14 мая, 3 июня и 22 декабря в православной церкви совершается празднование иконе Божией Матери «Нечаянная радость».
Явление иконы Божией Матери «Нечаянная радость» для каждого православного человека является одним из самых ярких примеров того, как Пречистая Богородица, а вместе с Ней и Сам Господь Иисус Христос обращаются к человеку с призывом к покаянию. С этим призывом Божия Матерь обратилась однажды к некоему человеку - и с тех пор обращается через этот образ к каждому из нас.
Обретение иконы Божьей Матери «Нечаянная Радость»
Историю, связанную с обретением и написанием образа Божией Матери «Нечаянная радость», можно разделить на две части. Первая - это собственно явление Божией Матери и Богомладенца Христа некоему мужчине, которое описал в своем творении «Руно орошенное» святитель Димитрий Ростовский в 1683 году. А вторая - это написание произошедшего чуда в иконографическом стиле.
Один мужчина был терзаем греховной страстью (возможно, страстью блуда) и никак не мог победить ее в себе. При этом он был человеком честным и, осознавая свою страсть, постоянно прибегал к иконе Божией Матери «Одигитрия» - плакал, просил прощения за свой образ жизни, за свою немощь, а также читал молитву архангела Гавриила: «Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою…».
Однажды, когда этот мужчина в очередной раз собирался идти на совершение греховного дела, он стал по обычаю молиться перед иконой Богородицы. В своей молитве он каялся за то, что не может удержаться от совершения греха, даже понимая, что он будет делать. В тот момент, когда он уже собирался уходить, на него внезапно напало смятение и трепет - мужчина увидел, что изображение Божией Матери на иконе обратилось ликом в его сторону. В свою очередь, у Богомладенца Христа, изображенного по традиции вместе с Пречистой Своей Матерью, открылись язвы на руках, ногах, а также в боку. Из открывшихся ран, стала истекать кровь.
Пораженный явленным ему видением, мужчина упал на колени и вопросил у образа: «О, Госпожа, кто это сделал?» В ответ он услышал слова Божией Матери: «Ты и прочие грешники вновь распинаете грехами своими Моего Сына, как иудеи. Вы называете Меня милосердной. Зачем же вы оскорбляете Меня своими беззаконными делами?»
В раскаянии, мужчина стал умолять Богородицу: «О Владычица, пусть мои грехи не победят Твоей невыразимой благости. Ты единая надежда всем грешным. Умоли же о мне Сына Твоего и Бога нашего!» По молитве мужчины Матерь Божия трижды обращалась к Своему Сыну - Господу Иисусу Христу с просьбой простить этого человека. Лишь только на третий раз Богомладенец ответил: «Я исполняю Твою просьбу. Пусть совершится пожелание Твое. Ради Тебя отпускаются этому человеку его грехи. Пусть же он в знак прощения облобызает Мои язвы».
Раскаявшийся и прощенный Господом, мужчина поднялся с колен и, припав к иконе, поцеловал раны на теле Богомладенца Христа. После этого он испытал чувство духовной радости и облегчения. А в дальнейшем полностью изменил свою жизнь и очистился от терзавших его страстей. Именно эти искреннее раскаяние, внутреннее очищение и обретенная духовная радость и стали поводом для написания образа Божией Матери «Нечаянная радость». Подробностей написания тех или иных образов Божией Матери «Нечаянная радость» до нас не дошло, однако некоторые из них впоследствии, стали почитаться как чудотворные, так как по молитвам перед этими образами происходили исцеления от различных недугов.
Иконография
Иконография образа Божией Матери «Нечаянная радость» основывается на том повествовании, которое приводит в своем творении «Руно орошенное» святитель Димитрий Ростовский. Первой частью образа является стоящий перед иконой на коленях мужчина. Его взгляд и протянутые руки обращены к иконе. Фигура мужчины помещается в левом нижнем углу образа.
По типу иконографии представленный образ Божией Матери относится к типу «Одигитрия» (в переводе с греческого - «Путеводительница»). Этот тип икон передает идею водительства Божией Матерью людей ко Христу. Именно молитва Пречистой Богородицы наиболее сильна перед Господом, и поэтому именно Она и ведет нас к Нему. К этому образу и обращается стоящий на коленях мужчина.
