Про потребу автентичної любові, збереження дошлюбної невинності

Aug 07, 2010 20:15





Немало часто можна почути про так звану доцільність збереження невинності до офіційного шлюбу, церковного насамперед, особливо в межах Христової Церкви. Точаться різні суперечки. Про ту делікатну справу теж мають неоднозначні погляди і християни. Навіть серед теологів, моралістів, наявні відмінні позиції, не завжди згідні зі св. Писанням, церковною доктриною. Твориться неначе «нова мораль» і «нове бачення». Багато людей (і молодих у тому числі) не бажають бути «старомодними», вгамовувати статеві порушення, а просто жити душа в душу зі світом. Але чи така вільнодумність в цьому питанні не несе певної небезпеки для самої людини та суспільства в цілому?

Андреас Ляун, висвітлюючи той моральний аспект, зауважує: «Любов веде до з'єднання у взаємній згоді. Відмова від дошлюбного інтимного зв'язку зроджується із самої любові та її вимоги адекватного вираження в тілесній сфері…" [1]. Не повинні мати місце в людському житті дошлюбні, а тим більше позашлюбні статеві взаємини, тому що не є вони вираженням цілісної єдності двох осіб, але тільки вдають її присутність. По-іншому: сексуальна знайомість покликана пригадувати про божественну любов, у своїй несміливості на людську вбогість, котра у своєму бажанні вічної, тотальної любові до вимог цієї любові ще не дозріла [2].

На щастя, не все в цьому відношенні є вже таке погане. Як відомо, є люди, що відчувають це одне з християнських покликань - до життя в чистоті. Для прикладу, в ювілейному 2000 році у США виникнув новий рух, девізом котрого є: «True love waits», тобто «Справжня любов чекає». Цей рух, отже, поширився по багатьох країнах світу і до нього приєдналися не лише католики, але й православні, протестанти, євреї, мусульмани. У Польщі цей напрям отримав назву «Рух чистих сердець» (РЧС). Молодь, яка туди вступає, дає обітницю цього змісту: «Перед Господом Богом, моєю сім'єю та моїми друзями зобов'язуюсь зберігати цнотливість до вступу у шлюб». РЧС - це істинна революція Любові, котру ще розпочав Божественний Спаситель від свого народження у Вифлиємі. Його теж називають найбільшою «кардіологічною клінікою світу», в якій Христос лікує людські серця, зранені гріхами, їх очищує, преображає і заодно здійснює в людині чудо створення неповторної красоти, котра сяє чистою любов'ю. Кожний, хто має надію на Ісуса Христа, довіряє Йому своє серце, віддаючи на курс лікування: молитвою, Таїнством покаяння та Євхаристією. Через що досліджує на собі чудо народження єдиної, автентичної та чистої Любові [3].

Як видно з наслідків, сексуальна революція 60-их років поруйнувала родини, допровадила до численних абортів, зруйнувавши неабияк християнську мораль. Але знаходяться, безперечно, свідомі люди, що невтомно бережуть віковічні моральні традиції свого народу. Не без допомоги релігії. І це тішить. В журналі «Корреспондент» зустрічаємо розповідь про те, що молоді американці масово відмовляються від інтимних дошлюбних стосунків, насамперед з особистих релігійних спонук. Йде мова про своєрідну сучасну «моду на непорочність», культ чистоти. Довідуємось звідти, що в 2006 р. адміністрація Джорджа Буша виділила $ 50 млн на програму сексуального стримання до шлюбу (не пригадую подібного з боку української!). Невинність у США перетворилася в бренд, який знаходить успіх серед школярів. Прикликають молодь поповнювати ряди непорочних теж Інтернет-сайти, як наприклад, abstinence.net чи virginityrules.com. У віртуальній мережі є для продажі футболки з надписом: I am waiting (я чекаю з анг.). Так само прикраси дівственників, тобто перстені непорочності з діамантами й написом на зразок: Справжня любов почекає або Життя одне, любов одна… [4]. «Якщо кохання - спосіб існування життя, то шлюб - спосіб існування єства. Єство означає: закон, необхідність. А спосіб існування закону - інституція шлюбу», - твердить Христос Яннарас сучасний грецький філософ і богослов [5].

Сьогодні в багатьох виданнях (молодіжних зокрема) можемо зустріти різні поради як звабити хлопця-дівчину, мати кілька партнерів для кохання одночасно, навіть до одруження тощо. Часто різноманітні пропозиції щодо цього не містять нічого християнського. Читав раз у католицькому часописі «Любіть одне одного» характеристику таких молодіжних журналів як Bravo, Bravo Girl, Dziewczyna, Popcorn Cool, Cool Girl (польсько-українська продукція). Написала юна читачка, поділившись своїми переживаннями, думками про це. Одним словом, ця література, як випливає зі слів дівчини, ніщо інше як деморалізація в яскравій обкладинці… Тісніше ознайомлення з часописами (для молоді) призвело її до зміни мислення та поведінки в некращий бік: почала вдаватися до мастурбації, що стала шкідливою звичкою. За зізнанням дівчини, вона була так сильно перейнята ідеями згаданих часописів, що для неї вже не були більше авторитетом батьки… Погіршилися стосунки з друзями, знайомими - з усіма сварилася, стала задирливою. Опанували комплекси. Певною мірою аж потім допоміг їй зрозуміти проблему батько, а також священик-катехит на уроках релігії. Збагнула свою велику помилку, а також - редакторів тих видань. Як підтверджує читачка, подібні часописи нищать особистість і водночас природну цнотливість дівчини або хлопця. Шкодує, що її позбавили досить рано цієї цнотливості, тому що вельми швидко її впроваджено до світу дорослих, у світ нечесності з неправдою, який звуть «продвинутим» і «толерантним» [6]. «Цнотлива особа зберігає цілість закладених у ній сил життя і любові. Ця цілісність забезпечує єдність особи і суперечить усякій поведінці, яка її ранить. Вона не терпить ні подвійного життя, ні подвійної мови» [7].

