Воздушные шары- старинные и современные.

Aug 10, 2009 10:45

Воздушные шары- старинные и современные.

Каких только нет воздушных шаров! Шары в виде фигур делают специально для шоу и в рекламных целях, встречаются очень интересные и смешные.
Но, когда смотришь на старинные гравюры с изображением катастроф и крушений воздушных шаров, - понимаешь, какой нелегкий путь пришлось пройти первым воздухоплавателям. У меня уже был пост со старинными гравюрами, а сейчас- красивые и смешные современные воздушные шары.





А с чего все начиналось:



Exp[é]rience a[ë]rostatique faite Versailles le 19 sept. 1783. Etching, 1783





La publicité en France par Emile Mermet, advertising poster, ca. 1880



Panorama de Paris, vu de la nacelle du grand ballon captif de Henri Giffard, poster, 1878


Ballon Godard, collecting card, ca. 1880


Descent of Jacques Garnerin with a parachute (1797), early flight collecting card, ca. 1895


Commander Coutelle at the siege of Mainz (1795), early flight collecting card, ca. 1895


French scientists Joseph Louis Gay-Lussac and Jean-Baptiste Biot reach an altitude of 4000 meters on 24 August 1804, and a new record of 7016 meters a few days later, on 16 September.

The first card from an uncut set of ten, labeled "Collection 476, 2ème série", issued by Romanet & Cie. in the late 19th Century, to commemorate events in ballooning history from 1795 to 1846.



Sébastien Lenormand conducts the first experiment in parachuting, Montpellier (1783), early flight collecting card, ca. 1895
.



Flugmaschine. Erfunden von Jacob Degen ... Engraving, ca. 1810.



Первый парашют-
Le premier parachute de Jacques Garnerin, ca. 1799


Arban is rescued by Italian fishermen (1846), early flight collecting card, ca. 1895


Death of Harris (1824), early flight collecting card, ca. 1895



Count Francesco Zambeccari was an Italian aviation pioneer who launched the first (unmanned) balloon in Britain in the year 1783. His later adventures were less successful and Zambeccari and his compagnons had to be rescued from the Adriatic twice, in 1803 and 1804. The count was less lucky in 1812, when his balloon caught fire after an unsuccessful landing attempt and he perished.


Death of Madame Blanchard (1819), early flight collecting card, ca. 1895

Sophie Blanchard, wife of aeronaut Jean-Pierre Blanchard, was the first woman to pilot a balloon and the first female professional balloonist. She was made "Aeronaut of the Official Festivals" by Napoleon and "Official Aeronaut of the Restoration" by Louis XVIII. She died 6 July 1819 when her balloon, on fire after a failed attempt to light fireworks, struck the roof of a house in Rue de Provence and Mme. Blanchard was thrown from the gondola.


Human ornithopter, ca. 1815



First manned flight conducted in a hydrogen gas aerostat, by Charles and Robert, departure from the Tuileries (1783), early flight collecting card, ca. 1895


First air voyage, conducted with a Montgolfiere by Pilatre de Roziers and D'Arlandes (1783), early flight collecting card, ca. 1895


Charles launches the first aerostat above Champ de Mars in Paris (1783), early flight collecting card, ca. 1895


First attempt in a dirigible balloon, aerostat of the academy of Dijon (1784),


M.S. Blanchard, celebre aeronauta,.... Lithograph, 1811.



volatori. Les messieurs qui volent. Lithograph, 1880.

А о таком мечтали:



Voyage a la lune. Lithograph, 1865-1870.
Путешествие на Луну.


Ascensione del cavaliere Emile Julhes, early flight poster, ca. 1890



Harry Grant Dart: Aerostatic cabrio of tomorrow, ca. 1905



Henri Giffard's balloon at the Tuileries, 1878


Henri Giffard's balloon being prepared for ascent, Tuileries, Paris, 1878


Henri Giffard's balloon before ascent, Tuileries, Paris, 1878


-------------------СОВРЕМЕННЫЕ--------------------



















































---



























--------------




















































ЕЩЕ старинные летательные аппараты и воздушные шары:
http://marinni.livejournal.com/191404.html
http://marinni.livejournal.com/tag/%D0%92%D0%9E%D0%97%D0%94%D0%A3%D0%A8%D0%9D%D0%AB%D0%95+%D0%A8%D0%90%D0%A0%D0%AB

Аэростат (упрощённо и не вполне точно - воздушный шар) - летательный аппарат легче воздуха. Подъёмная сила аэростата создаётся заключённым в оболочке газом (или нагретым воздухом) с плотностью меньшей, чем плотность окружающего воздуха (согласно закону Архимеда).

Различают привязные, свободнолетящие и аэростаты с двигателем - дирижабли.

По типу наполнения аэростаты делятся на:

газовые - шарльеры,
тепловые - монгольфьеры,
комбинированные - розьеры.
Для наполнения шарльеров раньше широко применялись водород и светильный газ; но эти газы горючи, а их смеси с воздухом взрывоопасны, что делает полёт на аэростате, наполненном таким газом, несколько рискованным предприятием, поэтому в настоящее время основной газ для шарльеров - инертный гелий. Основной недостаток гелия - его сравнительно высокая стоимость. В монгольфьерах используется нагретый воздух.


Воздушные шары и дирижабли. *1. Аэростат Монголфье. *2. Аэростат Шарля. *3. Аэростат Бланшара. *4. Аэростат (bal. captif) Жиффара. *5. Аэростат (свободный) Жиффара. *6. Аэростат Дюпюи де Лом. *7. Аэростат Генлейна. *8. Аэростат Ренара и Кребса.

Википедия:http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%8D%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82
http://lcweb2.loc.gov/pp/tischtml/tiscback.html

НАУКА В ИЗО, СТАРИННЫЕ ГРАВЮРЫ-ГРАФИКА-ИЛЛЮСТРАЦИИ, ВОЗДУШНЫЕ ШАРЫ

Up