Широко отмечаемый 125-летний юбилей О. Мандельштама должен осветить гораздо более скромный, но сегодня особо значимый юбилей: столетие его стихотворения "Зверинец", которое первоначально называлось "Ода миру" (11 января 1916 г.). С этой попытки укротить страсти, развязанные Первой мировой войной, начинается тема хищного века у Мандельштама.
(
Read more... )
מחבר/מראה מקום: תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד א
אדם נברא בערב שבת, ומפני מה? ... שאם תזוח דעתו [של אדם] עליו אומר לו: יתוש קדמך במעשה בראשית.
***
על יום הכיפורים
מחבר/מראה מקום: הגרי"ד סולובייצ'יק, איש ההלכה, עמ' 62-65
איש הדת הרי הוא סובייקטיבי ביותר... על ידי זה מתבארת הסתירה הגדולה בנפש איש הדת ביחס להערכת עצמו. מחד גיסא הרי הוא מרגיש בשפלותו ובקטנותו, בחלישותו ובאפיסת כוחו, שאפילו "יתוש קדמו, שלשול קדמו". הוא רואה את עצמו כיצור חלוש ורפה אונים. מבחינת יצורי הטבע הרי הוא היצור הביולוגי, שהקדיח את תבשילו ויצא לתרבות רעה. ומצד שני הרי הוא מכיר בגדלותו ורוממותו, כי רוחו בוקעת ועולה עד לרקיע, נוקבת ויורדת עד התהום. הלא הוא עטרת הבריאה, שהקב"ה השליטו במעשה ידיו... הוא נאחז תמיד במעמקי תודעתו בסבך שני כתובים המכחישים זה את זה; כתוב אחד אומר 'כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננת מה אנוש כי תזכרנו ובין אדם כי תפקדנו', וכתוב אחד אומר: 'ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו תמשילהו במעשה ידיך כל שתה תחת רגליו'. ועדיין לא בא בשביל איש הדת הכתוב השלישי שיכריע ביניהם.
ברם, איש ההלכה מצא את הכתוב השלישי - ההלכה. גם הוא סובל משניות זו ומקרע נפשי זה, אבל הוא מאחד את הקרעים על ידי מושג ההלכה והדין...
אם 'מותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל', יום הכיפורים - מה טיבו? מחילה וסליחה - מה פירושן? עבודת היום, ייחוד הכוהן הגדול עם קונו בבית קודשי הקודשים - מה מטרתם? קדושת היום, שהיא מכפרת, מה עניינה ומהותה? מושג חטא ועוון מצד אחד, וחובת התשובה מצד אחר - למה באו? הלא ההלכה הציבה את האדם בטבורו של עולמה, ויום הכיפורים עצמו מעיד על זה... הריני בן עולם, שדמות דיוקנה של השכינה משתקפת בו; הריני לומד את התורה, כלי שעשועיו של הקב"ה, והעליונים נכספים לקבל תורה מפי; הרי אני מתרפק עכשיו על דודי ואוהבי...
במעוף עין נהפך השפל שביצורים לבחיר הברואים, שהקב"ה הבדילהו מראש והכירו לעמוד לפניו! עמידה לפני ה'! כמה הערכה עצמית יש כאן!"
****
חז"ל השוו את תורתו של אדם לסדר יצירתו. ואם כן עלינו לחקור מדוע נוצר אדם אחר כל מעשה בראשית, האם זה לשבחו או לגנותו?
חז"ל נתנו לכך ארבעה טעמים, וז"ל (סנהדרין דף לח א)
"תנו רבנן: אדם נברא בערב שבת, ומפני מה - שלא יהו מינים אומרים שותף היה לו להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית. דבר אחר: שאם תזוח דעתו עליו אומר לו: יתוש קדמך במעשה בראשית. דבר אחר: כדי שיכנס למצוה מיד. דבר אחר: כדי שיכנס לסעודה מיד. משל למלך בשר ודם שבנה פלטרין ושיכללן, והתקין סעודה, ואחר כך הכניס אורחין".
שני טעמים מראים שנברא באחרונה לפחיתותו וכדי שלא יתגאה, ואומרים לו שאף יתוש קדמך, ושני טעמים מראים שנברא באחרונה למעלתו, כדי שיכנס לעולם מוכן ומשוכלל למלא כל צרכיו, ומכאן שכל העולם לא נברא אלא לשמש את האדם.
ובאמת שתי הגישות הנ"ל הן אמת, אלו ואלו דברי אלקים חיים, וזה תלוי באדם אם זכה או לא זכה, וכפי שאמרו חז"ל במדרש (ויקרא רבה (וילנא) פרשה יד א)
"אשה כי תזריע: הה"ד (תהלים קלט) 'אחור וקדם צרתני', על דעתיה דר"ל, דכתיב (שם /בראשית א'/) 'ורוח אלהים מרחפת על פני המים' - זה רוחו של מלך המשיח 1 . אם זכה אדם אומרים לו: אתה קדמת לכל מעשה בראשית, ואם לאו אומרים לו: יתוש קדמך שלשול קדמך".
אם זכה והוא מתקן את מעשיו הרי הוא ראשון למעשה בראשית, אבל אם לא זכה חלילה והוא מקלקל את מעשיו הוא אחרון למעשה בראשית.
...
המדרש הנ"ל שאם האדם מתגאה וחושב שהוא יכול למשול בעולם לצורכו אומרים לו, הוא אינו ראוי להיות מלך על העולם, שמצד עצמו אין לו כל מעלה ואפילו יתוש קדמו, אבל אם הוא מבין שנברא לתקן את העולם "לעובדה ולשומרה" אז אומרים לו שהוא ראוי להיות מלך וממילא הוא ראש וראשון לבריאה.
Краткий и вольный перевод:
1) Талмуд: Почему человек сотворен накануне шабата? ... Что если человек возгордится (что он - венец творения) - скажи ему: "Комар был создан перед тобой".
2) Мидраш: Сказано в псалмах царя Давида (139): "Конец и начало меня сотворили": если человек служит Творцу, выполняет Его заповеди и тем самым выполняет свое предназначение, предназначенное ему Творцом - тогда он - венец творения, а если нет - то напомни ему, что он был сотворен последним и даже комар ему предшествовал.
Судя по отчеству и фамилии, Михаил Наумович Эпштейн мог бы питаться мудростью Творца, а вместо этого ковыряется в пойле энтомологов и поэтов, мудрости которых - только версии, гипотезы и искаженное отражение мудрости Творца и Его Торы.
Reply
Leave a comment