2. Другим вокзалом у місті став Балашовський Харково-Балашовської залізниці. Колія пролягає на схід у напрямку Куп'янська, Лисичанська та інших міст. Одразу ж біля цього вокзалу виник Паравозобудівний завод, і для з'єднання з іншими залізницями було прокладені колії до станцій Південних залізниць - баварську до станції Нова Баварія і новоселівську - до станції Новоселівка (нині це парк Харків-Пас, але колії зберегли свої назви). Так як Харків для цієї гілки був кінцевою точкою, депо тут не планувалось, а вантажні операції здійснювались тут же, на станції Харків-Балашовський. Перша лінія міського трамваю прямувала саме до Балашовського вокзалу, а до 1978 року існувала міська електричка, що з'єднувала Південний та Балашовський вокзали. З Балашовського вокзалу прямували як приміські поїзди (тобто це була кінцева зупинка), так і далекого сполучення. До 2022 року поїзд 19/20 Київ - Попасна проходив саме через Балашовський вокзал, без заходу на Південний. У 2023 вокзал перейменовано на Слобідський.
Третім вокзалом став вокзал Північно-Донецьких залізниць, згодом - Донецький вокзал, нині відомий як Харків-Левада. Вокзал повністю тупиковий (і завжди був таким), бо фактично знаходиться на відгалудженні від основної траси залізниці з Донбасу у бік Балтії. До 2015 року приймав і відправляв потяги регіонального та далекого сполучення здебільшого на Донбас, але основними "клієнтами" завжди були електрички. Обслуговує електрички (наразі - частково, бо є потяги і з інших вокзалів) Ізюмського (північнодонецького - на Лиман, Бахмут), Золочівського ("північна" гілка цієї залізниці), а з 1986 - ще і Люботинського напрямку. Цей вокзал знаходиться найближче до центру - і саме через це містом гуляють чутки про його закриття, щоб "дорогоцінна земля" у середмісті використовувалась "правильно" під якийсь черговий ТЦ чи багатоповерхівку.
На початку цього відгалудження від "основого ходу" колишньої північно-донецької залізниці до власне вокзалу знаходиться сортувальна станція із локомотивним депо - Основа. Це і є наш 4 вокзал. До 2014 тут зупинялися деякі пасажирські потяги в напрямку Донбасу (які проходили і Південний вокзал) і свого часу були власні приміські потяги (як вокзал прибуття чи відправлення) - Основа - Готня, Основа - Зміїв тощо. До 2020 була електричка Харків-Пас - Основа.
І п'ятим, наймолодшим вокзалом, є Лосєве. Це була звичайна лінійна станція з оборотом електричок чугуївського напрямку, знаходиться на схід від Балашовського вокзалу - тобто не всі приміські зі сходу проходили далі до вокзалу, а обертались тут - це стало можливе через відкриття метро на схід міста, і основна маса народу вже не потребувала доставки до середмістя, а пересаджувалась тут на метро. У 2002 році проведена реконструкція із наданням статусу "вокзальний комплекс", і всі приміські потяги східного напрямку мали Лосєве як кінцеву станцію. У розкладах іноді зустрічалось позначення "вокзал Харків-Лосєве".
3. Якщо подивитись на мапу міста, то західна, центральна, східна та південна частини мають купу залізниць та вокзалів. 4 з 5 (окрім Основи) мають біля себе станцію метро. З Салтівки зручніше добиратися до Лосєвого трамваєм чи автобусом, ніж їхати через все місто на Південний. З південних районів зручніше дістатися Основи, Балашовського (Слобідського) чи Донецького (Левади) вокзалів.
Щодо вашої пропозиції зробити ще один вокзал із витягуванням туди потягів "біля Олексіївки". Тут декілька нюансів. 1. Олексіївка не другий масив по розмірам у місті, там проживає близько 100 тисяч осіб ("всього" як Ужгород розміром, гг). Другим є агломерація Нові Доми - Селекційна - ХТЗ, там більше 200 тисяч. Це непомітно, бо мікрорайони підпорядковані різним адміністративним районам. 2. Із району Сортувальної немає дороги на Олексіївку. Їхати або через 2-полосну окружну без громадського транспорту, або через центр - що означає повертатися майже назад до вокзалу Харків-Пас (Південний).
Існує думка, що всі вокзали Харкова, окрім Південного - незручні, але в нинішній час незручний саме Південний, бо при проходженні потягу транзитом в будь-якому напрямку (з Сум на Запоріжжя, з Полтави на схід, з Ізюму на захід) необхідно змінювати напрям руху - тобто, втрачається час на це. Якщо, наприклад, прокласти шлях потягу через 3 вокзали: Південний, Слобідський та Лосєве, то поки потяг змінить напрям і вирушить, пасажири вже приїдуть до місця призначення на метро. Шансів на масову зміну вокзалів на даний час немає, бо всі технічні служби знаходяться у безпосередньому наближенні саме до Південного вокзалу - і вагонне депо, і пасажирське локомотивне, і пункти заправки потягу водою. Іншим вокзалам залишається лише моторвагонний приміський рух окремих напрямків, і деякі потяги, що не потребують обслуговування у Харкові - зокрема, 19/20, який ми тепер не скоро побачимо через збочених сусідів. Та й всі напрямки на схід і південний схід наразі заблоковані ними же, тобто навіть по Основі зупиняти нічого
2. Другим вокзалом у місті став Балашовський Харково-Балашовської залізниці. Колія пролягає на схід у напрямку Куп'янська, Лисичанська та інших міст. Одразу ж біля цього вокзалу виник Паравозобудівний завод, і для з'єднання з іншими залізницями було прокладені колії до станцій Південних залізниць - баварську до станції Нова Баварія і новоселівську - до станції Новоселівка (нині це парк Харків-Пас, але колії зберегли свої назви). Так як Харків для цієї гілки був кінцевою точкою, депо тут не планувалось, а вантажні операції здійснювались тут же, на станції Харків-Балашовський. Перша лінія міського трамваю прямувала саме до Балашовського вокзалу, а до 1978 року існувала міська електричка, що з'єднувала Південний та Балашовський вокзали. З Балашовського вокзалу прямували як приміські поїзди (тобто це була кінцева зупинка), так і далекого сполучення. До 2022 року поїзд 19/20 Київ - Попасна проходив саме через Балашовський вокзал, без заходу на Південний. У 2023 вокзал перейменовано на Слобідський.