Под образом Божией Матери обычно помещают один из двух текстов - либо начало повествования о чуде, рассказанное святителем Димитрием Ростовским, либо часть молитвы к иконе «Нечаянная радость». Богомладенец Христос изображается с открытыми язвами на теле.
По традиции на иконе также изображают (в виде ленты) слова мужчины, обращенные к Матери Божией, и Ее ответ ему, а также слова Богомладенца. Характерной особенностью иконы, к которой обращается мужчина, является то, что и Божия Матерь, и Богомладенец обращены непосредственно к нему. С одной стороны, это отличает ее от классического изображения Богородицы «Одигитрия», где Матерь Божия склоняется над Младенцем Христом. С другой стороны, в этом отображено само чудо - обращение Богородицы и Сына Божия к молящемуся человеку.
Таким образом, икона представляет собой не только образ Божией Матери и Младенца Христа, но являет собой целую иконографическую композицию.
Чудеса и чтимые образа иконы «Нечаянная Радость»
С того момента, как история чудесного обращения Божией Матери с Богомладенцем к одержимому страстью мужчине была описана святителем Димитрием Ростовским, русские иконописцы начинают создавать иконы, изображающие это чудо. Точных сведений о написании того или иного образа до нас не дошло, однако история некоторых чтимых образов (и сами образы) сохранилась до наших дней.
Одной из первых почитаемых икон «Нечаянная радость» стала та, что с 19 века находилась в московском храме в честь иконы Божией Матери «Неопалимая Купина» в Хамовниках. В 1835 году эта икона была передана в храм по устному завещанию прихожанки Александры Куницыной. С 1837 года икона стала прославляться чудесами. Одно из таких чудес было подробно засвидетельствовано. В 1838 году, в ночь с понедельника на вторник Светлой седмицы, в дом к одной из прихожанок церкви Неопалимой Купины Анне Тимофеевой пришла некая офицерская вдова Анисья Степанова. Эта женщина на протяжении четырех месяцев страдала глухотой. Она обращалась к врачам, но те не смогли ей ничем помочь. Переночевав у Анны Тимофеевой, утром обе женщины отправились в храм, чтобы попросить священника отслужить молебен. В храме же, в тот момент, когда стал петься тропарь «Христос воскресе из мертвых», а после - тропарь Пресвятой Богородице «К Богородице прилежно ныне притецем», Анисья Степанова внезапно обрела слух, который после этого чуда восстановился окончательно.
Стоит заметить, что до революции 1917 года икона «Нечаянная Радость» из храма Неопалимой Купины в Хамовниках была одной из самых почитаемых в народе. После революции судьба этого образа неизвестна.
Один из чтимых образов Божией Матери «Нечаянная радость» находился в Московском Кремле, в малом храме равноапостольных Константина и Елены. Этот храм располагался недалеко от кремлевской церкви Благовещения. К образу Богородицы, находившемуся в этом храме, до революции 1917 года постоянно приходило множество верующих. Известно также то, что в этом храме служил знаменитый столичный батюшка - отец Валентин Амфитеатров. Этот храм был разрушен большевиками в 1928 году, а дальнейшая история иконы неизвестна. Существует несколько версий ее судьбы. По одной из них, икона досталась обновленцам (попала в их Воскресенский храм в Сокольниках), а уже оттуда, чуть позже, вернулась к православным. По другой версии, икона из храма святых Константина и Елены отождествляется с иконой, которая пребывала в другом кремлевском храме - Благовещенском (впоследствии перенесена в храм Илии Пророка в Обыденском переулке).
Еще один чтимый дореволюционный образ Божией Матери «Нечаянная радость» изначально находился в церкви Благовещения на Житном дворе, которая была расположена на территории Московского Кремля. После того как в 1932 году большевики разрушили кремлевскую церковь Благовещения, икона была перенесена в храм Илии Пророка в Обыденском переулке. Правда, это произошло не сразу, а только в 1944 году. Известно, что данную икону очень чтил патриарх Пимен Эта икона пребывает в Обыденском храме и в наши дни. На ней изображен пожилой мужчина, который молится перед образом Богородицы. Под образом Божией Матери имеется текст молитвы: «О Богородице, да не преодолеет наша злоба Твоея неизреченныя благости. Ты бо еси всем грешникам надежда; умоли убо о нас Сына Твоего и Бога нашего».
