Сергій Жадан - Госпелс і спірічуелс

May 31, 2012 23:05

Чим цікавиться сучасне мистецтво? В тій дірі,

в якій воно опинилось, сучасне мистецтво

цікавиться виключно чорно-білими карточками,

на яких сфотографовані наші легені - діряві,

наче вітрила китайських

риболовецьких

човнів.

Натомість, є цілі етнічні та релігійні групи,

котрі існують паралельно з офіційною культурою,

і котрі не заганяються з приводу смерті мистецтва.

Скажімо, греко-католики Галичини,

котрі говорять: смерть - це будильник,

ти сам заводиш його на шосту ранку, а коли він

будить тебе своїм сатанинським дзеленьчанням,

починаєш нити:

мовляв, ще п\'ять хвилин,

всього лише п\'ять хвилин.

На різдвяні свята, мені довелось переїжджати

польсько-український кордон,

і це був повен автобус греко-католиків Галичини,

жінки в хустках, з тисячею

растаманських амулетів та оберегів,

жінки, котрі сплавили в Пшемишлі

різдвяний спирт і на виручене бабло

закупили іконки, свічки і потягані мощі святих

для своїх теплих греко-католицьких приходів.

Але дві жінки - очевидно, це були жінки

без амулетів та оберегів - щось не скинули,

не встигли скинути, не закупили мощі

для свого приходу, і розуміли що їм за це буде,

як вони влетіли, не дивно, що поводились вони

агресивно, чіплялись до інших жінок,

до їхніх іконок, і поступово все це

перетворювалось на великі розборки,

сукаблядь - кричали вони одна одній, ніби старе вудистське прокляття, сукаблядь - повторювали водії, тримаючи в руках срібні розп\'яття, сукаблядьсукаблядь - шепотіли вві сні дітлахи,

жуючи солодку ґанджу.

І від цих слів вогняний вихор

здіймався над сніговими полями,

ага - саме вогняний вихор,

і доки це все тривало,

сніг згортався,

мов кров,

на холодних полях Галичини.

Але варто було цим сукам

перетнути державний кордон,

як будь-ласка - тиша запала в автобусі,

навіть діти перестали жувати ґанджу,

така запала тиша.

І в цій тиші якась одна жінка - можливо,

найбільш набожна, можливо, якраз

навпаки - та, котра не скинула спирт,

але якась одна затягла колядку.

І незабаром уже всі жінки в теплих хустках,

і водії, котрі вже давно опухли від цих колядок,

і навіть діти, котрі також давно від всього

цього опухли, почали співати старих колядок,

і дивні були це колядки, скажу я вам,

дуже дивні,

якщо говорити своїми словами,

то десь такі:

Тепло й благодать сходять на землю Галичини,

на наші теплі приходи, на наші церкви,

криті сріблом та авіаційним дюралюмінієм.

Спаситель стоїть поміж наших овець,

в руках у нього - коров\'ячий дзвоник,

і він грає нам наше греко-католицьке ска.

Цар Соломон приходить на Галичину

з боку словацьких гір,

із серця в нього росте прикарпатська ганджа,

з якої він наробить куті для веселих

дітей з прикордонних районів.

І голови колгоспів, виходячи йому назустріч,

говорять -радуйся, Соломоне, радуйся, Спасителю,

Син божий народився.

І сніг падає на землю.

І земля падає на сніг.

спер тут


Госпелз и спиричуэлс

Чем интересуется современное искусство? В той дыре,
в которой оно очутилось, современное искусство
интересуется исключительно чёрно-белыми карточками,
на которых сфотографированы наши лёгкие - дырявые,
как паруса китайских
рыболовецких
лодок.

При этом есть целые этнические и религиозные группы,
которые существуют параллельно с официальной культурой
и не заморачиваются по поводу смерти искусства.

Скажем, греко-католики Галиции,
которые говорят: смерть - это будильник,
ты сам заводишь его на шесть часов утра, а когда он
будит тебя своим дьявольским звоном,
начинаешь ныть,
мол, ещё пять минут,
всего лишь пять минут…

На рождественские праздники мне довелось переезжать
через польско-украинскую границу.
И это был полный автобус греко-католиков Галиции,
женщины в платках, с тысячей
растаманских амулетов и оберегов,
женщины, которые сплавили в Пшемышле
рождественский спирт и на вырученное бабло
закупили иконки, свечки и потасканные мощи святых
для своих греко-католических приходов.
Но две женщины - очевидно, это были женщины
без амулетов и оберегов - что-то не скинули,
не успели скинуть, не закупили мощи
для своего прихода и понимали, что им за это будет,
как они влетели, неудивительно, что вели они себя
агрессивно, цеплялись к другим женщинам,
к их иконкам, и постепенно всё это
превращалось в серьёзные разборки,

сукаблядь - кричала одна другой, как старое
вудуистское проклятие,
сукаблядь - повторяли водители, сжимая в руках серебряные
распятия,
сукаблядьсукаблядь - шептали во сне детишки,
не переставая жевать сладкую ганджу.

И от этих слов огненный вихрь
поднимался над снежными полями,
да-да, огненный вихрь,
и пока всё это продолжалось,
снег сворачивался,
как кровь,
на холодных полях Галиции.

Но стоило этим сукам
пересечь государственную границу,
как пожалуйста -
в автобусе стало тихо,
даже дети перестали жевать ганджу,
такая наступила тишина.

И в этой тишине одна женщина - может,
самая набожная, может, как раз
наоборот - та, что не сбагрила спирт,
неважно, какая-то одна затянула колядку.

И вскоре уже все женщины в тёплых платках,
и водители, которые давно уже опухли от этих колядок,
и даже дети, которые тоже давно от всего
этого опухли, начали петь старые колядки,
и странные это были колядки, я вам скажу,
очень странные,
если передавать их своими словами,
то где-то такие:

Тепло и благодать сходят на землю Галиции,
на наши тёплые приходы, на наши церкви,
крытые серебром и авиационным дюралюминием.
Спаситель стоит посреди наших овец,
в руках у него - коровий колокольчик,
и он играет нам наше греко-католическое ска.
Царь Соломон приходит в Галицию
со стороны словацких гор,
из его сердца растёт прикарпатская ганджа,
из которой он наварит кутьи для весёлых
детей из приграничных районов.
И председатели колхозов, выходя ему навстречу,
говорят - радуйся, Соломон, радуйся, Спаситель,
Сын божий народился.

И снег падает на землю.
И земля падает на снег.

+500, доброта, жадан, cut, ярко, в мемориз!!!, маладец, буквы, красиво, жизненно

Previous post Next post
Up