Третім вокзалом став вокзал Північно-Донецьких залізниць, згодом - Донецький вокзал, нині відомий як Харків-Левада. Вокзал повністю тупиковий (і завжди був таким), бо фактично знаходиться на відгалудженні від основної траси залізниці з Донбасу у бік Балтії. До 2015 року приймав і відправляв потяги регіонального та далекого сполучення здебільшого на Донбас, але основними "клієнтами" завжди були електрички. Обслуговує електрички (наразі - частково, бо є потяги і з інших вокзалів) Ізюмського (північнодонецького - на Лиман, Бахмут), Золочівського ("північна" гілка цієї залізниці), а з 1986 - ще і Люботинського напрямку. Цей вокзал знаходиться найближче до центру - і саме через це містом гуляють чутки про його закриття, щоб "дорогоцінна земля" у середмісті використовувалась "правильно" під якийсь черговий ТЦ чи багатоповерхівку.
На початку цього відгалудження від "основого ходу" колишньої північно-донецької залізниці до власне вокзалу знаходиться сортувальна станція із локомотивним депо - Основа. Це і є наш 4 вокзал. До 2014 тут зупинялися деякі пасажирські потяги в напрямку Донбасу (які проходили і Південний вокзал) і свого часу були власні приміські потяги (як вокзал прибуття чи відправлення) - Основа - Готня, Основа - Зміїв тощо. До 2020 була електричка Харків-Пас - Основа.
І п'ятим, наймолодшим вокзалом, є Лосєве. Це була звичайна лінійна станція з оборотом електричок чугуївського напрямку, знаходиться на схід від Балашовського вокзалу - тобто не всі приміські зі сходу проходили далі до вокзалу, а обертались тут - це стало можливе через відкриття метро на схід міста, і основна маса народу вже не потребувала доставки до середмістя, а пересаджувалась тут на метро. У 2002 році проведена реконструкція із наданням статусу "вокзальний комплекс", і всі приміські потяги східного напрямку мали Лосєве як кінцеву станцію. У розкладах іноді зустрічалось позначення "вокзал Харків-Лосєве".
Reply
3. Якщо подивитись на мапу міста, то західна, центральна, східна та південна частини мають купу залізниць та вокзалів. 4 з 5 (окрім Основи) мають біля себе станцію метро. З Салтівки зручніше добиратися до Лосєвого трамваєм чи автобусом, ніж їхати через все місто на Південний. З південних районів зручніше дістатися Основи, Балашовського (Слобідського) чи Донецького (Левади) вокзалів.
Щодо вашої пропозиції зробити ще один вокзал із витягуванням туди потягів "біля Олексіївки". Тут декілька нюансів. 1. Олексіївка не другий масив по розмірам у місті, там проживає близько 100 тисяч осіб ("всього" як Ужгород розміром, гг). Другим є агломерація Нові Доми - Селекційна - ХТЗ, там більше 200 тисяч. Це непомітно, бо мікрорайони підпорядковані різним адміністративним районам. 2. Із району Сортувальної немає дороги на Олексіївку. Їхати або через 2-полосну окружну без громадського транспорту, або через центр - що означає повертатися майже назад до вокзалу Харків-Пас (Південний).
Існує думка, що всі вокзали Харкова, окрім Південного - незручні, але в нинішній час незручний саме Південний, бо при проходженні потягу транзитом в будь-якому напрямку (з Сум на Запоріжжя, з Полтави на схід, з Ізюму на захід) необхідно змінювати напрям руху - тобто, втрачається час на це. Якщо, наприклад, прокласти шлях потягу через 3 вокзали: Південний, Слобідський та Лосєве, то поки потяг змінить напрям і вирушить, пасажири вже приїдуть до місця призначення на метро. Шансів на масову зміну вокзалів на даний час немає, бо всі технічні служби знаходяться у безпосередньому наближенні саме до Південного вокзалу - і вагонне депо, і пасажирське локомотивне, і пункти заправки потягу водою. Іншим вокзалам залишається лише моторвагонний приміський рух окремих напрямків, і деякі потяги, що не потребують обслуговування у Харкові - зокрема, 19/20, який ми тепер не скоро побачимо через збочених сусідів. Та й всі напрямки на схід і південний схід наразі заблоковані ними же, тобто навіть по Основі зупиняти нічого
Reply
Leave a comment