Павло БЕРЕГОВИЙ: Від цвинтаря до поганського вівтарю. Як будують дороги в Алушті

Jan 18, 2025 03:49


 10.1.2025 13:32

З початку 2015 року «розвиток транспортної інфраструктури Криму став одним із пріоритетних завдань» окупаційної влади, і як усе, що робиться в рф, складався він з показухи, невеликої ефективності та величезних вкладень коштів. І, звісно, величезної крадіжки. Протягом років стабільного експорту вуглеводнів так робити можна було. Приклад - спортивний комплекс у Сочі, збудований для проведення зимової Олімпіади 2014, після закінчення якої він став майже марним. Але «кошти» були «освоєні».

Грандіозні проєкти дорожнього будівництва робляться в Криму й досі. Заявлена ​​мета - створення нових та якісних доріг, які б зв’язали Ростов-на-Дону та Крим, Керч та Севастополь, пролягаючи по окупованих територіях вздовж узбережжя Азовського моря. Одним із відгалужень цієї мережі має бути траса від в’їзду до Сімферополя до Алушти та Ялти. Вже зараз ведуться роботи на 2-х ділянках - від селища Донське до Перевального та північно-західними околицями Алушти.



Карта-схема об’їзної дороги навколо міста Алушти в окупованому Криму

Загалом розвантажити Сімферополь та Алушту від потоку транзитного транспорту - непогана ідея. Питання, якими витратами це супроводжуватиметься. А коефіцієнт корисної дії (ККД) російських транспортних проектів, принаймні у рамках простих економічних викладок, близька до ККД перших паровозів - 8%. Як у сочинських найновіших і найдорожчих лижних трас - ними іноді користуються травмовані спортсмени та місцеві підлітки, але рідко і лише взимку, влітку снігу там немає.



Розкажемо трохи про Алушту, її специфіку як транзитного пункту на шляху із Сімферополя до Ялти або, скажімо, до Рибачого. Після довгого спуску з Ангарського перевалу (близько 8 км) по звивистій дорозі водій в’їжджає на кільце, але не стандартне, а унікальне: крізь саме кільце проходить ще одна дорога, що його розрізає і з’єднує в’їзд з перевалу і трасу на Ялту. Це місце завжди було одним із рекордсменів за кількістю і тяжкістю аварій.

Просто кажучи, не кримський водій, та ще й після незвичного для нього затяжного гірського спуску, раптом бачить перед собою абсурдне явище - кільце-розв’язку, але яким їдуть і всередині. Часто він починав метатися, не знаючи, куди завернути. Створювалася аварійна ситуація, і добре якщо його машина не вилітала вниз по схилу, в приватні будиночки, що стоять там. Але туди, до цих будиночків і садків регулярно вилітали інші машини, нерідко вантажівки та автобуси, водії яких не витримували подібної метушні.

Але навіть більше: на місці розташованої поблизу цього злощасного кільця міського автовокзалу до його будівництва знаходився мусульманський цвинтар, що для будівельників-атеїстів не стало перешкодою. Якісь рештки та надгробки вивезли самоскидами, але багато залишилося - просто під будівлею та під дорожньою розв’язкою.

То що ж відбувається з будівництвом об’їзної дороги на цій ділянці зараз?

Нещодавно «голова Криму» Аксьонов повідомив, що ведуться успішно роботи над будівництвом траси «Донське-Перевальне», яка має з’єднати в об’їзд Сімферополя траси з півночі Криму до Сімферополя, трасу «Таврида» (Керч-Севастополь) та трасу «Сімферополь-Ялта».

Тоді ж ішлося й про ще один проєкт - початок будівництва півкільцевої дороги в об’їзд Алушти. Вона - завдовжки близько 8 км, - проходитиме за межею міста. На роботи витратять понад 22,4 мільярда рублів (близько 240 мільйонів доларів). «Зараз триває підготовчий етап», - сказав Аксьонов. Як стало зрозуміло, розпочинатиметься нова дорога в районі села Ізобільне та закінчується на виїзді з Алушти у напрямку Ялти. Здавати об’єкт планувалося тоді в березні 2025-го.

Будівництво передбачається непросте і складне, в момент здачі там має бути дві транспортні розв’язки на різних рівнях, міст через гірський струмок, два шляхопроводи, віадук завдовжки 178 метрів, п’ять шляхопроводів тунельного типу.



Будівництво об’їзної дороги міста Алушти

У червні цього року «Служба автомобільних доріг» Криму розповіла про хід робіт: на той момент «на будівництві об’єкта в середньому задіяно 37 осіб та 132 одиниці техніки», але при цьому «ведуться роботи з перебудови мереж зв’язку, електричних мереж, мереж водопостачання та водовідведення, роботи з влаштування виїмки ґрунту, а також розробляється скельний ґрунт». Термін здачі об’єкта, за версією «САД» - 31 липня 2027-го. Нагадаю, у наведеній вище заяві Аксьонова йшлося про завершення робіт у березні 2025-го. Звичайна історія для сумнівних будівництв - недоробки, посунення термінів, збільшення кошторису в ході робіт.