Як не дивно, наприклад, Інтернет стає причиною половини підліткових вагітностей у Китаї (про сучасні небезпеки від віртуального веб-простору вже згадувалося раніше)… Виявляється, що майже половина юних дів неповнолітнього віку в Шанхаї завагітніли від чоловіків, з якими познайомилися в Інтернеті. Згідно зі словами медика Чжана Чженжуна (Zhang Zhengrong), котрий працює у службі помочі для дівчат-підлітків, що раптово пізнали вагітність, більше 20 тис. із них (а це 46%) дійшли до цієї дійсності через своїх знайомих у сіті. Чженжун ще поділився, що, мовляв, більшість випадкових татусів щезають відразу після того, як дізнаються про таку вагітність, і матері часто навіть не знають імен майбутнього батька дитини… Що цікаво, відповідальність за це він поклав на численні сайти «для дорослих», книги та відео, прикликавши батьків і вчителів заодно приділяти більше уваги сексуальному вихованню. До речі, відповідно до опитування, яке провела лікарня, де має працю Чжан, 79 % школярів і студентів початкових курсів дізналися про те, як появляються на світ діти, саме в Інтернеті… [8]. Отже, не так просто тут говорити про передподружню стриманість, життя в чистоті, коли бачимо щось подібне, і не тільки в Китаї, в котрому християнства не так уже й багато. «Секс настільки сильний, що до подружжя часто засліплює», - каже д-р Лаура Шлесінгер на сайті www.lovematters.com, видатна постать на Американському радіо, апробований порадник для подружжя, сім'ї і підлітків, міжнародне радіошоу якої транслюється більш як на 450 радіостанціях у США, котре слухають щотижня понад 18 мільйонів прихильників.

«Блаженні чисті серцем, бо вони побачать Бога» [9]. Чистота серця дозволяє нам побачити красу людського тіла та «читати різницю між обома статями» [10].

Небезпечне з цього погляду, як на мене, поняття лібідо (від лат. libido потяг, бажання, прагнення) З. Фрейда, що є одним із ключових понять психоаналізу. Довідуємось, що споконвічно лібідо позначало, за ним, специфічну психічну енергію, котра начебто є основою всіх сексуальних проявів індивіда (людини). Згідно з теорією Фрейда, воно рухає людиною, і все її життя аж від самого народження пронизане еротизмом. На загал лібідо тлумачиться як рушійна сила сексуального життя, енергія сексуального потягу людини, через що його часами пояснюють як сексуальну насолоду чи потяг до неї. Теж ідеться і про певну сублімацію… [11]. Чому я це навів? А тому, що не може те лібідо бути вичерпним домінуючим мотивом у людській поведінці; відсувати на інший план рамки моральності та вести до вседозволеності в сексуальній площині життя. Звідси ж випливає, що теж і дошлюбний секс треба толерувати, всю розпусту (нечистоту), пояснюючи це словами фрейдизму. Тобто це не аксіома чи догма. Між іншим, центральна ідея Фрейда про так звану несвідому сексуальність, яка лежить в основі поведінки особи, в тому числі її «вищих форм» піддавалась суворій критиці. Навіть серед його учнів… [12].

«Отже, треба відкинути думку, що чистота є немодною, що вона неповноцінна і є запереченням. Навпаки! Це переживання наповнене позитивним змістом. Тільки треба правильно підійти до цього факту і видобути з нього вартість», - переконана Ванда Пултавська [13]. Важливо є вміти сказати собі в тій справі у відповідний час: «Ні». Мати також відповідальність як за себе, так і за іншу людину та не створювати таких ситуацій, з котрих буде важко або й неможливо вибратися [14]. Христова Церква попереджує про небезпеки «вільного кохання», статеві стосунки до стояння перед вівтарем, тому що береже повсякчас у собі любов та вірність Всевишньому.

[1] Андреас Ляун, Про питання статевого стримання перед шлюбом, Видавництво ЛБА (УКУ), Львів, 2000, с. 19.

[2] Пор.: Там же, с. 26-27.

[3] Пор.: о. Мечислав Петровський SChr, Движение чистых сердец, у «Любите друг друга», с. 48-49.

[4] Наталія Мечетна, Американские ангелы, у «Кореспондент» 39 (2008) 10, с. 62-63.

[5] Христос Яннарас, Варіації на тему Пісні Пісень, Дух і літера, Свічадо, Київ-Львів, 2003, с. 37.

[6] Любіть одне одного, Bravo - деморалізація в яскравій упаковці, 1 (2008), с. 48-49.

[7] Катехизм Католицької Церкви, № 2338.

[8] http://znakom.realove.ru/index.php?page=showarticle&articleid=12

[9] Мт 5, 8.

[10] Жан-Луї Бруґе, Чистота серця, чистота тіла, у «Сопричастя» 2 (2006) 4-5, Свічадо, с. 37-38.

[11] Див.: Віктор Шапар, Сучасний тлумачний психологічний словник, Харків, Прапор, 2005, с. 229-230.

[12] Пор.: Там же, с.230.

[13] Ванда Пултавська, Приготування до подружнього життя, Переклад з польської Н. Ступко, Львів, Свічадо, 1993, с. 42.

[14]Пор.: о. Мечислав Малінський, Перш ніж скажеш кохаю, Львів, Свічадо, 2006, с. 45.

Церква, любов, моральність, життя, статевість, суспільство, цінності, чистота, душа, коротка застанова

Previous post Next post
Up