Цивилизация и кочевники-2

Nov 05, 2006 04:06

Продолжение темыНа примере истории месопотамской цивилизации я развивал, в частности, следующую мысль: история человечества определяется культурой развитых, урбанизированных обществ это прежде всего история идей, религиозных, культурных и научных представлений, а не биологических факторов (цвета кожи, формы черепа, генотипа и т.д.). В истории ( Read more... )

Leave a comment

neznaika_nalune November 5 2006, 17:59:46 UTC
Тася, это ты? Где пропадала? Очень рад, если вернулась!
По существу вопроса: да, правильно. Моё утверждение что "зороастрийская цивилизация исчерпала себя" нуждается в пояснении: я считаю что она исчерпала себя (не смогла справиться с вызовами времени) как доминирующая религия на территории всей империи. Могло ли случиться по другому? Теоретически да, но предпосылок для этого (т.е. конца цивилизации) было много - религиозный эклектизм, повсеместное распространение радикально новых культов, появление утопических ("коммунистических") идеологий и общин - таких как маздакизм, и т.д. Это признаки конца цивилизации которые проявлялись и в других подобных случаях. Но зороастризм оказался вполне жизнеспособен в рамках культурной общины - не имеющей территориально-политической власти, но сохраняющей свою идентичность. И такая община существует до сих пор.

Собственно, похожая ситуация (в большем масштабе) с евреями. Это - наследие ханаанской цивилизации (fossils of Syriac civilization по словам Тойнби), в качестве территориально-политического образования погибшей в 1-м веке н.э., одним из последствий стало появление христианства (гибель цивилизации - это "взрыв сверхновой", почти всегда событие с очень значительными последствиями, с появлением новых мировых религий). Но в качестве культурно-этничерского сообщества еврейская община смогла сохраниться с тех времён, не имея (до последнего времени) политической власти но сохраняя идентичность.

Reply

Харран neznaika_nalune November 6 2006, 19:39:54 UTC
Вот вам ещё один интересный курьёз.
Историю Харрана вкратце можно почитать здесь

Harran before the Neoplatonists

The city of Harran was founded c. 2000 bce as a merchant outpost of Ur, situated on the major trade route across northern Mesopotamia (Green 1992: 19). The name comes from the Sumerian and Akkadian "Harran-U", meaning "journey", "caravan", or "crossroad" (Kurkcuoglu 1996: 11). For centuries it was a prominent Assyrian city, known for its Temple of Sin, the Moon God (Green 1992: 23). While many modern Pagans may balk at the idea of a Moon God, the people of upper Mesopotamia lived in a different world than do we. Harran is in the middle of a flat, dry plain that was described as a "barren wasteland" even in antiquity, nourished only by its many wells (another possible meaning of "Harran-U" is "broiling heat"). In this baking, desolate landscape, the Sun was an enemy and the Night a comforter. The Moon, the ruler of the Night, must therefore be the supreme deity and therefore, to a patriarchal culture, male. Sin was the giver of fertility and of oracles. In this latter capacity, he also served as kingmaker. Many rulers sought his blessings and confirmation of their reign, endowing the city of Harran and its temples with riches in the process.

As early as the middle of the 2nd millennium bce, the Harranians established a pilgrimage site at the Giza Plateau in Egypt (Hassan 1946: 34). In later centuries, they would say that the Pyramids were the tombs of their gods, Idris (Hermes) and Seth (Agathodaimon) (Green 1992: 110, 174, 212). In the 6th century bce, after the fall of Nabonidus, Harran was ruled by the Persians until the coming of Alexander the Great. In the 4th century bce, Alexander conquered the area. After him, Harran was part of the Hellenistic Seleucid Kingdom until the 2nd century bce, when the Parthians conquered the Seleucids. In the 1st century bce, the Romans arrived. During this time, Harran passed through many hands, usually at least nominally under foreign authority, but in practice independent. It was during this period that a Roman army led by Crassus was defeated by the Parthians near Harran (called Carrhae by the Romans) in May 53 bce. It was one of the worst military defeats in Roman history; one the Romans would never forget (Stark 1966: 114-23).

In the 4th century, 363 ce, the last Pagan Emperor Julian stopped at Harran at the beginning of his Persian campaign. He consulted the oracles at the Temple of the Moon (called either "Selene" or "Luna" by Roman historians, reflecting Roman ideas of the Moon's gender). The oracles warned of disaster. Julian ignored the warnings and was killed during the campaign; some say by a Christian in his own ranks (Smith 1976: 114). His body was brought back by way of Harran, and Harran was the only city in the Empire to declare citywide mourning after his death.

This complex history of Harran is important in order to understand the city's eventual fate. For much of its history, Harran welcomed any would-be conqueror that came along, switching allegiances at the drop of a hat, and so peacefully going on about its own business.

http://chass.colostate-pueblo.edu/natrel/pom/old/POM9a1.html

Я не ручаюсь за качество ссылки, это было практически первое, что выпало в результате гуглеведения. Пробежал глазами - вроде, примерно так, как я это и знаю, понаслышке. Но, забавно, особенно, если припомнить и библейский нарратив похождений Авраама.
Харран был стёрт с лица земли только при монголах.

d_a_p

Reply

Re: Харран neznaika_nalune November 7 2006, 02:55:38 UTC
Спасибо, интересная ссылка. Я знал что неоплатонисты эмигриривали на восток, но не то что Харран был самым важным центром этого

Reply

ex_kleo847 November 7 2006, 04:46:54 UTC
Мерси. :-)
Когда я окончательно вернусь, постараюсь отписать подробно, почему человечество должно быть "благодарно" Хосрову Парвизу и его современникам за нынешний взлёт ислама.

Reply


Leave a comment

Up