Фрі́да Кало - мексиканська художниця, що зображала місцеву культуру поєднуючи стилі кубізму, символізму та сюрреалізму.
Фріда Кало народилася 6 липня 1907року в Койакані, пригороді Мехіко (пізніше вона змінила рік свого народження на 1910 - рік Мексиканської революції), у родині німецького фотографа Гільєрмо Кало єврейського походження. Мати Фріди, Матільда Кальдерон, була мексиканкою з індійським корінням.Фріда Кало була третьою дитиною у сім'ї. У 6 років перехворіла на поліомієліт, після одужання на все життя залишилась кульгавою, а її права нога стала тоншою за ліву (цю ваду художниця приховувала все життя під довгими спідницями). Настільки ранній досвід боротьби за право повноцінного життя загартував характер Фріди та відобразився у її творчості.
Змалечку Фріда займалась боксом та іншими видами спорту. В 15 років поступила до «Препаторії» - однієї з найкращих шкіл Мексики, з метою вивчення медицини.У цій школі з 2000 школярів навчалося всього 35 дівчат. Фріда змогла швидко заробити авторитет, створивши з вісьмома іншими школярами закритий клуб під назвою «Качучас». У школі її поведінку часто називали епатажною. У Препаторії Фріда вперше зустрілась зі своїм майбутнім чоловіком - відомим мексиканським художником Дієго Рівера, який з 1921 по 1923 роки працював у Підготовчій школі над розписом «Творення».
17 вересня 1925 року, у віці 18 років, Фріда потрапила у важку автокатастрофу. Автобус, у якому вона їхала, зіткнувся з трамваєм. Художниця отримала важкі травми - в трьох місцях був ушкоджений хребет (в поперековій області), зламані два стегна, ребра, нога, ключиця, потрійний перелом таза. Крім того, її живіт і матка були проколоті металевим поручнем, що серйозно пошкодило її репродуктивну функцію. Фріда рік була прикута до ліжка, перенесла більше 30 операцій, але проблеми зі здоров'ям залишились на все життя. Саме в цей час вона попросила батька про пензель і фарби. Для Фріди зробили спеціальний підрамник, що дозволяв малювати лежачи. Під балдахіном ліжка прикріпили велике дзеркало, щоб Фріда могла бачити себе. Вона почала з автопортретів. «Я малюю себе, тому що багато часу проводжу на самоті та тому що я є тією темою, яку знаю найкраще».
У 22 роки Фріда Кало поступає до найпрестижнішого інституту Мексики (Національна підготовча школа). Там Фріда Кало зустрічає майбутнього чоловіка Дієго Ріверу, який щойно повернувся додому із Франції. Так почалося їх спільне бурхливе життя (вони періодично сходились і розходились), що тривало більше 25 років і стало легендою. У 1929 Фріда Кало стала дружиною Дієго Рівери. Зближувало двох художників не тільки мистецтво, але і загальні політичні переконання - комуністичні. У 1930-х рр. Фріда якийсь час жила в США, де працював чоловік. Це вимушене довге перебування за кордоном, в розвиненій індустріальній країні, примусило художницю гостріше відчувати національні відмінності. Відтоді Фріда з особливою любов'ю ставилася до народної мексиканської культури, збирала старовинні витвори прикладного мистецтва, навіть в повсякденному житті носила національні костюми.
У січні 1937 року в будинку Фріди ненадовго знайшов притулок радянський революційний діяч Лев Троцький. Вважається, що виїхати від них його змусило дуже явне захоплення темпераментною мексиканкою.
Поїздка до Парижа в 1939, де Фріда стала сенсацією тематичної виставки мексиканського мистецтва (одна з її картин була навіть придбана Лувром), ще сильніше розвинула патріотичне відчуття. У 1940-і роки картини Фріди з'являються на декількох помітних виставках. В той же час загострюються її проблеми із здоров'ям. Ліки і наркотики, покликані зменшити фізичні страждання, міняють її душевний стан, що яскраво відбивається в її "Щоденнику", який став культовим серед її шанувальників.
Фріда померла від запалення легенів, через рік після того, як відбулася її перша виставка у Мексиці. З 1955 «Блакитний будинок» Фріди Кало став музеєм її пам'яті.
У роботах Фріди Кало дуже сильний вплив народного мексиканського мистецтва, культури доколумбових цивілізацій Америки. Її творчість насичена символами і фетишами. Проте в них помітний і вплив європейського живопису - в ранніх роботах виразно виявилаося захоплення Фріди, наприклад, Боттічеллі.
Фахівці вважають, що 1940-і - це епоха розквіту художниці, час її найбільш цікавих і зрілих робіт.
(c)
https://www.turkaramamotoru.com/uk/%D0%A4%D1%80%D1%96%D0%B4%D0%B0-%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D0%BE-32520.html