Я на-днях стала счастливой обладательницей очень любопытного, а главное-украинского труда об индийской экономике и науке. Труд вышел в 2006 году и мне его любезно переслал в электронном виде сам автор-Олег Евгеньевич Семенец (да, тот самый, что спас круглый стол индологов от полного остракизма smile emoticon ) . В работе приведена статья тогдашнего премьера Индии Маммохана Сингха , опубликованная в связи с участием индийской делегации в форуме в Давосе(форум в 2006 году был полностью посвящен Индии).Маленькая выдержка из этой статьи позволяет представить-насколько далеко продвинулась Индия за 9 лет. Прошу прощения у русскоязычных участников группы-выдержка на языке оригинала научного труда-на украинском. Думаю, онлайн-переводчик не слишком переврет, да и ничего особо непонятного там нет. Напоминаю-статья 2006 года. А вот прогнозы на 2015-2016 гг :
http://www.vestifinance.ru/articles/49628«Нова Індія, яку ми будуємо...»*
(...)
Індійська економіка зростала відносно повільно у період від 1950 до 1980 рр. за середніх темпів у 3,5% на рік, які були вищими, ніж у попередні півстоліття і у той же час значно нижчими за сподівання. Між 1980-2000 роками темпи зростання значно поліпшились й сягнули в середньому 5,8%. За останні три роки темпи зростання іще підвищилися, сягнувши у середньому 7%. Більшість спостерігачів погоджуються з тим, що Індія сьогодні може досягти показника росту у 8% і навіть більше.
Зниження темпів зростання населення до 1,5%, швидкі темпи економічного розвитку у поєднанні із заходами, спрямованими
на забезпечення соціальних потреб, додуть нам змогу позбутися хронічної бідності і підвищити продуктивну зайнятість людських ресурсів, що збільшуються. Ми можемо очікувати зростання подушного доходу у межах 6,5%. У наступні 10-15 років це, звичайно, не перетворить нас на багату країну, але надасть нам можливість перетворити Індію на індустріальну країну середнього достатку. Навіть якщо наш подушний дохід коливатиметься в межах середнього, абсолютні масштаби нашої економіки забезпечать нам місце серед важливих гравців на світовій арені. Тим паче, що наша стратегія досягнення високих темпів зростання має на меті перетворення Індії на відкритішу державу із невпинно зростаючою часткою торгівлі у ВВП.
Ми усвідомлюємо, що досягти стабільних темпів зростання у 8% і більше неможливо автоматично, без зусиль з нашого боку. Навпаки, незважаючи на низку причин, які вможливлюють досягнення Індією таких темпів, ми розуміємо, що необхідно вжити надзвичайних заходів для втілення наявного потенціалу у життя. Нам доведеться підвищити обсяги інвестицій, поліпшити технології, модернізувати економіку і створити високоякісну інфраструктуру. Для забезпечення сталого розвитку ми також маємо приділити особливу увагу розвитку сільськогосподарських регіонів, забезпечити для широких мас населення рівні умови доступу до освіти й медичних послуг.
Реформа, що була здійснена за останні п’ятнадцять років, створила підґрунтя для швидкого розвитку в різних сферах. Промислова політика, яка у минулому нав’язувала забагато обмежень вітчизняному приватному сектору, була радикально змінена. В Індії існують давні традиції приватного підприємництва, тож створене у процесі реформ сприятливе ринкове середовище забезпечило необхідні умови для активного розвитку цього сектору.
Економіка стала також значно відкритішою для зовнішньої торгівлі. Відійшло у минуле ліцензування імпорту, а тарифи на імпорт також суттєво знизились. Уряд пропонує здійснювати і надалі їхнє зниження до рівня, який превалює у регіоні Східної Азії.
Економіка Індії є відкритою для іноземних інвестицій, які можуть досягати 100% у більшості секторів. Ми особливо розраховуємо на залучення прямих іноземних інвестицій для модернізації технологій, промисловості й інфраструктури. Зараз ми задоволені результатами. Нещодавно Індію було визнано другою найважливішою країною з точки зору залучення прямих іноземних інвестицій після Китаю. Одначе обсяги цих інвестицій в Китаї значно вищі і ми сподіваємося у наступні роки скоротити цей розрив.
Індійські кваліфіковані технічні та управлінські кадри, які до того ж володіють англійською мовою, тривале існування комерційних і правових інституцій, ефективно і прозоро регульована фінансова та банківська система і конституційні гарантії правового суспільства - усе це створює необхідні умови для забезпечення конкурентоспроможності Індії у сучасному глобалізованому світі.
Однією з переваг Індії є наша відданість належному підтриманню платіжного балансу та виконанню бюджету. Ми погоджуємося, що у систему державних фінансів необхідно внести певні корективи. Закон про фінансову відповідальність та про управління бюджетом вимагає від уряду дотримання жорсткої фінансової дисципліни. Індія має ефективно функціонуючий банківський сектор, який відповідає міжнародно визнаним нормам. Наш сучасний фінансовий сектор, який швидко розвивається, складає основу зростаючої індійської економіки. В Індії також існує сучасний і ефективний фондовий ринок, який працює під постійним наглядом досвідченого регулятора. Ефективність і прозорість фондового ринку є запорукою його успішного функціонування і розвитку. Існує нагальна потреба створити потужний і глибокий борговий ринок і посилити інституціональну підтримку для довготермінових фінансів. Іноземні інвестори мали можливість оцінити потужність і гнучкість нашого фінансового і банківського сектору, а також прозорість функціонування нашої правової системи.
