(no subject)

Nov 14, 2023 13:37

Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!

нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки ...



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1639_9Y5B1643_middle.jpg

Від Торуня долиною ріки, в напрямі на Присліп, дорога йде увесь час вгору, і чим ближче до верхів’я Карпатського хребта, тим гори стають ніби нижчі. Присліп лежить недалеко від перевалу, майже в самому верхів’ї Ріки, що тече тут невеличким струмком. У цьому гірському селі зберігся своєрідний ансамбль дерев’яних споруд, що складається з Миколаївської церкви та дзвіниці XVIII ст. Будував його талановитий майстер, який, порушуючи закони симетрії і рівноваги, вільно розставив свої споруди. Вони пов’язані не в графічній проекції у фасаді або в плані на папері, а в просторі, в конкретному оточенні. Згідно з вимогами культу храм орієнтований вівтарем на схід, а дзвіниця поставлена так, що жодна її вісь не прив’язана до храму. Тому звідки не дивитися на них, кожного разу вони виступають в різних ракурсах, але завжди як єдине ціле.



Двохярусна дзвіниця з розкинутими крилами опасання оперезана неширокою покрівлею залому, на якому лежить верхній ярус для дзвонів з низькою аркадою. Квадратна у плані дзвіниця накрита високим наметовим восьмибічним в основі дахом. Рисунок вежі виявляє в ній тип оборонних башт, але пом’якшених горизонтальними членуваннями і просвітами арок в ярусі для дзвонів.



За типом храм нагадує торунський, проте набагато більший, із стрункішими пропорціями, з тонше нарисованими формами вежі й особливо вінчання. Він має над бабинцем струнку вежу з дуже високим двоярусним бароковим вінчанням. Всі три зруби церкви в плані квадратні, середній лише дещо більший за розмірами. Величезне опасання оточує будівлю з усіх боків. Воно спочиває на потужних кронштейнах, а на західному фасаді - на шести різьблених стовпах аркади ганка. Над ґанком розташована аркада другого ярусу бабинця. Рух ліній покрівлі вівтаря підхоплює більш висока, потужних форм єдина покрівля нефа і бабинця і передає його стрункою башті бабинця. Майстер чудово відчуває обсяги, прекрасно врівноважує їх маси в просторовому сприйнятті, незважаючи на те, що вони різної висоти і будівля має загальну асиметричну композицію. Досягає цього він вдало знайденим масштабом окремих частин споруди. Так, наприклад, ширина арок ганка дублюється в іншому розмірі в аркаді другого ярусу вежі бабинця. Тесляр, що зводив храм, вміє цінувати і прикрашати деталі, він з любов'ю і смаком оформлює ганок різьбленими стовпами, кронштейнів опасання надає виразну фігурну зубчасту форму, не залишає без уваги навіть таку дрібницю, як вузький брус, що прикриває обшивку гонтою біля основи другого ярусу аркади бабинця . Він покриває його витонченої дрібної порізкою.

зайдемо всередину церкви


переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1604_9Y5B1609_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1615_middle.jpg

Внутрішній простір церкви Св. Миколи виглядає єдиним і цілісним. У стіні між бабинцем і нефом розташована арка-виріз, яка має рівносторонню трапецієподібну форму і прикрашену великими зубчастими різанням.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1613_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1614_middle.jpg

Інтер’єр храму побудовано також з великим смаком. У стіні між бабинцем і нефом виріз має рівнораменну трапецієвидну форму, з крутими зубчастими вирізами по периметру. Майстер зробив його в розрахунку на сприйняття з різних точок. Якщо дивитися з бабинця, він «читається» світлим силуетом, бо сяє позолота іконостаса, на якій він проектується. Але коли дивитися з освітленої нави на темний бабинець, то виріз має вигляд чорної плями у світлій оправі. Крім того, він допомагає збільшити розміри нефа.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1614_5_middle.jpg









Інтер'єр нефа Миколаївської церкви в Прислопі нагадує музей. Тут крім основного іконостасу є ікони ще одного розібраного колись іконостасу, цілком ймовірно, зі старої церкви, вони відносяться до першої половини XVII століття. Живопис їх поверхнево декоративний, без світлотіньового моделювання. Контури фігур, складки одягу обведені чорною лінією. Основний іконостас розписан в 1759 році. У ньому знайшли подальший розвиток мальовничі принципи попередніх пам'ятників. У зображеннях з'являється светотеневе моделювання, але немає характерної для епохи бароко екзальтації і руху. Поряд з професійними художниками тут видно руку народного живописця.





переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1617_middle.jpg







опису ікон не прив'язані до фотографій/описания икон не привязаны к фотографиям

Ікони апостольського ряду і “Моління”, що тепер висять на огорожі хорів, написані в 1 третині XVII ст. Зображення апостолів намальовані в напівциркульних арках, але без різьби - вони лише обведені рамкою, яка імітує профілі ренесансних наличників. На нижній третині колонок “Моління” є тільки плоскі розетки, а вище - прямокутна порізка дуже низького рельєфу.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1619_middle.jpg





За стилем і живописними принципами тутешні розписи близькі до розписів церкви села Потелича. Кілька гарних ікон у кіотах датуються 1729 роком. Серед них “Благовіщення”, “Трійця” та «Розп’яття» виділяються гармонією білих, цегляно-червоних і блякло-синіх барв. Перші дві ікони вписані в трилопатеві арки, фланковані різьбленими колонками з ажурними орнаментами по боках і завершені розірваним фронтоном барочної форми. У живописній манері, стилі рисунка тут бачимо наслідування «Моління» на хорах.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1618_1_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1618_middle.jpg

В 1759 р. був зроблений головний іконостас, майстри якого розвивають далі декоративні й живописні принципи, застосовані в попередніх пам’ятках. У них вже з’являється світлотіньове моделювання складок одежі та облич, але немає характерної для барокко екзальтації й руху. Цей утвір цілком належить до Відродження.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1610_middle.jpg













Іконописцю Роману Таскало, шо написав ікону «Покрова» для церкви св. Параскеви в селі Розтока, належать ікони святкового чину. Наївно і щиросердно він пише крупноголові фігури і чудово компонує складні сцени в таких композиціях, як «Вознесіння», «Покров», «Зішестя св. Духа »і« Успіння ». У живописі цих ікон живуть не згаслі традиції живопису XVI в. Контурна лінія тут відіграє велику роль. Нею моделюються і складки одягу святих і виявляються характерні особливості осіб персонажів і окреслюється архітектура.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1611_middle.jpg









переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1611_4_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1612_middle.jpg

Невідомий художник є автором невеликої чудовою ікони «Юрій Змієборець», що відноситься або до останніх років XVI ст., або перших років XVII ст. Композиція її незвичайна. У верхній частині, що займає трохи більше половини, в шести клеймах дошки (по три у два ряди) написані епізоди з життя Юрія Змієборця, а в нижній, квадратній, зображений Юрій на білому коні, що вражає змія. Надзвичайно вишуканий і декоративний колористичний лад ікони. У нижній частині на світло-вохристій тлі красиво виділяється теплого світлого цегляно-червоного тону плащ героя. Образ Юрія Змієборця був дуже популярний на Україні. У народних уявленнях він був покровителем воїнства, юнацтва, борцем проти зла і насильства, носієм доброго початку. Юрій Змієборець був скоріше фольклорним казковим героєм, ніж релігійним персонажем. Його ім'я було оточене поетичними і язичницькими легендами, довго ходили в народі.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1620_middle.jpg





переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1621_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1624_9Y5B1625_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1626_middle.jpg





переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1635_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1636_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1637_middle.jpg

Привертають увагу і три чудові ікони 1729 року - «Розп'яття», «Благовіщення» і «Трійця», які виділяються гармонією своїх білих, цегляно-червоних і блідо-синіх тонів. Ці ікони поміщені в кіоти, які стоять біля північної і південної стін нефа, біля іконостасу. Кіоти з арками трилопатевої форми фланковані різьбленими колонками і увінчані розірваними фронтончиками барокової форми. З боків ікон, в кіотах, розташовані широкі різьблені ажурні орнаментальні смуги.



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1629_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1630_9Y5B1634_middle.jpg



переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1638_middle.jpg

Поряд з майстрами високої професійної виучки для цієї церкви Св. Миколая в різний час писали ікони також і народні ремісники. Один з них - «Феодор раб божий».

щедекілька старих фото














погляд на останок


переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/ZAKARPATTYA/28.%20PRISLIP/9Y5B1603_middle.jpg

Джерела:
Логвин Г.Н. Украинские Карпаты. - М.: Искусство, 1973 г., с. 103 - 109].
http://www.pslava.info/MizhgirjaRn_PryslipS,117025.html

Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проекта. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка.

Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проекту: на експедиції і існування блогу та файлосховища.

Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проекту "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина”.

Підписуйтесь на сторінки проекту на:

Patreon
Twitter
Telegram
Instagram

Технічні партнери проекту:
авторизований роздрібний магазин DJI - dji-kyiv.com



найпрофесійніший сервис DJI в Україні



та



хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.

ну як то так =))
Previous post Next post
Up