Мюллер-Брокманн в книге
The Graphic Artist and his Design Problems перечисляет правила «функциональной, объективной и информативной» типографики. Прелесть этих правил в том, что они не искажены чужими интерпретациями, это оригинал. Книга вышла в 1961 году.
Уже в первых двух пунктах автор оставляет дизайнера без шрифтовых средств оформления: «А набери-ка всё одним шрифтом одного начертания».
Apart from considerations of principle and practice, the rules-of-thumb briefly stated below are of importance for typography in graphic art.
a)
Never combine different type families.
b)
Never use different forms of the same family, e.g. the sans serif, in the same composition.
c)
Use few different sizes of type, but make sure those used are clearly distinguishable.
d)
Strive for tight setting.
e)
Use semi-bold and bold, not letterspacing, to emphasize a word, or isolate it.
f)
Create a relationship between image and copy, i.e. the type matter should be arranged in relation to the photograph or illustration employed so that there is a link that compels attention and is visually and aesthetically satisfying. Type and image become a harmonious composition.
g)
The leading should be chosen so that there is a space between the descenders of one line and the ascenders of the next line, without creating the impression of isolated lines. The compactness of the composition must be preserved so that the typography is easily read and remains aesthetically effective.
h)
The wordspacing should be uniform; uneven wordspacing results in unquiet text.
i)
As figures are equivalent in size to capitals, it may be necessary, so as not to disrupt the appearance of the composition, to set the figures a size smaller than the text, particularly if there is a large number of figures.
Апдейт. Мой вольный перевод:
а)
Не сочетайте разные гарнитуры.
б)
Не используйте разные формы одного шрифта на одном макете.
в)
Используйте несколько типоразмеров шрифта, но так, чтобы они четко отличались друг от друга.
г)
Старайтесь набирать плотно.
д)
Используйте полужирное и жирное начертания вместо разрядки, чтобы выделить слово или обособить его.
е)
Создавайте связи между изображением и текстом, собирайте их в единую композицию.
ж)
Подбирайте интерлиньяж так, чтобы между нижними и верхними выносными элементами оставалось пространство, но строки при этом не казались обособленными.
з)
Делайте пробелы между словами одинаковыми, иначе набор будет выглядеть беспокойно.
и)
Если цифры равны по высоте прописным буквам, уменьшайте их в кегле, чтобы они не нарушали тон набора. Особенно если в тексте много цифр.