Из чтимых дореволюционных образов Божией Матери «Нечаянная радость» можно также упомянуть икону, находившуюся в церкви во имя святого великомученика Феодора Стратилата у Мясницких ворот, а также одну немосковскую - из села Сельги Симбирской губернии. История этих образов, к сожалению, неизвестна.
Помимо уже упомянутой чтимой иконы, пребывающей в храме Илии Пророка, также можно поклониться чудотворной иконе, находящейся в храме в честь иконы «Нечаянная радость» в Марьиной Роще. Этот храм был построен в 1899-1904 годах на средства жителей этого района. В 1930 году храм был закрыт, большой колокол снят, а остальные сохранившиеся не звучали, так как это было запрещено властями. В настоящее время главной святыней храма является чтимая икона Божией Матери.
Чтимая икона Божией Матери «Нечаянная радость» находится и в храме Воскресения Словущего в Даниловской слободе. Этот храм был возведен в 1832-1837 годах на первоначальном месте Данилова монастыря. В 1933 году храм был закрыт, а его помещении был размещен производственный цех. Возобновились богослужения только в 1989 году. В этот год произошло малое освящение Никольского придела храма, а в 1998 году Святейший Патриарх Алексий II совершил великое освящение восстановленного храма.
Молитва перед иконой Нечаянная Радость
"О Пресвятая Дево, Всеблагаго Сына Мати Всеблагая, града и святаго храма сего Покровительнице, всех сущих во гресех, скорбех, бедах и болезнех верная Предстательнице и Заступнице! Приими молебное пение сие от нас, недостойных раб Твоих, Тебе возносимое, и якоже древле грешника, на всяк день многажды пред честною иконою Твоею молившагося, не презрела еси, но даровала еси ему нечаянную радость покаяния и преклонила еси Сына Твоего многим и усердным к Нему ходатайством к прощению сего грешнаго и заблудшагося, тако и ныне не презри моления нас, недостойных рабов Твоих, и умоли Сына Твоего и Бога нашего, да и всем нам, с верою и умилением поклоняющимся пред цельбоносным образом Твоим, дарует нечаянную по коегождо потребе радость: грешником, погрязшим во глубине зол и страстей, - вседейственное вразумление, покаяние и спасение; сущим в скорбех и печалех - утешение; обретающимся в бедах и озлоблениих - совершенное сих избытие; малодушным и ненадежным - надежду и терпение; в радости и изобилии живущим - непрестанное Благодетелю Богу благодарение; бедствующим - милосердие; сущим в болезни и долгонедужии и оставленным врачами - нечаемое исцеление и укрепление; иждившим от недуга ум - ума возвращение и обновление; отходящим в вечную и нескончаемую жизнь - память смертную, умиление и сокрушение о гресех, дух бодр и твердую на милосердие Судии надежду. О Госпоже Пресвятая! Умилосердися о всех чтущих всечестное Имя Твое и всем яви всемощный покров Твой и заступление: во благочестии, чистоте и честнем жительстве пребывающия до скончания их во благости соблюди; злыя благи сотвори; заблуждшия на путь правый настави; всякому делу благому и Сыну Твоему угодному споспешествуй; всякое дело злое и богопротивное разруши; в недоумении и трудных и опасных обстояниих обретающимся незримую помощь и вразумление с Небесе ниспосли, от искушений, соблазнов и погибели спаси, от всех злых человек и от врагов видимых и невидимых защити и сохрани; плавающим сплавай, путешествующим спутешествуй; сущим в нужде и гладе буди Питательница; не имущим крова и пристанища буди покров и прибежище; нагим подаждь одеяние, обидимым и неправедно гонимым - заступление; клевету, поношение и хуление терпящия незримо оправдай; клеветники и хулители пред всеми обличи; ожесточенно враждующим нечаемое подаждь примирение и всем нам - друг ко другу любовь, мир, и благочестие, и здравие с долгоденствием. Супружества в любви и единомыслии сохрани; супруги, во вражде и разделении сущия, умири, соедини я друг ко другу и положи им союз любве неразрушимый; матерем детородящим скорое подаждь разрешение, младенцы воспитай, юныя уцеломудри, отверзи им ум к восприятию всякаго полезнаго учения, страху Божию, воздержанию и трудолюбию настави; от домашния брани и вражды единокровныя миром и любовию огради; безматерних сирот буди Матерь, от всякаго порока и скверны отврати я и всему благому и богоугодному научи; прельщенныя же и во грех и нечистоту впадшия, скверну греха отъявши, из бездны погибели изведи; вдов буди Утешительница и Помощница, старости буди жезл; от внезапныя смерти без покаяния всех нас избави и всем нам христианскую кончину живота нашего, безболезненну, непостыдну, мирну и добрый ответ на Страшнем Судищи Христове даруй. Преставльшияся в вере и покаянии от жития сего со Ангелы и всеми святыми жити сотвори; скончавшимся внезапною смертию милостива быти Сына Твоего умоли и о всех усопших, иже не имут сродников, о упокоении их Сына Твоего умоляющих, Сама буди непрестанная и теплая Молитвенница и Ходатаица: да вси на Небеси и на земли ведят Тя, яко твердую и непостыдную Предстательницу рода христианскаго, и, ведуще, славят Тя и Тобою Сына Твоего, о Безначальным Его Отцем и Единосущным Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь."
