Яким має бути проспект Перемоги

May 03, 2013 19:35

У розвинених країнах, що знаходяться західніше Чопу існує така фішка - дороги в містах діляться на дві категорії: вулиці та хайвеї.
Що таке вулиця, всі чудово знають. Зазвичай автомобільний рух на них обмежений 50 кілометрами на годину, дорогами вулиць їздить громадський транспорт, а їхніми тротуарами гуляють люди. Взагалі, у «містах, зручних для людей» це місця - де без проблем має вирувати міське життя. Потрібно, аби вулицями було приємно ходити.


Інша справа - хайвей. Це шосе, створене суто для пересування транспорту. Ними не можна гуляти, ними не їздить громадський транспорт. Вони мають багато смуг руху та створюють багато шуму, через що їх розміщують подалі від житлових будинків - там, де пролягає залізниця, у промзонах, або в оточенні гаражних кооперативів.
Хайвеї мають складати невеликий відсоток усіх міських доріг, але брати на себе значний відсоток автомобільного трафіку!


В нашій країні розвиток міських доріг ішов іншим шляхом. У нас немає такого розділення - всі дороги, що виконують функції хайвеїв, є за сумісництвом і вулицями. Уздовж них розташовані будинки, ними їздять маршрутки та автобуси, їхніми тротуарами гуляють люди і вдихають забруднене повітря.
Прикладом таких вулиць-хайвеїв є Окружна дорога, «Мала Окружна» та проспект Перемоги. От про останній ми й поговоримо.

У цьому дописі, як у кожній серії «Сімпсонів» основна мова йтиме зовсім не про те, про що йшлося на початку. Тему необхідності хайвеїв у Києві я підніму дещо пізніше, а зараз зверну увагу на вужчу тему - розвиток проспекту Перемоги.
Зараз ця тема є доволі актуальною, у зв’язку із реконструкцією цієї вулиці. Я розкажу про своє бачення долі Проспекту.
Оскільки він не є, як я вже казав, справжнім хайвеєм, необхідно все-таки зробити його більш зручним для людей. Тому я пропоную залишити автівкам лише дві смуги із чотирьох! Можливо, така міра необхідна не на всьому проспекті, але я думаю, що на відрізку від «Шулявки» до площі Перемоги це необхідно:


Щоб проспект не перетворився у суцільний затор, потрібно забезпечити можливість пересуватися ним на громадському транспорті. Тому одна із чотирьох смуг має залишитись лише для громадського транспорту. У перспективі, на ній можна прокласти рейки і пустити трамвай, якщо пасажиропотік це дозволить.
Я думаю, що це мають бути крайні праві смуги. Чому не дві середні? Тоді  пасажирам не треба буде перетинати додаткові перешкоди (скоріш за все це міг би бути підземний, чи надземний перехід - аби не тероризувати проспект Перемоги зайвими світлофорами).


Іншу смугу можна віддати під паркування, але я схиляюся до того, що на все-таки магістральній вулиці це можна не робити. Щоб припаркуватися автівки мають перетинати смугу для громадського транспорту, а це, погодьтеся, незручно. Тому, хай паркуються уздовж перпендикулярних вулиць.
Зайву смугу - другу від тротуару -  можна віддати під не функціональну річ - висадити на ній вазончик, дерева, чи кущі, квіти.  Це не лише зробить проспект Перемоги приємним (а я спрямовуюсь саме на таку мету!) - такі зелені смуги можуть перетворюватись на смуги для поворотів:
машині треба повернути? За кілька метрів до повороту газон із деревами закінчується, перетворюючись на додаткову смугу, і водій завертає на неї. Там всі автівки, яким треба виїхати на бічну вулицю, можуть стояти, чекаючи на світлофор, і не заважати тим, кому треба їхати прямо.
Сигнали світлофору залежатимуть від руху громадського транспорту - поки автобус не під’їхав до повороту, чи стоїть на зупинці, усі машини можуть спокійно повертати. Треба налаштувати все так, щоб вони довго не стояли. Таким чином, громадському транспорту практично ніхто не заважає.


Таким чином, ми отримуємо поряд із тротуаром виділену смугу громадського транспорту, по якій доволі швидко їздитимуть зручні автобуси та тролейбуси, зваблюючи автомобілістів зменшити своє користування машинами.
Цю смугу відділятиме від двох автомобільних газон і деревами, кущами чи квітами. Він не лише створюватиме приємну атмосферу, а й слугуватиме поворотною смугою, де є в цьому є потреба.

Уздовж проспекту Перемоги має проходити велодоріжка. Тільки вона має пролягати не впритул до дороги, як я це намалював вище, а трохи далі від нього, аби між велодоріжкою та дорогою можна було встановлювати зупинки громадського транспорту.
Ці нововведення актуальні для ділянки проспекту від станції метро «Шулявська» до площі Перемоги. До цього  вулиця досить довго не розділяє житлові масиви - вони або лише на одній стороні, або обабіч проспекту є лише парки і нежитлові будинки - тому особливої потреби в такому переобладнанні немає. Можливо, до «Шулявської», а отже, і до Малої Окружної (Довженка і Гетьмана) проспект Перемоги може виконувати й функцію хайвею. Але це питання для окремого і професійного дослідження.



На розглянутій мною ділянці мають бути наземні пішохідні переходи. Посередині проспекту мають бути острівці безпеки, створені за рахунок звуження «резервних газонів». Деякі з цих переходів (наприклад, біля Зоопарку) можуть бути викладені плиткою, аби людям було приємно ходити ними. Але не буду захоплюватись прожекторством.
Підземні переходи залишаться для тих, кому ліньки почекати зеленого сигналу світлофора. Вона можуть бути якось оздоблені. Не дорого, але щоб ними приємно було ходити. Це може бути графіті, але не в стилі «нью-йоркського неблагополучного кварталу». Для освітлення переходів непогано було б використовувати «світлові колодязі»



Для автівок, що їхатимуть переоблаштованим проспектом Перемоги, потрібно налаштувати світлофори на «зелену хвилю», щоб не змушувати водіїв щохвилини тиснути на гальма. Інакше, вони мене проклянуть. «Зелена хвиля» дозволить не лише продовжувати рух тривалий час не зважаючи на світлофори, а й допоможе відрегульовувати швидкість руху. Перевищуєш швидкість - стоїш на світлофорі.
А що ви думаєте про облаштування проспекту Перемоги?

проспект Перемоги, острівці безпеки, Чого не вистачає Україні?, велосипеди, громадський транспорт, Київ, дорожня інфраструктура, Міста зручні для людей

Previous post Next post
Up