شب هواپیماها در آشیانه

Apr 09, 2016 13:35


مперевод от Самолёты в ночном ангаре - Gelio (Степанов Слава)


«سیبیر تکنیک» بزرگترین آشیانه تعمیرات و خدمات فنی هوایی در سیبری، در محدوده فرودگاه «تالما چیووا» قرار دارد. فرودگاه شهر «نووسیبیرسک» بزرگترین مرکز ترانزیت در محل تلاقی مسیرهای هوایی از اروپا به آسیا می­باشد.

در اینجا خدمات فنی هواپیماهای مسافربری انجام می­شود، آشیانه تا حدی بزرگ است که در آن امکان جا دادن 6 فروند هواپیما در آن واحد وجود دارد (شامل دو فروند هواپیمای پهن پیکر) اما در فصل اوج بار کاری آشیانه تا 9 فروند هواپیما از انواع مختلف را داخل آشیانه جا می­دهند.

آشیانه ­های مشابه این آشیانه بسیار کم هستند، یعنی به معنای واقعی کلمه این آشیانه در تمام روسیه منحصر به فرد است. البته اجازه ورود به آشیانه برای خارجی­ها وجود ندارد ، مخصوصا در هنگام شب اما به دلیل تصویربرداری از هواپیماها در روشنایی لازم شرکت سیبیر تکنیک برای ما استثناء قایل شد که جا دارد از آن تشکر کنیم.

«سیبیر تکنیک» در ترکیب هولدینگ فنی «اینژینیرینگ» قرار دارد که بزرگترین شرکت تامین کننده خدمات فنی هواپیماهای خارجی (غربی) در روسیه و سایر کشورهای مشترک المنافع می­باشد.



1- خدمات فنی (سرویس) هوا گردها (وسایل پرنده هوایی) شامل بازرسی­های دوره ای و عملیاتی از وضعیت فنی می­شود که باید پس از گذشت مدت زمان (تقویمی) مشخص و یا میزان ساعت پروازی معین انجام می­شود. (مترجم چک­های هفتگی، ماهیانه، سالیانه، 200 ساعتی، 1000 ساعتی، 4000 ساعتی و ...)



2- ابعاد آشیانه قابل مقایسه با مساحت زمین فوتبال می­باشد: 72 * 137 متر مربع.



3- یک تایر (در اینجا مربوط به شرکت) «Michelin air» وزنی در حدود 80 کیلوگرم دارد.



4-



5- بوئینگ B 767 - 300 پرطرفدارترین هواپیمای مسافربری پهن پیکر با برد بلند.



6- سرعت پیمایش (Cruise speed) هواپیمای مسافربری نزدیک به 840 کیلومتر در ساعت می­باشد. در صورت استفاده موثر ساعت پروازی ماهیانه هواپیما بالغ بر 350 ساعت خواهد بود و این عدد به معنی 110 پرواز (در طول ماه) می­باشد.



7- ارتفاع بوئینگ B - 767 شانزده متر می­باشد که با ارتفاع یک ساختمان 5 طبقه قابل مقایسه می­باشد.



8- چک C- check : شکل دوره ­ای انجام بازرسی­های فنی می­باشد. هر یک و نیم سال یکبار و یا بعد از هر 7500 ساعت پرواز انجام می­شود، و در ارتباط با بازرسی دقیق همه­ سامانه ­های هواپیما است.



9- 36 عدد پره (blade) فن (fan) موتور CFM-56

(Fan: به آن قسمت از موتورهای جت نسل جدید اطلاق می­شود که کار تامین هوای مصرفی در هسته موتور جهت احتراق و نیز حجم هوای زیادی که توسط موتور به حرکت درمی­آید را بر عهده دارد.)



10- خروجی موتور جت (Engine Exhaust)



11- کابین (قسمت مسافر) هواپیمای ایرباس A-320 با چیدمان 158 تایی صندلی مسافرین (به دلیل خاموش بودن هواپیما، چراغ­های کابین خاموش و داخل آن تاریک می­باشد و نورپردازی توسط عامل خارجی مثلاً چراغ قوه یا نورافکن انجام شده است.)



12- خروجی­های اضطراری روی بال­ها (در طرفین کابین مسافرین و هم ردیف با پنجره­ ها خروجی­ هایی (درب­ها کوچک با امکان خروج مسافر در حالت اضطراری و در صورت نیاز) وجود دارند که در تصویر باز شده و به همراه سایر پنجره­های کابین دیده می­شوند.



13- خروجی­های اضطراری روی بال­ها (در طرفین کابین مسافرین و هم ردیف با پنجره­ ها خروجی­ هایی (درب­ها کوچک با امکان خروج مسافر در حالت اضطراری و در صورت نیاز) وجود دارند که در تصویر باز شده و به همراه سایر پنجره­های کابین دیده می­شوند.



14- ارابه فرود (Landing gear) یا به قول عوام «چرخ هواپیما»



15- دهنه بال (فاصله دو سر بال) هواپیمای ایرباس A - 321 بالغ بر 34 متر است.



16- ورودی موتور جت هواپیمای مسافربری.



17- رانش (نیروی جلو برنده و عامل حرکت رو به جلوی هواپیما) این موتور بالغ بر بیش از 11 تن در شرایط پروازی می­باشد.



18- امروزه مجموع زمان پروازی موتور جت CFM 56 به طور متوسط بالغ بر 17000 ساعت پیش از اولین تعمیر می­باشد. (پس از این میزان ساعت پرواز موتور برای انجام تعمیرات و بازر­سی­های ضروری به کارگاه مربوطه موتور و یا کارخانه سازنده ارسال می­شود.)



19- بازرسی D- Check : سنگین ­ترین و پیچیده­ ترین شکل بازرسی هواپیما. وقتی هواپیما تعمیرات اساس (Overhaul) را پشت سر می­گذارد، پرواز ایمن آن برای مدت 12 سال دیگر تضمین می­شود.



20-



21-



22- حداکثر بار ضربه ­ای (impact load) وارده بر عضو اصلی ارابه فرود هواپیمای A - 320 نزدیک به 35 تن می­باشد.



23-



24- ضخامت شیشه هواپیما 8 میلی­متر است که در هنگام پرواز نیروی تقریبی (فشار هوا) تا 500 کیلوگرمی را تحمل می­کند.



25-



26- موقعیت نسبی ارابه فرود و خروجی اضطراری. خروجی­ ها بالای بال، ارابه فرود زیر بال.



27- هواپیما همانند اتومبیل نیست (که در صورت نقص فنی و خرابی) که بتوان آن را در کنار راه نگه داشت . به همین دلیل است که کار هر جزئیات، هر حرکت، و یا هر فکری اهمیت دارد.

همه تکنسین­ ها می­دانند که تحت هیچ شرایطی نمی­ توان هواپیما را مقصر دانست. اینجا باور دارند که ارزش (توان) تعداد زیادی از افراد، که دست در کار تعمیر هواپیما دارند، در سرنوشت آن ( هواپیما ) تاثیر دارد، بنابراین این وسایل پرنده را می­توان فقط دوست داشت.

با تشکر فراوان از شرکت با مسولیت محدود «سیبیر تکنیک» در تولید این گزارش

مترجم: محمد حسین بختیاری ، انتشار این مطلب فقط با ذکر نام مترجم بلامانع می باشد.

منبع: http://gelio.livejournal.com/206167.html
Previous post
Up