Акафист иконе Божией Матери Нечаянная Радость
Тропарь, глас 4
Днесь, вернии людие, духовно торжествуем, прославляюще Заступницу усердную рода христианскаго, и, притекающе к пречистому Ея образу, взываем сице: о Премилостивая Владычице Богородице, подаждь нам нечаянную радость, обремененным грехи и скорбьми многими, и избави нас от всякого зла, молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, спасти души наша.
Кондак, глас 6
Не имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице, Ты нам помози, на Тебе надеемся и Тобою хвалимся, Твои бо есмы раби, да не постыдимся.
Кондак 1
Избранней от всех родов Божией Матери и Царице, явившейся иногда к человеку беззаконну, во еже отвратити его от пути нечестия, благодарственное пение приносим Ти, Богородительнице; Ты же, яко имущая милосердие неизреченное, от всяких нас бед и грехов свободи, да зовем Ти: Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Икос 1
Ангели и праведных души удивишася, егда предстала еси пред Сыном Твоим и Богом и многим молением ходатайствовала еси о человеце, присно во гресех пребывающем; мы же, очима веры толикое Твое благоутробие зряще, со умилением взываем Ти сице:
Радуйся, молитвы всех христиан приемлющая.
Радуйся, и самых отчаянных грешников моления не отвергающая.
Радуйся, к Сыну Твоему о них предстательствующая.
Радуйся, нечаянную радость спасения им подающая.
Радуйся, предстательством Твоим весь мир спасающая.
Радуйся, вся наша печали утоляющая.
Радуйся, Мати всех Бога, озлобленных души утешающая.
Радуйся, житие наше добре устрояющая.
Радуйся, избавление от грехов всем человеком принесшая.
Радуйся, Радость всему миру родившая.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 2
Видящи Пресвятая человека, аще и беззаконна, но на всяк день с верою и упованием пред честною Ея иконою долу повергающагося и Архангельское приветствие Ей приносящаго, внят и таковаго грешника славословию, да вси, зряще Ея матернее милосердие, на небеси и на земли вопиют Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум человеческий воистину превосходит любовь Твоя к роду христианскому, яко и тогда не престала еси от ходатайства Твоего о человеце беззаконнем, егда Сын Твой показа Тебе язвы гвоздинныя, грехи человеческими Ему соделанныя. Зряще Тя толико неотступную Предстательницу за нас грешных, со слезами вопием Ти:
Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго, от Бога нам дарованная.
Радуйся, Путеводительнице наша, к Небесному Отечеству нас возводящая.
Радуйся, верных ограждение и прибежище.
Радуйся, помоще всех, призывающих имя Твое святое.
Радуйся, всеми презренных и отверженных от рова погибели исхищающая.
Радуйся, тех на путь правый обращающая.
Радуйся, непрестанное уныние и мрак душевный отгоняющая.
Радуйся, иждившим от недуга ум новый и лучший смысл подающая.
Радуйся, оставленных врачами на Свои всемощныя руце приемлющая.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 3
Сила благодати преизобиловала тамо, идеже умножися грех, да радуются на небеси вси Ангели о единем грешнице покаявшемся, поюще пред Престолом Божиим: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи к роду христианскому матернее милосердие, всем с верою и упованием прибегающим к Тебе подаеши руку помощи, Владычице, да вси единем сердцем и едиными усты славословие приносят Ти сицевое:
Радуйся, яко Тобою к нам нисходит Божие благоволение.
