Requiem över trenne Minecraftvärldar

Dec 29, 2012 18:13

Eller nå, requiem... Det är en kul titel men nu vet jag inte om min text kommer att kunna leva upp till den. Men visst, det handlar om förgänglighet...

Jag har varit fascinerad av Minecraft sedan jag hörde talas om det, tror jag. Men men, jag har ju inte tyckt att jag har tid att börja med ett nytt spel med potential att ta i princip hur mycket tid som helst, och som dessutom kostar pengar (numera) i fullversion. (Jag donerar ett par gånger om året till Kingdom of Loathing, men annars ligger det inte riktigt i min budget och mina vanor för närvarande att betala för dataspel. Det finns så pass mycket som är rätt bra eller mycket bra och går att spela gratis helt lagligt, och så tillkommer det här med tidsfrågan - om jag skulle spela så mycket att det kändes självklart värt pengarna skulle jag... riskera att gå emot mina ambitioner att använda min tid på ett meningsfullt sätt och få mitt liv att fungera.)

Allra enklast kan man väl säga att Minecraft går ut på att man bygger saker av fyrkantiga block, samtidigt som man, om man spelar Survival eller Hardcore, måste undvika monster och en del andra faror. I Creative får man bygga helt fritt utan att behöva oroa sig för sådana saker, dessutom med obegränsade resurser (i de andra spelformerna måste man samla på sig dessa) och flygförmåga. Svenskspråkiga Wikipedia kan berätta mer.

Spelet är populärt bland vuxna och äldre ungdomar, men också, visar det sig, bland skolbarn rätt långt ner i åldrarna. Detta har jag märkt rätt mycket av när jag under 2012 vikarierat på en del olika skolor i Göteborg. I vissa klasser är det smått extremt, verkligen som det verkar det dominerande intresset bland killarna. När de förstått att jag har ett spelintresse har de ibland med rätt stor entusiasm och bestämdhet velat ha det till att jag borde spela Minecraft. Och jag har sagt att, jo, någon gång vill jag allt testa, jag gillar konceptet väldigt mycket och så vidare... När jag faktiskt laddade ner Minecraft - Pocket Edition Lite till mobilen var det ett fritidsbarn, en tredjeklassare gissar jag men kanske till och med en etta eller tvåa, som fick mig till det och som visade mig lite hur det funkade. Byggde ett hus utan tak, för tak behövs inte för att skydda sig mot monstren. Praktisk inställning. Jag minns att han var snabb, nu några månader senare när jag ägnat mig lite åt spelet (i och för sig inte alls under hela tiden) är jag mycket klumpigare och långsammare när jag bygger.

Jag lekte lite med spelet, jag var ju intresserad som sagt och tyckte också att det inte gjorde något om jag hade lite koll på det även grundat på egen erfarenhet om jag nu skulle jobba med barn och ungdomar som ofta var mycket intresserade av det. Egentligen kanske jag borde få betalt av Göteborgs Stad för att spela?

I den första världen byggde jag inte så mycket i egentlig mening men grävde desto mer. Det hette ju Minecraft trots allt, då var det väl passande att fixa till lite rejäla gruvgångar. Fackelupplyst, för annars ser man inte hackan framför sig. Stora salar, labyrintiska gångar, en stor kvadratgång tätt invid världens kant (i vissa andra versioner av spelet är världen oändlig, men inte här) längst nere vid botten där det inte gick att gräva djupare, någon underjordisk flod jag hittade någonstans... Det blev ganska häftigt. Och alltihop skapat av mig i grund och botten, om än med stöd och styrning av de tekniska ramar som spelet satte upp. Fast mer med hackan, då alltså, än genom utsättande av block. Till det fanns det nog ännu en anledning, nämligen att jag inte kunde spara. Det var en av begränsningarna i den här mobila gratisversionen, man fick - och får - helt enkelt acceptera att när mobilen stängs av eller när programmet hickar till på fel sätt och startar om, så blir det till att börja om från början. Men innan det hände hann jag se mitt första monster, en speciell upplevelse eftersom jag hade gått omkring ensam så länge i mina gruvgångar (som bara hade någon mycket liten ingång på ytan) att jag i princip glömt att jag spelade Survival och monstren rimligen måste finnas där någonstans. Tänkte jag på dem antog jag väl att de svärmade omkring där uppe på ytan utan att hitta ner till mig, vilket antagligen var sant på det hela taget. Men så när jag traskade omkring där kring världens kant, jag hade hållit på och lekt med den där smala kvadratgången rätt mycket, så såg jag där plötsligt på långt avstånd en av de där märkliga hoppande zombierna... Jag satte väl upp nån dörr mellan den och mig, sprang iväg åt andra hållet, nånting, men sedan minns jag faktiskt inte så mycket av vad som hände. Kanske spelade jag en del mer, kanske var det där bland det sista som hände innan första världen försvann...

