В соответствии с меморандумом о взаимопонимании между Министерством обороны Украины и Министерством обороны Королевства Дания в сфере авиационно-транспортных перевозок и технического соглашения сегодня, 13 марта, началась совместная украинско-датская военно-транспортная операция по перевозке топлива на острове Гренландия "Северный сокол - 2014". Об этом говорится в сообщении пресс-службы Минобороны Украины.
С военной площадки аэропорта Борисполь на авиационную базу Ольборг Королевских ВВС Дании на самолете Ил-76МД ВСУ отбыла группа украинских авиаторов Мелитопольской 25-й авиатранспортной бригады во главе с заместителем начальника авиации командования Воздушных сил ВСУ полковником Александром Кулибабой.
Замечен 16 марта Норвежским радиоспоттером Geir Stokkeland
8891 16.03 1727 UR-78820 wkg Iceland. Maintaining FL 300, request climb FL 320. 1747 cleared to climb FL 320, 1752 reported level 320. Aircraft used ident only "78820" three times, confusing the Iceland operator. She obviously checked her paperwork, and asked aircraft to confirm the full registration. UR-78820 appeared to be heading for Thule, Greenland at this hour. They were heard on the following dates doing supply flights to Station Nord in Northeast Greenland, please see posts to follow .
18 марта после выгрузки на станции возвращается на авиабазу Туле (Thule)
8891 18.03 1527 UR-78820 wkg Iceland. Departed from Station Nord 1519, FL 190 climbing 300, estimate 80N 040W 1604, 79/60 is next, request FL 340. 1532 received amended level clearance to climb FL 340. Ukrainian Air Force freighter, at work with supply flights from Thule in NW Greenland to Station Nord in the NE region of the island. At this hour, they were heading back to Thule after unloading their cargo at Station Nord.
UPD от 2 апреля (инфо от норвежца Гейра)
8891 02.04 1724 UR-78820 wkg Iceland. Pos report 81N 040W FL 340, next 79/060, GORBI. 1728 control passed weather for Thule, mentioned -16C. This is the Ukrainian Air Force freighter doing the Thule-Station Nord return connection with fuel and other supplies. This 2008 video
https://www.youtube.com/watch?v=7ENWi9ttcD0 of an IL-76 landing on the gravel runway at Station Nord illustrates why the supplies are flown in at this time of year. The runway is frozen and dry in early spring, compared to being wet and not usable in the summer. The runway on Jan Mayen Island is identical, and main supplies out of Bodø with Norwegian Air Force C-130 are flown around this time of year also. Check Søndrestrom Information on HF 8945 kHz for direct contacts