, особливо без великого стартового капіталу, йдуть в інші індустрії.
За останні пару років багато клінік і лікарень зробили особисті кабінети, в яких пацієнт може отримати медичні дані в цифровому вигляді. Але далеко не всі. Майже ніде ви не зможете перенести історію хвороби з однієї лікарні в іншу. Деякі великі мережеві клініки навіть не мають внутрішнього обміну даними між філіями або між різними інформаційними системами. І навіть всередині однієї установи лікарі не завжди ознайомлюються з усією наявною інформацією про пацієнта.
При всьому цьому в охороні здоров'я є ключові проблеми, які не вирішити без діджіталізаціі і автоматизації.
Перша проблема - низька і неоднорідна доступність медичної допомоги. За оцінкою Всесвітньої організації охорони здоров'я, на 2013 рік в світі не вистачало 7,3 млн лікарів. За прогнозами, до 2035 року ця цифра виросте до 12,9 млн.
Друга - неоднорідну якість медичної допомоги в країні. Застаріла система освіти і низькі зарплати призводять до того, що в середньостатистичної російської поліклініці принципи доказової медицини ігноруються, а сучасні методи діагностики і лікування не використовуються.
Третя - нездатність людського розуму врахувати весь обсяг факторів, що впливають на здоров'я, і засвоїти всі сучасні знання і дослідження.
Четверта проблема - низький ступінь персоналізації охорони здоров'я. В діагностиці рідко використовується вся історія звернень пацієнта за медичною допомогою, інформація про раніше перенесені захворювання і генетична схильність. Кожен раз, коли ви приходите до нового лікаря, треба розповідати все про себе заново. Масове впровадження персоналізованої медицини без автоматизації неможливо.
П'ята - низький ступінь превентивности. Динамічне спостереження хронічних хворих ускладнюють постійна необхідність очного відвідування лікаря, низька частота зібраних показників здоров'я і недоступність медичного обладнання для кінцевих споживачів.
І, звичайно, без автоматизації і діджіталізаціі неможливо постійне та ефективне взаємодії між учасниками системи охорони здоров'я.
Доказова медицина заснована на об'єктивному підході до оцінки ефективності медичного втручання, який базується на наукових дослідженнях, математичному і статистичному аналізах.
Що не можна виміряти, то не можна контролювати.
Щоб точно оцінити ефективність лікування, потрібно розуміти все що впливають на неї фактори. Щоб їх розуміти, потрібно оцифрувати і спостерігати в динаміці максимум даних про здоров'я пацієнта. У сучасній доказової медицини з цим багато проблем:
- генетика і спосіб життя пацієнта майже не враховуються;
- рандомізовані клінічні дослідження часто не володіють належною кількістю учасників;
- не враховується вплив одночасно протікають хвороб друг на друга;
- ускладнені дослідження ефективності немедикаментозної терапії в сфері психічного здоров'я.
Вирішити поточні проблеми неможливо без системного збору, зберігання і подальшої автоматичної обробки персональних медичних даних. Збирати дані потрібно як на рівні індивідуума, так і на рівні системи охорони здоров'я в цілому.
Глобально, для підвищення рівня медичної допомоги та зниження витрат потрібні стандартизація, алгоритмізація і автоматизація контролю якості та система підтримки прийняття рішень. Для допомоги лікарям необхідно спочатку автоматизувати рутинні (збір анамнезу), а потім і більш складні етапи медичної послуги (тріажа, превентивна діагностика з імовірнісним розподілом можливих діагнозів, постійний моніторинг стану пацієнта).
Превентивна медицина ефективна, коли є доступ до максимальної кількості факторів, що впливають на стан здоров'я, що визначають ймовірність захворювань і ускладнень.
Для персоналізації медицини необхідно мати якомога більше даних про конкретну людину. Бажано збирати їх в режимі 24/7: через смартфоні, що носяться пристрої, датчики, вбудовані в організм. Вже зараз варто зберігати в цифровому вигляді дані про регулярні диспансеризації і відвідини лікарів і дивитися статистику по всьому населенню.
Для миттєвого отримання медичної послуги і радикального підвищення її доступності потрібна телемедицина з можливістю ставити діагноз онлайн. Дистанційна допомога не повинна обмежуватися тріажа і динамічним наглядом.
Нарешті, щоб людина була в центрі всієї системи, він повинен мати доступ до своєї медичної інформації та свободу вибирати будь-якого лікаря і закладу охорони здоров'я, чи не починаючи щоразу спілкування з нуля. Необхідно навчитися оцінювати результативність лікування системно, точно і однорідно не тільки в умовах стаціонару.
Щоб все отримати, необхідно створити цифрову екосистему.
права пацієнтів,
медичне право,
адвокат