Sedan spelade jag inte så mycket på lång tid. Det där med att inte kunna spara kändes rätt tråkigt, till och med så att det nästan kändes meningslöst att göra särskilt omfattande byggen. Och Pocket Edition Lite är påtagligt begränsat också på en del andra sätt. Specialblock som finns i mer utbyggda versioner, som gör att det går att bygga fungerande maskiner med rörliga delar och sådant, finns inte. Resurssamlande i Survival Mode känns ganska meningslöst, eftersom man har obegränsad tillgång till ett antal olika typer av block som har samma funktioner som de man kan samla. Och sedan finns det ett annat problem med Survival Mode - det verkar vara lite för lätt att bygga upp en mur omkring sig så att monstren inte kan komma åt en. Sedan kan man sitta där och trycka, så länge man tycker det är roligt, utan att det direkt händer något. Och om man uppfattar målet som att överleva så länge som möjligt så är detta det "optimala spelsättet". I andra versioner finns det monster som kan förstöra väggar, så utmaningen är lite större. Den sista grejen jag saknar av det som jag förstår finns i det fullständiga Minecraft (som jag alltså aldrig har testat) är craftingsystemet, alltså möjligheten att få nya block, redskap m.m. genom att kombinera resurser på olika sätt. Flerspelarstöd verkar faktiskt finnas, men jag har inte testat det.

Jag kände mig inte särskilt entusiastisk för att ägna särskilt mycket tid och energi åt detta. Jag vet att jag spelade någon gång och började bygga uppe på ytan, jag tror att jag försökte bygga ett torn upp till himlen, alltså till gränsen uppåt i den fortfarande-inte-oändliga spelvärlden. Så fick jag se ett av monstren på nära håll. Jäklar, de är ganska läskiga...


(Tänk också att den här plötsligt är jättenära utan att du märkt något, och den slår på dig och skärmen blinkar rött. Och sen är du DÖÖÖÖD, fast förhoppningsvis bara i spelet.)

Men på det hela taget ägnade jag mig alltså åt andra saker under några månader, av ovan redovisade anledningar.

Men nu runt helgerna när vi åkte tåg upp till flickvännens föräldrar och jag hade relativt mycket ledig tid och relativt lite tillgång till Internet, nu kändes det ändå värt det att börja leka lite i Creative Mode. Tyvärr retade jag gallfeber på flickvännen med att vilja visa och berätta, så jag fick sluta med det. Tell it to the blog, som man säger... Andra världen innehöll:

