първа част втора част трета част Над светците в цял ръст, които ни обграждат като влезем в наоса, има традиционния фриз с бюстови изображения в медальони. За разлика от много други църкви от епохата, тук те са много опростени, без никаква украса:
Кирик и Юлита
Онуфри
Анани и Азария
Меркурий и Власий
Над фриза с медальоните в два реда са сцените със страстите - нещо като комикс с биографията на Исус.
Съжалявам обаче, че част от снимките излязоха некачествени.
Рождество
Сретение
Кръщението в река Йордан
Мария и Марта
Тайната вечеря. Снимката е от 2006.
В през 2010 вече беше в по-лошо състояние.
Същото важи и за умиването на нозете. Ето я от 2006 г.
А ето от 2010 г.
Молитвата на Исус в Гетсиманската градина, докато апостолите спят.
2006
2010
Особено впечатляващ за мен е ракурсът на тази фигура. Той няма нищо общо с иконописните традиции, но за сметка на това изглежда несъмнено повлиян от експериментите с перспективата, от които в онези години се увличат и даже злоупотребяват художниците на италианското куатроченто. Изглежда, че все пак майсторът от Бобошево е имал някаква представа за съвременния му художествен живот в Европа, а не е бил обсебен изцяло от византийската традиция.
Залавянето на Исус с целувката на Юда
Единствено Петър се съпротивлява и отрязва с ножа си ухото на един от слугите на първосвещеника.
Отричането на Петър. Три пъти се отрича от Исус.
Влизане в Йерусалим, което за разлика от досегашните сцени е не на северната, а на южната стена.
В лошо състояние е и не само заради изминалите векове - изначално мазилката е била лошо положена.
Моите любимци, които се катерят по палмата.
Поруганието. Жалко, че ги няма танцьорите, които са обичайни за тази сцена.
Исус пред римския прокуратур Понтий Пилат
Носене на кръста.
Качването на кръста
Разпятието
Снемането от кръста.
Полагане в гроба
Жените на гроба. Изобразен е по-редкия вариант, с два ангела, вместо с един.
Възкресението
Над страстите има още един пояс с медальони.
А над тях също така богато декорирания свод.
Христос по-стар от дните
За съжаление, останалите образи на свода са повредени.
Но след като видим и тях, може да се каже, че вече сме разгледали стенописите.
Пуснах наистина много снимки. Безброй сцени и фигури. А всъщност църквата е много малка. Направо е невероятно какво богатство е събрала в себе си.
ПЕТА ЧАСТ