(або різниця між двома звітами: про доходи/видатки та рух грошових коштів)
Доволі часто чую: сплачені гроші - то моя витрата.
Беззаперечно витрата!
АЛЕ! Це грошова витрата, сплата за щось, що було отримано раніше: товари, отримані послуги з відтермінуванням платежу, зарплата за виконані роботи в минулому місяці, передплата згідно умов договору.
Витрата грошей, частіше за все, за ту подію, яка вже відбулася.
А витрати - це факт появи цієї події.
Ось тут давайте поговоримо.
Маємо 2 методи визнання доходів та видатків: нарахування а касовий.
Розглянемо обидва.
Щомісячний сталий дохід від реалізації складає 20 000,00 грн.
Відтермінування складає від 60 до 120 календарних днів.
Маємо щомісячні зобов‘язання по оренді в сумі 10 000,00 грн.
Розраховуватися по оренді необхідно на початку кожного наступного місяця.
І такі події відбуваються кожен місяць: маємо дохід 20 000,00 та маємо витрати по оренді 10 000,00. Все.
Отже, 10 000,00 грн на оренду це факт? Факт. Беззаперечний.
Щомісячний факт? Та мови немає!
Тому для розуміння свого щомісячного прибутку як робитимемо щомісячні розрахунки?
Дохід (20 000,00) - Оренда (10 000,00) = Прибуток (10 000,00).
Пам‘ятаємо, що умови сталі на протязі всього періоду роботи компанії: власник спокійно отримує по 10 000,00 грн чистого прибутку.
За рік ця сума перетворюється в 120 000,00 грн (10 000,00 * 12 міс), непогано.
І це є звіт про прибутки та видатки (P&L - Profits and Losts Statement) сформований методом нарахування, де доходи та витрати визнаються доходами та витратами того періоду, в якому вони виникли.
Реально відвантажили замовлення та працювали в офісі на протязі, наприклад, січня місяця тощо.
Але маємо ще й гроші, зобов‘язання по оренді, які потрібно сплачувати кожного наступного місяця.
А за рахунок чого треба сплатити оренду? За рахунок коштів, що надійдуть внаслідок відвантаження продукції/надання послуг. Файно, тільки перші гроші на розрахунковому рахунку/в касі з‘являться лише через 3 місяці згідно умов договору постачання.
Скільки грошей буде, щоби розрахуватися по оренді? Правильно! Аніскільки! Аби не довелося ще свої вкладати, якщо орендодавець не бажає чекати 3 місяці.
Ось приклад:
Січень Лютий Березень Квітень
Дохід (+) 0 0 0 20 000,00
Оренда (-) 0 0 0 - 20 000,00
Прибуток 0
(чистий грошовий потік)
Це - звіт про рух грошових коштів (Cash Flow Statement), що відображає фінансові можливості Компанії, інформує власника куди витрачаються його гроші та звідки вони надходять.
Яка різниця між цими двома прикладами?
Перший відображає генерацію прибутку та розуміння власника про доцільність ведення бізнесу, а другий інформує власника про те, яким чином надходять та куди витрачаються гроші бізнесу та чому власник не може взяти свої чесно зароблені 10 000,00 прибутку собі.
Але багато хто рахує свої доходи саме за допомогою другого способу: отримав, сплатив, а різниця - то моє!
Побачивши таку різницю будь-хто задумається, а чи варто мати такий бізнес? Нічого ж не заробив, ще й винен лишився (за оренду, за 1 місяць-то не сплачено) 10 000,00 грн.
Та припинить ним займатися.
І буде цілковито неправим!
Тому що бізнес реально генерує прибуток, потрібно звернути увагу на умови постачання товарів та послуг, а саме скоротити відтермінування для отримання перших грошових потоків.
Тому, найперша рекомендація:
- усвідомити різницю та чітко розподіляти витрати та гроші на їх сплату;
- налаштувати ведення обліку витрат та грошових коштів;
- аналізувати 2 звіти: про прибутки та видатки (P&L) та про рух грошових коштів (Cash Flow Statement)
Це допоможе зрозуміти скільки реально заробляє бізнес і на що та яким чином отримує та витрачає свої кошти.
Цікаво?
Спробуємо?