- Ett clownansikte i relief på en strand.
- En flygande fågel. (I den här versionen av spelet kan man låta block sväva i luften, även i Survival Mode. Jag vet inte om det är likadant i den fullständiga versionen. Det går inte att placera block så, men man kan hugga bort blocken som sätter dem i kontakt med marken.)
- En liten grotta, som jag dock aldrig gjorde mer med än att i ingången till den lägga början till...
- En mycket hög, smal trappa som först var avsedd att gå ända upp till "världens topp" men som i stället fick avslutas i en (ej egentligen fungerande) svikt/trampolin. Som vanligt hopptorn fungerade det dock bra - precis under fanns en "naturlig" vattensamling som jag utvidgade lite så att en inte missade då en hoppade. Så kunde man gå upp och se att man fått 10.0 i poäng den här gången också - jag hade nämligen byggt en poängtavla också.
- En husfasad ställd rakt upp mot världskanten.
- Några röda block som äpplen i ett träd någonstans. Lite blommor jag testade att plantera ut. Lite experiment med någon slags grönt specialblock som skulle föreställa kaktusar eller något. En stor "konstgjord" blomma med kaktusblock som stjälk.
- En u-båt förtöjd vid en brygga. Jag hade egentligen velat ha en gul u-båt och kanske hade jag allra helst velat placera den helt under vatten... Men det fanns inga gula block av någon anledning, så den fick bli till största delen ljusblå, och att placera den fritt svävande i vattnet utan kontakt med vare sig botten eller ytan hade dels varit riktigt krångligt och dels inneburit att jag inte inte kunde ha en brinnande fackla i u-båten som fortsatte att brinna om man gick in i ubåten (vilket jag ville att man skulle kunna göra). Ubåten hade två delar, dels en "förarhytt" av genomskinliga block i fören, där jag var mycket glad åt att lyckas placera en fackla nedanför vattenytan, dels en ubåtskropp där det gick att gå in och där jag placerade några bokhyllor (specialblock) som en referens till kapten Nemo och Nautilus.
- En "glaslykta" av genomskinliga block under vattnet, som jag gärna ville bygga när jag märkte hur mycket lättare det blev att arbeta under vattnet efter att u-båtens förarhytt med dess fackla kommit till. Med "glaslyktan" kunde jag gå ännu djupare och längre ut och bygga...
- Ett sjunket hus, som jag tror var bland det sista jag höll på att bygga när den här världen försvann för mig.
- Eftersom det var jul, ett överdimensionerat rött paket med vita snören. Om man "öppnade" det hittade man en lika överdimensionerad modell av en glasljusstake med ett brinnande stearinljus (några vita block med en fackla på toppen).
- Ett trädhus av lite annorlunda slag - ett "konstgjort" träd modellerat efter de som dyker upp "naturligt" i världen, fast mycket större och med några tillagda detaljer (förutom huselementen ett rotsystem). Stammen var ihålig och innehöll en trappa uppåt till de två-tre våningsplanen där man kunde röra sig uppe i kronan.
- Ett försök att göra glasrelief med genomskinliga block - en tre block tjock vägg där jag i mittenlagret högg ut en mycket enkel stiliserad fisk. Det fungerade, men hade kunnat göras mycket snyggare.
- Lite kaosartade gångar i anslutning till ett vattenhål. Att dyka är ganska klurigt till och med i Creative, man kan fastna på ganska jobbiga sätt.
- En rad av fritt svävande moln, där det översta gick upp till den högsta nivå där det gick att placera ut block.

Nå, sedan försvann alltså även denna värld. Faktiskt lite surt, även om jag var beredd på det. Jag hade gärna hunnit ta kort på skärmen med några av byggena på. (Förutom att jag inte kan spara så vet jag inte att jag kan ta screencaps när jag har Minecraft-appen igång.)

Efter detta har jag hunnit spela lite Survival i den tredje världen, innan den också gick förlorad. Spelet genererade en arktisk värld åt mig, där jag började ute på en havsis, där snö täckte många av blocken i land och där träden såg ut som (snötäckta) barrträd i stället som lövträd som annars. Och det gick omkring vita djur som jag uppfattade som isbjörnar. Jag byggde mig ett hus ute på isen, med ett fönster att titta på isbjörnar och zombier igenom. Isen smälte undan under fötterna på mig, så jag fick sätta dit ett golv i annat material. Sedan märkte jag det där med att här kunde jag ju sitta hur länge som helst utan att det hände något särskilt (i och för sig var det kul att titta på hur isbjörnarna vandrade omkring och hur zombierna dök upp i stora mängder på natten och sedan försvann en efter en i solljuset), så jag började bygga lite till, uppåt i första hand. En till våning på huset, lite testande med att bygga utåt med genomskinliga block och få till någon slags bro inåt land (vilket jag dock gav upp), en "tetrisvägg" en bit bort på isen när jag verkligen började känna mig säker och tyckte att det nog var bäst att bygga och leka lite även i Survival om man skulle ha roligt... Sedan dog jag några gånger när jag dök ner under isen (och lämnade spelet igång fast jag inte hade uppmärksamheten på det, tror jag) eller gav mig in mot land och monstren där. Och sedan dog den här världen också.

Men Minecraft alltså. Kul kul. God jul och gott nytt år på er!

appar, världar, mobilspel, datorspel, minecraft, data, saker jag gjort

Previous post Next post
Up