Радуйся, яко Тобою и мы имамы вящшее к Богу дерзновение.
Радуйся, яко во всех бедах и обстояниих наших приносиши Сыну Твоему усердныя о нас молитвы.
Радуйся, яко и наша молитвы приятными Богу соделоваеши.
Радуйся, яко невидимых врагов от нас отгоняеши.
Радуйся, яко от видимых врагов нас избавляеши.
Радуйся, яко сердца злых человек умягчаеши.
Радуйся, яко от клеветы, досаждения и укорения нас изымаеши.
Радуйся, яко Тобою вся благая желания наша исполняются.
Радуйся, яко много может молитва Твоя пред Сыном Твоим и Богом.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 4
Бурю внутрь имея греховных помышлений, человек беззаконен моляшеся пред честною иконою Твоею и, видев Кровь от язв Предвечнаго Сына Твоего потоками, якоже на Кресте, текущую, паде от страха и с рыданием тако вопияше Ти: «Помилуй мя, о Мати милосердия, да не преодолеет злоба моя неизреченныя благости и милосердия Твоего, Ты бо еси всем грешником едина надежда и прибежище; преклонися убо на милость, Благая Мати, и умоли о мне Сына Твоего и Творца моего, да непрестанно зову Ему: Аллилуиа».
Икос 4
Слышавше небожители о чудеснем молитвами Твоими спасении их земнаго гибнущаго брата, прославиша Тя, Благосердую Царицу небесе и земли; и мы, грешнии, сведавше таковое подобнаго нам грешника заступление, аще и недоумевает язык наш восхвалити Тя по достоянию, от глубины умиленнаго сердца нашего воспеваем Ти сице:
Радуйся, Споручнице спасения грешных.
Радуйся, взыскание погибших.
Радуйся, нечаянная грешных радосте.
Радуйся, падших возстание.
Радуйся, Предстательнице к Богу, мир от бед спасающая.
Радуйся, яко гласа молитв Твоих беси трепещут.
Радуйся, яко Ангели сему радуются.
Радуйся, яко и нас, земнородных, сила молитв Твоих веселия исполняет.
Радуйся, яко теми от тины грехов нас изымаеши.
Радуйся, яко пламень страстей наших угашаеши.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 5
Боготечную звезду, чудотворную икону Матере Твоея показал еси нам, Господи, ибо, взирающе на образ Ея телесныма очима, умом и сердцем к Первообразней возвышаемся и Ею к Тебе востекаем, поюще: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше Ангели Хранители христиан, яко Божия Матерь споспешествует им в наставлении тех, заступлении и спасении, потщашася сице возопити честнейшей Херувим и славнейшей без сравнения Серафим:
Радуйся, с Сыном Твоим и Богом вечно царствующая.
Радуйся, Ему всегда о роде христианстем моления приносящая.
Радуйся, в христианстей вере и благочестии Наставнице.
Радуйся, ересей и тлетворных расколов Искоренительнице.
Радуйся, от растлевающих душу и тело соблазнов сохраняющая.
Радуйся, от опасных обстояний и внезапныя смерти, без покаяния и Святаго Причащения, избавляющая.
Радуйся, уповающим на Тя живота непостыдный конец дарующая.
Радуйся, и по смерти за отшедшую на суд Господень душу пред Сыном Твоим неотступно ходатайствующая.
Радуйся, Твоим матерним предстательством от вечнаго мучения сию избавляющая.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 6
Проповедник чуднаго Твоего милосердия, дарованнаго некоему человеку беззаконну, явися святый Димитрий Ростовский, иже, списуя великая и славная и изрядная дела Божия, в Тебе явленная, предаде письмени и сие дело милости Твоея в научение и утешение всем верным, да и тии, во гресех, бедах, скорбех и озлоблениих суще, многажды на всяк день с верою в молитве пред образом Твоим колена преклоняют и, тех избывше, вопиют Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия нам, яко пресветлая заря, чудотворная икона Твоя, Богомати, прогоняя тьму бед и скорбей от всех, с любовию вопиющих Ти сице:
Радуйся, Целительнице наша в болезнех телесных.
Радуйся, Благая Утешительнице в печалех наших душевных.
Радуйся, скорбь нашу в радость претворяющая.
