1975 рік
Click to view
2008 рік
Click to view
можливо, комусь то й не очевидно, але - як все спохаблено!!!
Та, по при те, виконання Софією Ротару тої пісні у 1975 - в епоху до
вбивства Івасюка і до її власної духовної смерті - справді унікальне!...
Чому я згадав за ту пісню? Недавно я тут переслуховував ( по аналогії з "перечитував") :) старі речі, і зауважив те, чого раніше якось ніколи не зауважував.
Тобто - чим особлива та івасюкова пісня. Особлива не тільки у порівнянні з піснями інших авторів, але й навіть - з його власними піснями, такими, як "Водограй" чи "Червона Рута"! Я не музикант, не композитор, тому я говорю лише про своє сприйняття. Так от - мені вона раптом видалася особливою, і я спробував знайти раціональне пояснення тої особливості. Я почав запитувати своїх знайомих, які пам"ятають її - чи не здається вона їм особливою? Якщо так - то чим? Пропонував послухати мелодію - адже мова, власне, про пісню, а не про її текст. Дивно, але більшість із них намагалися вгадати мою думку, та самі по собі не зауважували чогось особливого. Я пояснював - мова не йде про ньюанс, мова йде про доволі значну відмінність мелодійної будови тої пісні від решти пісень. Але ніхто з опитаних мною так і не підтвердив моєї ідеї, хоча мені то видається цілком очевидним.
Мова ось про що. Більшість пісень мають яку будову? - є основна частина, за якою настає приспів. Після приспіву може бути чи не бути програш, потім йде повторення мелодії основної частини з наступним текстом. І так далі, до кінця. Тобто в типовій пісні гармонійно поєднюються два мотиви: головний і приспів. А тепер подивимось на оту
івасюкову пісню.
Поглянемо на текст і пригадаємо мелодію.
Перший куплет - текст і мелодія:
програш:
1) D A Hm A E
2) C G Am C D Em
3) C D Em
Em G
Пролягла дорога від твоїх воріт
D Em C D
До моїх воріт, як струна.
Em G
То чому ж згубився твій самотній слід -
D Em
Знаєш ти одна, ти одна...
Далі починається приспів. Але - зауважуємо - спочатку він починається отою мелодією:
C G Am Em
Зимна осінь ще той слід листям не накрила,
A C D Em
Бо до тебе навесні я повернусь, мила.
C G Am Em
Твої руки я візьму знову в свої руки,
A C D Em С D
Й не розквітне поміж нас жовтий квіт розлуки.
Потім та мелодія гармонійно переходить в наступну - нову:
G D
Не ховай очей блакитний промінь,
C G
Заспівай мені в останній раз.
Am H7 Em
Пісню ту візьму собі на спомин,
Am H7 Em
Пісня буде поміж нас.
Та переходить в нову - наступну!
C D G D
Бо твій голос, бо твій голос - щедра повінь,
C D G
Я мов колос, зелен колос, нею повен.
Am H7 Em
Жовтий лист спаде і виросте зелений,
Am H7 Em
А ти в пісні будеш завжди біля мене.
Тоді йде програвання, і все починається спочатку:
Як зійдуть сніги із гір потоками,
Ой глибокими, навесні.
Забринить дорога та неспокоєм
Вдалині мені, вдалині...
Зимна осінь ще той слід листям не накрила,
Бо до тебе навесні я повернусь, мила.
Твої руки я візьму знову в свої руки,
Й не розквітне поміж нас жовтий квіт розлуки.
Не ховай очей блакитний промінь,
Заспівай мені в останній раз.
Пісню ту візьму собі на спомин,
Пісня буде поміж нас.
Бо твій голос, бо твій голос - щедра повінь,
Я мов колос, зелен колос, нею повен.
Жовтий лист спаде і виросте зелений,
А ти в пісні будеш завжди біля мене.
Програш з початку (або без нього)Таким чином, бачимо, що в тій пісні - в основній частині і в приспіві - гармонійно поєднано 4 - чотири!!! - мелодії ...
Можливо, професійною термінологією то називається якось інакше, але ж суть не в тому. Я пригадав інші івасюкові і не івасюкові пісні, але нічого подібного більше не знайшов.
Може хтось щось знає про такі багатокомпонентні - багатомелодійні аналоги, то буду вдячним, якщо повідомите детальніше...
А до того часу буду вважати її унікальною.