Проте підготовчі роботи ведуться не лише екскаваторами. У вересні цього року Алуштинським міським судом прийнято рішення на користь позивача - все того ж «САД» - про примусовий викуп двох земельних ділянок у місцевого жителя, з формулюванням «для державних потреб», на виконання рішення програми Соціально-економічного розвитку Криму, та у відповідності з наказом «Мінбудівництва республіки Крим». Місцевому жителю обіцяли виплатити більше 9 мільйонів рублів (85 тисяч доларів) - так би мовити компенсувати втрату ділянки.

Це рішення про примусовий викуп - перша ластівка. Судячи з мапи, дорога пролягатиме щонайменше по двох місцях приватною землею - по берегах річки Улу-Узень. Там зараз є і вулиці, і будинки, і навіть міні-готель та церква. Що з ними робитимуть? Чи спробують якось обігнути? Але як - карт будівництва у відкритому доступі немає.

Здається, ми згадували вже про витрати, яких не вдасться уникнути? Які, схоже, від початку реалізації цього будівництва були передбачені. Цікаво, а на якому моменті всіх цих проєктно-бюрократичних процедур жителям Алушти повідомили, що комусь із них доведеться віддати свої земельні ділянки?

Утім, чиновники вже зараз діють із випередженням. Наприклад, заявляють про те, як опікуватимуться природою тих місць: «Зараз йде вирубка лісу там, де буде розв’язка в районі з’їзду на село Ізобільне. У будь-якому разі компенсаційні заходи, пов’язані з відновленням лісових насаджень, буде проведено. Яку площу лісу буде вирубано, таку саму площу ми відновимо на новому місці за погодженням з Міністерством екології та природних ресурсів», - повідомив так званий міністр транспорту Криму Лукашенко.

Алуштинський кромлех

Але загрози - природі та землі з боку будівельників, чи будівельникам з боку кримців - на цьому не обмежуються. Справа у тому, що місцеві краєзнавці, дізнавшись про всі ці плани і побачивши екскаватори, згадали про цікавий історичний об’єкт тих місць - «Алуштинський кромлех».



Алуштинський кромлех. Унікальна для півострова пам’ятка у краєзнавчій літературі відома під назвою кромлех Трахтенберга. Фото з відкритих джерел

Зараз це близько десятка покритих мохом великих каменів, які за часів перших скотарів та землеробів складали певний ансамбль, композицію, ймовірно релігійного та містичного призначення. Найвідоміший кромлех - Стоунхедж у Британії. Але й у Криму вони теж є, хай не такі великі. І ось один з них на свою біду знаходиться якраз на шляху «наших» будівельників.

Краєзнавці б’ють на сполох і закликають журналістів, щоб ті зробили актуальний репортаж. «Південні відроги Головної гряди Кримських гір зараз не впізнати. По свіжих прогалинах снують бульдозери та екскаватори. Робітники рівняють із землею ліс, звільняючи простір для дорожньої техніки, яка прокладатиме тут короткий шлях із Сімферополя до Ялти» - так починається один із них. Але є важлива обставина, про яку повідомляють читачам: десь поблизу сплять залишки стародавнього святилища.

«Цей кромлех багато років приваблює вчених, туристів та езотериків. Незвичайна споруда вперше була досліджена в 1886 році, в той час кромлех був кільцем з величезних, поставлених на ребро 29 каменів поряд з невисоким курганом. Нині залишилася лише частина колишнього комплексу».

Але йому нічого не загрожує, запевняють репортерів у «САД»: «Пам’ятник історії та археології Алуштинський кромлех не потрапляє до меж будівництва об’єкту». Але все ж таки у туристів, краєзнавців та езотериків серце не спокійне. Як би не зруйнували, помилившись у своїх картах. Чи не познищували вантажівками.

Але надія не залишає і, навіть, спрямована далеко у майбутнє. Ось що пишуть кримці, сповнені любові до старожитностей та ділових міркувань: «Можливо, в майбутньому Алуштинський кромлех стане визначною пам’яткою світового масштабу, яка приверне в регіон мільйони туристів, подібно до Стоунхенджу!»

Якось так виходить, що дорожні роботи в Алушті постійно стикаються з якоюсь «зловісною» давниною: цвинтарем, проїхати яким може не всякий водій, або первісним вівтарем, де, припускаємо, могли приносити у жертву людей.






стаття, крим, окупація

Previous post Next post
Up