Радуйся, ненадеющихся несумненною надеждою возвеселяющая.
Радуйся, алчущих Питательнице.
Радуйся, нагих одеяние.
Радуйся, вдов Утешительнице.
Радуйся, безматерних сирот незримая Воспитательнице.
Радуйся, неправедно гонимых и обидимых Заступнице.
Радуйся, гонящих и обидящих правосудная отмстительнице.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 7
Хотя Законодавец Правосудный Господь Сам быти закона Исполнитель и явити милосердия Своего бездну, преклонися на усердное моление Твое, Преблагословенная Мати Дево, о человеце беззаконне, глаголя: «Закон повелевает, да сын чтит матерь. Аз Сын Твой, Ты же Мати Моя: Аз Тя должен чтити, послушая Твоего моления; буди убо, якоже хощеши: ныне прощаются ему греси Тебе ради». Мы же, видяще таковую силу молитвы Ходатаицы нашей о прощении согрешений наших, прославим милосердие и неизреченное благоутробие Ея, зовуще: Аллилуиа.
Икос 7
Новое дивное и славное знамение всем верным явися, яко не токмо Матери Твоей, но и пречистому Ея лику, на дске изображенному, силу чудотворения даровал еси, Господи; сему таинству дивящеся, во умилении сердца вопием к Ней таковая:
Радуйся, премудрости и благости Божия откровение.
Радуйся, веры утверждение.
Радуйся, благодати явление.
Радуйся, душеполезных знаний дарование.
Радуйся, душевредных учений низложение.
Радуйся, беззаконных навыков нетрудное преодоление.
Радуйся, слово премудрости просящим дарующая.
Радуйся, несмысленных разумныя соделовающая.
Радуйся, детем, неудобь учащимся, разум подающая.
Радуйся, юности Благая Охранительнице и Наставнице.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 8
Странное и ужасное видение бысть некоему человеку беззаконну, показуя ему благость Господню, предстательством Богоматере грехи его прощающую; сего ради оттоле, исправль свое житие, поживе богоугодне. Сице и мы, славная дела и многоразличную премудрость Божию в мире и жизни нашей видяще, устранимся земныя суеты и излишних житейских попечений и ум и сердце наше на небеса возведем, поюще Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вся в вышних пребывающи, и нижних никакоже отступила еси, Премилосердая Царице небесе и земли; аще бо по Успении Твоем и взошла на небеса с пречистою Твоею плотию, обаче и грешныя земли не оставила еси, являющися Причастница промышления Сына Твоего о роде христианстем. Сего ради Тя по долгу ублажаем:
Радуйся, сиянием пречистыя души Твоея всю землю просветившая.
Радуйся, чистотою телесе Твоего вся небеса возвеселившая.
Радуйся, Промышления Сына Твоего о роде христианстем Святая Служительнице.
Радуйся, о всем мире усердная Предстательнице.
Радуйся, всех нас при Кресте Сына Твоего усыновившая.
Радуйся, всегда матернюю любовь к нам являющая.
Радуйся, всех даров, духовных и телесных, независтная Подательнице.
Радуйся, благ временных Ходатаице.
Радуйся, двери Царствия Христова верным отверзающая.
Радуйся, и на земли чистаго веселия сердца их исполняющая.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися делу Твоего милосердия, Господи, яко даровал еси толико твердую и теплую Заступницу и Помощницу роду христианскому, нам невидимо спребывающу, слышащу же Тебе поющих: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии, но не богопросвещеннии суесловят, яко поклонение святому образу аки бы поклонение идолу есть: не разумеют бо, яко честь, святому образу воздаваемая, на Первообразная восходит. Мы же не токмо сия добре ведуще, но и от верных человек о многих чудотворениих от лика Богоматере слышаще, и сами поклонением ему потребная ко временней и вечней жизни приемлюще, с веселием Богородице взываем:
Радуйся, яко от священнаго лика Твоего чудеса деются.
Радуйся, яко утаися премудрость и благодать сия от мудрых и разумных века сего.
Радуйся, яко открыся та младенцем в вере.
Радуйся, яко прославляющих Тя прославляеши.
Радуйся, яко отвергающих Тя пред всеми посрамляеши.
Радуйся, яко от потопления, огня и меча, от смертоносныя язвы и от всякаго зла прибегающих к Тебе избавляеши.