У мене є усі підстави бути упевненим, що у наступними роками в Індії темпи росту внутрішніх заощаджень різко підвищуватимуться, адже на відміну від інших країн суттєво зросте частка працюючого населення відносно населення країни загалом, тож наші експерти з демографії підказують мені, що це значною мірою стимулюватиме зростання заощаджень. Якщо ж у нас зростатиме ощадний потенціал, то це вимагатиме створення фінансових інструментів, фінансових інституцій, здатних ефективніше забезпечувати інвестиційну діяльність, і саме тут я бачу перспективу зростання для нашої фінансової індустрії. Ми відкрили наш сектор фінансових послуг для участі у ньому інвесторів ззовні, однак я погоджуюся з тим, що в цьому напрямі ще багато чого треба зробити.
Численні позитивні приклади свідчать про ефективність економічної реформи. Виробництво програмного забезпечення та індустрія інформаційних технологій є новими економічними сферами, де ми досягли високої конкурентоспроможності та зажили світового
визнання. Індія також стала конкурентним постачальником у деяких інших секторах і в сфері традиційного виробництва. Це, зокрема, стосується фармацевтики, текстильної промисловості, виробництва комплектуючих та запчастин для автомобілів, біотехнології. Успіхи у цих галузях сприяли змінам у менталітеті, особливо у молодого покоління підприємців та професіоналів. Молоді індійці готові конкурувати на світовому рівні, випробовувати власні навички і продавати свою продукцію на світовому ринку. Від уряду вони очікують першою чергою створення належного середовища. Ми, з свого боку, готові до нових реформ, особливо до тих, що забезпечать конкурентоспроможність нашого виробничого сектору.
Найбільш важливим завданням уряду в плані поліпшення умов для підприємництва є усунення невідповідностей в інфраструктурі. Безумовно, в Індії існують серйозні недоліки у фізичній інфраструктурі порівняно з нашими конкурентами у Східній та Південно-Східній Азії. Нам необхідно подолати розрив у рівні розвитку системи енергогенерування й електропостачання, у розвитку транспортної інфраструктури - шосейних доріг, залізниць, морських портів та аеропортів, масового муніципального транспорту, у сфері телекомунікацій тощо.
За умови створення належного інвестиційного клімату ми зможемо зреалізувати наш потенціал розвитку. Потреби в інвестиціях для розв’язання інфраструктурних проблем є надзвичайними. За попередніми оцінками, на наступні п’ять років обсяг потрібних нам інвестицій для інфраструктурного сектору сягаатиме 250 млрд.дол.США. Ресурси такого масштабу не можна залучити лише з державних джерел. Тому ми пропонуємо за можливості доповнити державні інвестиції інвестиціями приватних компаній і зараз опрацьовуємо стратегію дій у цьому напрямі. Обсяг приватних інвестицій, котрі доцільно залучати, варіюватиме у залежності від сектору. Зараз ми розробляємо законодавчу та інституціональну базу для якомого повнішого залучення приватних інвестицій з огляду на специфіку конкретних секторів економіки. Найважливішим елементом цієї політики є створення відповідних регуляторних структур, що мають забезпечити інтереси споживачів, надійні гарантії для отримання інвесторами прийнятних доходів за умови досягнення необхідного рівня ефективності, вможливити прозорість у виборі приватних партнерів.
У найближчі роки сектором, що потребуватиме особливої уваги, залишатиметься сільське господарство. Економічний розвиток, як
правило, асоціюється зі зниженням частки сільського господарства у формуванні ВВП, і це стосується й Індії. Частка сільського господарства у ВВП Індії зараз дещо перевищує 20%, одначе для 60% нашого населення сільськогосподарська діяльність і досі є основним джерелом доходів. Сільське господарство між 1980 і 1990 роками в середньому щорічно зростало на 3,6%, однак згодом темпи зростання уповільнилися до 2%. Ми маємо намір подвоїти темпи зростання шляхом запровадження належних стимулів для сільгоспвиробників. Це потребуватиме суттєвих змін у політиці стосовно сільського господарства, включно із вжиттям особливих заходів, спрямованих на відхід сільськогосподарських виробників від вирощування здебільшого зернових культур і на диверсифікацію сільського господарства, розвиток переробної промисловості. Це, своєю чергою, вимагатиме широкомасштабної модернізації сільського господарства, ширшого використання досягнень науки, розвитку сучасної системи логістики і постачання сільгосппродукції із сільської місцевості до міст та експортних ринків.
Поряд із цим необхідно інвестувати у розбудову сільської інфраструктури, включаючи іригацію, будівництво шляхів у сільській місцевості, розвиток енергопостачання і телекомунікації.
Сьогодні перед Індією стоїть важливе завдання - забезпечити сталий внутрішній розвиток і водночас інтегруватися у світову економіку. Нам потрібне внутрішнє і міжнародне середовище, яке сприятиме досягненню високих темпів економічного зростання. Індія має перейти на нову стадію розвитку. Вона повинна інтегруватись у світову економіку. Динамічна і розвинута Індія стане локомотивом зростання і у регіональному, і у світовому масштабі. Квітуча і стабільна Індія зробить суттєвий внесок і у забезпечення миру в усьому світі, безпеки й демократії.
Хочу запевнити, що наш Уряд рішуче налаштований зробити в наступні 5-7 років усе необхідне для модернізації інфраструктури і перетворення її на інфраструктуру світового класу. Я також підтверджую свою готовність забезпечувати прозорість нашої системи державного управління, налаштованість її на конструктивне і дружню співпрацю з діловими людьми, на поважне ставлення до всіх, від кого залежить створення національного багатства. Я запрошую вас відвідати нашу країну, ближче ознайомитися з Індією, яку ми розбудовуємо, та інвестувати в наше майбутнє, щоб усі ми могли жити у ліпшому світі.