Poet britanic Thomas Stearns Eliot ar fi implinit astăzi 130 ani de la naștere. În anul 1948 poetul, al căruia cărți au fost recunoscute în întreagă lume, a cucerit Premiul Nobel. Cum a subliniat membrul Academiei Suedeze Anders Österling, poemele lui Eliot au proprietatea “cu claritatea unui diamant” de a se prăbuși în conștiința generației moderne.
Thomas Stearns Eliot (26 septembrie 1888 - 4 ianuarie 1965) a fost unul dintre cei mai importanți poeți ai secolului XX. Personalitate complexă a culturii anglo-saxone din prima jumătate a secolului XX, poet, dramaturg, eseist și critic literar englez de origine americană, Thomas Stearns Eliot realizează o operă încărcată de semnificații adânci, prin care reîmprospătează lirica engleză. Scrie versuri sub influența simbolismului francez, folosind pe larg tehnica inserării citatului dintr-o altă operă. T. S. Eliot, laureat al Premiului Nobel pentru anul 1948, cu motivarea juriului: "...pentru contribuția sa remarcabilă, de pionierat, la poezia zilelor noastre", a conferit noi impulsuri literaturii de expresie engleză și a provocat recunoașterea genului dramatic în versuri.
Poemele Tărâmul pustiu (The Waste Land; 1922) și Patru cvartete (Four quartets; 1943) constituie operele poetice principale ale lui T.S. Eliot. Majoritatea poemelor sale anterioare Tărâmului pustiu, în parte influențate de versurile poetului francez Jules Laforgue, reflectă, de pe pozitii critice, realități ale lumii apusene contemporane autorului, fiind dominate de tonul ironic, de multe ori sarcastic. Unele din aceste creații (Portretul unei doamne, Cântecul de dragoste al lui J. Alfred Prufrock, Preludii) anunță, prin conținutul și forma lor, problematica și tehnica artistică din Tărâmul pustiu.
În poemul Tărâmul pustiu, T.S. Eliot va face în permanenta apel la tradiția care îi era asa de bine cunoscută, la o serie de valori ale culturii occidentale, proiectând adesea contemporaneitatea în lumina acestora. Aşa se explică prezența în poem a numeroaselor aluzii literare și mitologice, cât și a citatelor care amintesc de versurile poetesei Sappho, de opera lui Ovidiu, Dante, Shakespeare, Baudelaire, Gerard de Nerval, Verlaine si a multor altor scriitori. Imaginile din Tărâmul pustiu se întemeiază, de asemenea, pe evocarea unor pasaje din Biblie, din creațiile literare încadrate ciclului Nibelungilor sau Mesei Rotunde sau din opere care aparțin culturii orientale vechi, cum sunt Vedele și Upanișadele. Tehnica înserării citatului dintr-o altă operă în creația proprie fusese preluată de T.S. Eliot de la poetul american Ezra Pound, care o folosise primul în literatura modernă. Această tehnică era asemănătoare colajelor utilizate de artele plastice înaintea literaturii. Ea este folosită, în creația literară, și de Guillaume Apollinaire, Vladimir Maiakovski, Tristan Tzara, Louis Aragon, André Breton, William Carlos Williams ș. a.
Vă prezentăm cărțile lui T.S. Eliot din colecția serviciului “Literaturile lumii" a Bibliotecii Naţionale RM:
Dar nu întotdeauna Eliot este atât de complicat și elitist. Acesta poate fi un pic neașteptat, dar animalele de companie sunt interesați de poeți, cum ar fi T. S. Eliot. Pisicile au devenit protagoniștii celebrei sale opere “Cartea bătrânului Possum despre pisici năzdrăvane” (Old Possum’s Book of Practical Cats; 1939).
“Poezia adevărată poate comunica înainte de a fi înţeleasă.”
http://olnafu.ru/publica%C8%9Bii-%C8%99i-articole-de-scris/159395-poet-thomas-eliot-biografie-creativitate.htmlhttps://biography.wikireading.ru/158014