історія одного музичного шедевру

Dec 17, 2010 20:17

 1975 рік

image Click to view


2008 рік

image Click to view


можливо, комусь то й не очевидно, але - як все спохаблено!!!
Та, по при те,  виконання Софією Ротару тої пісні у 1975 - в епоху до вбивства Івасюка і до її власної духовної смерті - справді унікальне!...

Чому я згадав за ту пісню? Недавно я тут переслуховував ( по аналогії з "перечитував") :)  старі речі, і зауважив те, чого раніше якось ніколи не зауважував.  Тобто - чим особлива та івасюкова пісня. Особлива не тільки у порівнянні з піснями інших авторів, але й навіть -  з його власними піснями, такими, як "Водограй" чи "Червона Рута"!  Я не музикант, не композитор, тому я говорю лише про своє сприйняття.  Так от - мені вона раптом видалася особливою, і я спробував знайти раціональне пояснення тої особливості. Я почав запитувати своїх знайомих, які пам"ятають її  - чи не здається вона їм особливою? Якщо так - то чим?  Пропонував послухати мелодію - адже мова, власне, про пісню, а не про її текст. Дивно, але більшість із них намагалися вгадати мою думку, та самі по собі не зауважували чогось особливого. Я пояснював - мова не йде про ньюанс, мова йде про доволі значну відмінність мелодійної будови тої пісні від решти пісень. Але ніхто з опитаних мною так і не підтвердив моєї ідеї, хоча мені то видається цілком очевидним.
Мова ось про що. Більшість пісень мають яку будову?  - є основна частина, за якою настає приспів.  Після приспіву може бути чи не бути програш, потім йде повторення мелодії основної частини з наступним текстом. І так далі, до кінця. Тобто в типовій пісні гармонійно поєднюються два мотиви: головний і приспів. А тепер подивимось на оту івасюкову пісню.
Поглянемо на текст і пригадаємо мелодію.

Перший куплет - текст і мелодія:

програш: 1) D A Hm A E 2) C G Am C D Em 3) C D Em Em G Пролягла дорога від твоїх воріт D Em C D До моїх воріт, як струна. Em G То чому ж згубився твій самотній слід - D Em Знаєш ти одна, ти одна... Далі починається приспів. Але - зауважуємо - спочатку він починається отою мелодією: C G Am Em Зимна осінь ще той слід листям не накрила, A C D Em Бо до тебе навесні я повернусь, мила. C G Am Em Твої руки я візьму знову в свої руки, A C D Em С D Й не розквітне поміж нас жовтий квіт розлуки. Потім та мелодія гармонійно переходить в наступну - нову: G D Не ховай очей блакитний промінь, C G Заспівай мені в останній раз. Am H7 Em Пісню ту візьму собі на спомин, Am H7 Em Пісня буде поміж нас. Та переходить в нову - наступну! C D G D Бо твій голос, бо твій голос - щедра повінь, C D G Я мов колос, зелен колос, нею повен. Am H7 Em Жовтий лист спаде і виросте зелений, Am H7 Em А ти в пісні будеш завжди біля мене.
Тоді йде програвання, і все починається спочатку:

Як зійдуть сніги із гір потоками, Ой глибокими, навесні. Забринить дорога та неспокоєм Вдалині мені, вдалині... Зимна осінь ще той слід листям не накрила, Бо до тебе навесні я повернусь, мила. Твої руки я візьму знову в свої руки, Й не розквітне поміж нас жовтий квіт розлуки. Не ховай очей блакитний промінь, Заспівай мені в останній раз. Пісню ту візьму собі на спомин, Пісня буде поміж нас. Бо твій голос, бо твій голос - щедра повінь, Я мов колос, зелен колос, нею повен. Жовтий лист спаде і виросте зелений, А ти в пісні будеш завжди біля мене. Програш з початку (або без нього)Таким чином, бачимо, що в тій пісні - в основній частині і в приспіві - гармонійно поєднано 4 - чотири!!! -  мелодії ...
Можливо,  професійною термінологією то називається якось інакше, але ж суть не в тому.  Я пригадав інші івасюкові і не івасюкові пісні, але нічого подібного більше не знайшов.

Може хтось щось  знає  про такі багатокомпонентні - багатомелодійні аналоги, то буду вдячним, якщо повідомите детальніше...
А до того часу  буду вважати її  унікальною.
Previous post Next post
Up