Останнім часом мої ночі здебільшого присвячені дослідженню життя української авіагалузі... Треба по роботі. Серед іншого, читаю довжелезні обговорення на авіафорумі - майданчику, де спілкуються українські пілоти, диспетчери, керівники авіакомпаній та аеропортів та інші інсайдери. (От дійсно не сподівався, що доведеться "висіти ночами на форумах" у дорослому віці.) Попри те, що багато повідомлень залишено анонімами (певно, "статус зобов'язує"), інформація на форумі зазвичай достовірна - не раз на її основі "розкопувались" великі серйозні статті. Але окрім безпосередньо фактажу, перебування на форумі виявилось цікавим і з іншої причини.
В людей там часто видно романтичне ставлення щодо своєї роботи, а краще сказати - вони її люблять. Захоплено сперечаються щодо того, літак якої авіакомпанії залетів до Борисполя вчора вранці, чи добре будують злітну смугу в Жулянах, і за яким курсом у тому аеропорті краще заходити на посадку. Там є люди, яких цікавить, чи був у 70-ті роки рейс Одеса-Чадир-Лунга (в Гагаузії). Відповідають: був, так само як Ізмаїл-Чадир-Лунга та Рені-Чадир-Лунга. Знайте й ви теж.
Спілкування зі сторони виглядає специфічно. Наприклад:
Нечастий випадок - спілкування відбувається не між інкогніто. Всередині галузі люди перезнайомлені добре. Всім відомий і сленг. Тушка = літак марки Ту (Airbus = Арбуз), КВС = Командир воздушного судна. Буксир на аватарці, розміром трохи більший за стандартний джип, важить, здається, 15 тон (за рахунок баласту). Тягає літачки середніх розмірів.
Висвітлюючи теми автомобільних перевезень, чи навіть залізниці й пароплавства (цивільного), настільки захоплене ставлення до роботи я помічав у одиниць. Не кажучи вже про таку сферу як журналістика.
Примітно також, що в Україні непогано розвинулось і таке хобі, як авіаційний споттінг. Є й тематичний
сайт. Мета споттерів - зафіксувати приземлення, зліт чи перебування на стоянці в аеропорті цікавого чимось літака. Цікавість його зазвичай полягає в належності до якоїсь авіакомпанії. Враховуючи те, що іноді авіаперевізники міняються літаками, інколи літаки виконують технічні рейси, часом непередбачено сідають в якомусь з українських аеропортів, а зрідка факт наявності літака може свідчити про запланований прихід в Україну певної авіакомпанії.
Щотижня люди надсилають десятки фотографій. Фотографують працівники аеропортів, пілоти, прості пасажири чи просто люди з вулиці. Інколи авіакомпанії влаштовують для активних споттерів щось на зразок прес-турів, аеропорти можуть пускати їх на свою територію чи обладнати майданчик для зручнішої "роботи". В інших галузях такого я теж не зустрічав.
Крім літаків споттери фіксують і наземну техніку аеропортів, і дотичні до теми оголошення. Зокрема зацікавили літаковий кондиціонер і влаштована Wizz Air реклама України
в Лондоні.