Радуйся, яко вся болезни человечестии, душевныя и телесныя, милостивно врачуеши.
Радуйся, яко праведный гнев Божий на нас Твоим молением скоро утоляеши.
Радуйся, яко Ты еси тихое пристанище от бурь плавающим по морю житейскому.
Радуйся, яко и по конце житейскаго плавания нашего надежно приводиши нас в необуреваемую страну Царствия Христова.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 10
Спасти хотя человека некоего беззаконна от заблуждения жизненнаго пути его, дивное видение от пречестныя иконы Твоея показала еси ему, Преблагословенная, да чудо видя, покается и, из глубины греховныя милосердным промышлением Твоим воздвигнутый, вопиет Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси девам, Богородице Дево, и всем к Тебе притекающим, ибо небесе и земли Творец, вселивыйся во утробу Твою и от Тебе родивыйся, яви Тя, Приснодеву, стража девства, чистоты и целомудрия и сосуд всякия добродетели, и всех возглашати Тебе научи:
Радуйся, столпе и ограждение девства.
Радуйся, чистоты и целомудрия незримая Охранительнице.
Радуйся, добрая девам Наставнице.
Радуйся, невест Благая Украсительнице и Споручнице.
Радуйся, всежеланное совершение благих супружеств.
Радуйся, матерей детородящих скорое разрешение.
Радуйся, младенцев воспитание и благодатное охранение.
Радуйся, безчадных родителей плодами веры и Духа веселящая.
Радуйся, матерей скорбящих утешение.
Радуйся, тайное веселие чистых дев и вдовиц.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 11
Пение всеумиленное приносяще Ти, недостойнии, просим Тебе, Дево Богородице: не презри гласа рабов Твоих, к Тебе бо в напастех и скорбех прибегаем и пред Тобою в бедах наших слезы проливаем, поюще: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательную свещу, сушим во тьме греха и юдоли плача явившуюся, зрим Святую Деву: духовный бо огнь молитв Своих, наставления и утешения возжигающи, преводит к Свету Невечернему всех, воззвании почитающих Ю сими:
Радуйся, Луче от Солнца Правды - Христа Бога нашего.
Радуйся, нечистую совесть просвещающая.
Радуйся, тайная и неудобь предвиденная вся добре ведущая и имже подобает сказующая
Радуйся, лживых провидцев и суетная гадания посрамляющая.
Радуйся, в час недоумений мысль благу на сердце полагающая.
Радуйся, в посте, молитве и богомыслии пребывающим присно спребывающая.
Радуйся, верных пастырей Церкве ободряющая и вразумляющая.
Радуйся, богобоязненных иноков и инокинь присное утешение.
Радуйся, кающихся пред Богом грешников непостыдная Заступнице.
Радуйся, всех христиан теплая Ходатаице.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 12
Благодать Божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, простри нам руку помощи, отжени от нас всякаго врага и супостата, умири нашу жизнь, да не погибнем люте, без покаяния, но приими нас в вечныя кровы, Богородительнице, да радующеся поем Богу, Тобою нас спасающему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще неизреченное матернее Твое милосердие к человеку беззаконну, восхваляем Тя вси, яко твердую Предстательницу за нас, грешных, и покланяемся Тебе, о нас молящейся: веруем бо и уповаем, яко испросиши у Сына Твоего и Бога благая временная и вечная всем, с любовию вопиющим Ти сице:
Радуйся, всех наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, попрание.
Радуйся, нечаемое примирение ожесточенно враждующих.
Радуйся, недоведомое исправление нераскаянных грешников.
Радуйся, изнемогающих от уныния и печали скорая Утешительнице.
Радуйся, благодатию смирения и терпения нас снабдевающая.
Радуйся, клятвопреступлений и неправедных стяжаний всенародное обличение.
Радуйся, от домашния брани и вражды единокровныя миром и любовию ограждающая.
Радуйся, от пагубных начинаний и несмысленных пожеланий нас незримо отвращающая.
Радуйся, во благих намерениих наших присная Споспешнице.
Радуйся, в час кончины всем нам Помощнице.
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Кондак 13
О Всепетая Мати, Невместимаго Бога во чреве вместившая и Радость всему миру родившая! Нынешнее приими пение, вся наша печали на радость преложи и от всякия избави напасти всех и будущия изми муки, о Тебе вопиющих: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).