Тиждень
тому ходила на чудовий спектаклю Санкт-Петербурзького Малого Драматичного
Театру (Театр Європи). Давали «Дядю Ваню» Чехова в постановці Льва Додіна. Увесь
тиждень ходжу під враженням. Щось в мені цей спектакль перевернув , збурив. Аж
надто різкий контраст з тим, що я робила напередодні і з усім в загалі, але
почнемо по-порядку.
Я
фактично вперше побачила «Дядю Ваню» на сцені. І то де? В Парижі. Смішна
історія, дай думаю на російський спектакль сходжу, запарюсь (бо місцеві театри
здається спеціалізують на одних водевілях, от вони реально “розважають”
публіку). Ну і публіка має зібратись цікава (і не помилилась - на спектакль з’явилась
гаряча суміш: російські емігранти з французами-русофілами, мамма-мія !!! “все
як я не люблю”, зате фріків багато, я
сиділа в другому ряді - бо французам, які купили там квитки, з нього субтитрів
не видно (в місцевих театрах субтитри над сценою), а ще мене добросердні
французи прийняли за голодну росіянку і млинцем пригостили).
Інтерпретація
Додіна мені видалась дещо схематичною і трошки стереотипною (я пов’язую це з
тим, що спектакль “виїздний”,
він з ним багато гастролює - треба ж іноземним варварам матінку-Росію показати ),
деякі актори взагалі просто грають
типаж. Мабуть, це щоб відтінити основних авторів. Але я на них мало дивилась,
бо була повністю поглинута виконавицею ролі Соні Оленою Калініною. Вона вигідно
відрізнялась від інших задіяних акторів легкістю виконання ролі. Можливо їй допомогла
зовнішність, а можливо внутрішня віра. Чесність з якою вона виконала роль
некрасивої дочки старого професора хочеться порівняти з драматичним надривом та
внутрішньою роботою героїнь Інгрід Тулін (фільми Бергмана, зокрема «Мовчання», «Обличчя»
і «Сунична Галявина»). Калініна чудово втілила типаж некрасивої жінки (без тіні
кокетства, куди там тій Неллі Уваровій), яка знає, що вона не красива, але
живе, працює, кохає і не хоче нікого щодо себе обманювати. Актриса зуміла
підкреслити дві основні риси Соні: - наївність (адже чоловіків у неї ніколи не
було) і практичну житейську мудрість (все господарство на ній).
Особливо
мені сподобались два моменти. Перший важко переказати. Це сцена між Сонею та її
молодою мачухою Оленою, коли Соня зізнається в коханні до лікаря Астрова.
Соня (смеется,
закрыв лицо) . Я так счастлива… счастлива!
Цей момент вийшов у актриси настільки легко, невимушено, правдоподібно.
Вимовляючи ці слова вона усвідомлює, що лікар її не кохає і нічого з цього не
вийде, але саме почуття робить її настільки щасливою, що літати хочеться. Здається
я маю певну схильність до такого роду сентиментів, тому мене цей момент так
сильно зачіпає :)
І звісно знаменита чехівська кінцівка, про яку в
наступному пості і яку просто треба бачити !!! Я ніколи не задумувалась, що ці слова, в яких
фактично йдеться про те, що людина створена не для задоволення, а для тяжкої
праці були вимовлені молодою дівчиною, у якої все життя попереду.
А ще в цієї актриси є власний сайт:
http://www.elena-kalinina.ru/