Школа Юного Кальмара.Продовжуємо новий цикл уроків
(НУЛЬОВИЙ рівень - це Уроки №
1,
2,
3,
4)
Рівень ПЕРШИЙ. Урок №7.
Як нам вже відомо з
Уроку №5, "спільним ресурсом" (СР) для цілей навчання в нашій Школі ми вважатимемо не лише об’єкти матеріального світу, а й будь-що нематеріальне та навіть абстрактне, що має, тим не менш, цінність для двох і більше осіб.
Саме визначення меж спільного ресурсу та окреслення кола тих, хто має право їх використовувати, є ПЕРШИМ КРОКОМ для організації колективних дій.
Доки кордони ресурсу та/або коло користувачів ресурсу залишаються невизначеними, ніхто не знає, чим керувати та заради кого.
Без визначення кордонів та закриття їх для “чужаків” - "свої" присвоювачі опиняться перед ризиком, що будь-які їхні плоди пожинатимуться іншими, які не доклали до їх продукування жодних зусиль. Ті, хто інвестував в спільний ресурс, можуть не отримати такі дивіденди, на які розраховували.
Найгіршим можливим наслідком невизначеності меж ресурсу та/або кола присвоювачів є руйнація ресурсу як такого - чи то внаслідок дій сторонніх присвоювачів, чи то апатії "своїх" присвоювачів, які перестануть вбачати сенс в підтриманні "прохідного двору".
Отже, для того, щоб будь-який "свій" присвоювач мав хоча б мінімальну зацікавленість у координуванні структури присвоювання та постачання, деякі присвоювачі повинні бути в змозі позбавити інших прав доступу та присвоєння.
Цитую Остром: "Якщо є значна кількість потенційних присвоювачів, і попит на ресурсні юніти високий, то руйнівний потенціал при дозволі всім вільно вилучати ресурсні юніти з СР може довести ставку дисконтування, що застосовується присвоювачами, до 100%. Чим вища ставка, тим ближче ситуація до єдиного вибору в дилемі, за якого домінуючою стратегією всіх учасників є надмірне використання СР".
Про ситуацію в Україні з визначеністю меж ресурсу:
читати тут.
Про ситуацію в Україні з визначенням кола присвоювачів:
читати тут.
Нагадую: визначення меж спільного ресурсу та окреслення кола тих, хто має право їх використовувати, є ЛИШЕ ПЕРШИМ кроком - абсолютно неохідним, але НЕДОСТАТНІМ для ефективного керування спільним.
Про решту принципів проектування стабільних інституцій - в наступних уроках.