Час візиту-вересень 2015р. Так,Крим вже "визволили",та ще по-інерції сюди тягнуло(взагалі-то,-зараз також.Є причина).
Вперше у Ескі Крим я навідався у 2012-му,але тоді оглянув лише комплекс монастиря Сурб-Хач,тепер же вирішили прогулятися самим містечком,побачити його цікавинки.
Старий Крим уперше згадується на поч. І тис. як таврське м.Карія, з кін. І тис. під назвою Сурхат; з 13 до поч.15 ст. -Солхат (дещо пізніше Керим) - резиденція намісника золотоординського хана і важливий транзитний пункт торгівлі. Пізніше, по створенні Кримського ханства, втратив своє значення і став називатися Ескі Крим (Старий Крим).
Братська могила
В парку причаївся виленин
Літературно-художній музей
Смачно поївши в одній із харчівень містечка (бо час був саме обідній),вирушаємо на пошуки "чогось цікавенького",імпровізуючи та блукаючи вулицями,оскільки цього візиту,якщо чесно,ми й не планували,-так вже получилось.
Спека,а моря поруч немає. Бідолашний Ілліч,заховавшись у парковій прохолоді,чекає співчуття та розуміння,а натомість отримує: "Пора его уже б знести!".Оглядаємось-за спиною стоїть татарин років 24-26,саме йому належать слова,-побачив чужаків,яких зацікавив ідол..
Наступний привал-літературно-художній музей,у якому мене через українську мову прийняли за американця(!) і пропонували перекладача).
Татарський хлопчик-сопілкар
Будинок-музей письменника Паустовського(2005р.)
Церква за муром
Крім літературно-художнього музею у місті також розташований будинок-музей Олександра Гріна, Костянтина Паустовського та музей етнографії кримських татар.Правда у них ми не заходили.
Цікава екскурсія та екскурсовод,який щиро намагається розмовляти українською позитивно налаштовує на подальше блукання,яке й приводить нас до чергової пам*ятки,-церкви Іоанна Хрестителя,а вірніше її руїн.
Руїни середньовічного храму
В обрамлені колон
Плющ-дизайнер
Руїни церкви знаходяться в північно-східній частині міста на покинутій території тютюнової фабрики. Вважається, що це перший християнський храм, що з'явився в місті.
Немає згоди у вчених про час зведення храму: хронологічний діапазон коливається від ХI до поч. XIV ст. Останнє археологічне дослідження, проведене в 1980-і рр. підтвердило приналежність споруди до типу сільських візантійських церков.
Церква невелика, зального типу, в плані прямокутна. Характерною особливістю споруди є наявність двох рівноцінних, південного і західного, входів. Окрім невеликих вікон, розміщених досить високо, в стінах є і арочні прорізи внизу, до середини закриті плиточною підлогою. З цього зроблено висновок, що підлога більш пізня, а рівень давнішої був значно нижчим.
У цій невеликій церкві імені Іоанна Хрестителя, служба проводилась до 1930 р.Таблиця
Руїни церкви Іоанна Хрестителя
Руїни медресе та "мечеті Узбека"
Костянтин Паустовський був прихильником творчості Олександра Гріна. Його твори він відкрив для себе ще тоді, коли був гімназистом. Якось влітку 1924 р. йому пощастило побачити великого письменника-романтика. Ця зустріч дуже вразила Костянтина Георгійовича,який у той час починав працювати літератором. У Старий Крим він уперше приїхав у 1934 р. з бажанням побачити місто, в якому творив Олександр Грін, і відвідати його могилу (письменник помер у 1932 р.).
Музей Паустовського створено з ініціативи Н.Садовської. На її власні кошти було куплено будинок, а згодом її донька подарувала його музею,відкриття якого відбулося 23 серпня 2005 р. Залишки медресе(текіє дервішів?),ХІV ст.
Залишки надгробків
Залишки надгробків-2
Місто за часів золотоординців мало свій монетний двір, який карбував срібні та мідні монети. Срібні золотоординські монети (дирхеми) карбувались тут з 1266р. по 1420 р. (за відомими знахідками). Пізніше тут працював монетний двір Кримського ханства. Монети карбувались в Старому Криму аж до часу правління хана Мухамед-Гірея (відомі монети 1517 р.).
Провідною національно-релігійною громадою в місті були татари (мусульмани). Для них заходами єгипетського султана Бейбарса в 1287 р. була споруджена мечеть, від якої до наших днів збереглися лише фрагменти. Прямокутна в плані, вона має параметри 20x15м. Існує думка, що стіни мечеті Бейбарса «було покрито мармуром, а верх - порфіром». В кін.18 ст. ще зберігався нині втрачений мінарет. Будівля
"Мечеть Узбека" (друг.пол.15ст.)
Портал святині
В період посиленої ісламізації Золотої орди (в правління хана Узбека) будується ще одна мечеть, від якої зберігся будівельний напис з датою 1314 р. та іменем хана Узбека. В цей же час будується мусульманське училище (медресе), яке в руїнах збереглось до нашого часу. Слід зауважити, що це - найдавніший на терені України будинок, спеціально побудований для освітнього закладу. В друг. пол. XV ст. до медресе була прибудована мечеть, куди перенесено напис 1314 р. Тому цю найкраще збережену мечеть Старого Криму часто звуть «мечеттю Узбека».
Окрасою споруди являється портал, оздоблений сельджуцьким різбленням та колонами з лілейними капітелями. Верх порталу перероблений у пізніші часи, це може свідчити про те, що первісно мечеть була вищою.Інтер*єр
Медресе?Текіє?Руїни!
Фото
Другою за значенням громадою була вірменська. Старий Крим був важливим центром вірменської просвіти і книжності. До нашого часу збереглося не менше 36 рукописних книг, переписаних в Старому Криму в 1332 - 1437 рр. Важливу роль в житті вірменської громади відігравав монастир Сурб-Хач, розташований за 3.5 км від Старого Криму. Тут були також грецькі (православні) храми, провадили торгівлю генуезці з сусідньої Кафи.
В 1370-их рр. Старий Крим був центром політичної діяльності темника Мамая. В 1381 р. він зазнав поразки від хана Тохтамиша і був вбитий десь поблизу Старого Криму. Похований він, за однією версією, у Мамаєвому кургані на східній околиці Старого Криму.
Мечеть.Тил
Мечеть.Профіль
Руїни мечеті Бейбарса ( ХІІІ ст.)
З утворенням незалежного Кримського ханства (з 1443 р.) Старий Крим поступово втрачає своє значення на користь нового центру (майбутнього Бахчисараю). На поч. 16 ст. Старий Крим вважався належним татарському князівському роду Ширинів; разом з тим тут часто перебував хан Мухамед-Гірей.
З сер. XVI ст. роль столиці остаточно переходить до Бахчисараю; мабуть з цього часу місто Крим стає «Старим» (в російських дипломатичних документах назва Старий Крим зафіксована з 1585 р.).Залишки мечеті чи монетного двору?
Арковий вхід-прибудова
Всередині древніх руїн
В Старому Криму провів останні роки свого життя (1930 - 1932рр.) російський письменних О.С.Грін. Він похований на місцевому цвинтарі.
Кладовище
Панорама