S - science, T - technology, E - engineering, A - art, M - mathematics, или: естественные науки, технология, инженерное искусство, творчество, математика. Говоря простым языком, дисциплины, которые становятся самыми востребованными в современном мире.
Эта методика изначально подразумевает смешанную среду обучения и показывает ученикам, как научный метод может быть применен к повседневной жизни. STEAM - это одно из направлений реализации проектной и учебно-исследовательской деятельности в школе и вне ее. Здесь учебный план основан на идее обучения учеников с применением междисциплинарного и прикладного подхода. Вместо того, чтобы изучать отдельно каждую из пяти дисциплин, STEAM интегрирует их в единую схему обучения.
Помимо связи предметов с реальной жизнью, этот подход открывает возможность для творчества ученика. Перед ним ставится задача, которую необходимо решить. Единственно верного решения нет, ученику дается полная свобода творчества. С помощью подобных заданий ребенок не просто генерирует интересные идеи, но и сразу воплощает их в жизнь. Таким образом он учится планировать свою деятельность, исходя из поставленной задачи и имеющихся ресурсов, что обязательно пригодится ему в реальной жизни.
Также одним из основных постулатов STEAM-образования является парное обучение в небольших группах. Так, например, на занятиях по робототехнике двое учеников работают за одним компьютером и собирают один конструктор. Это сделано совсем не для экономии учебных материалов. Такой подход помогает детям учиться работать в команде, развивать навыки общения, работы в группе.
Так ученики, помимо физики и математики, изучают робототехнику, программирование, пока конструируют и программируют собственных роботов. На занятиях используется специальное технологичное лабораторное и учебное оборудование, такое как 3D-принтеры, средства визуализации и прочее.
Так, например, в «Школе робототехники» мы начали внедрять STEAM 3 года назад. Наша учебная программа, которую мы составляли самостоятельно, основываясь на разработках Lego, постоянно улучшается. Она адаптирована под особенности нашей системы образования, перекликается с ней.
1.Vi Hart
Vi Hart набор видео на самые разнообразные темы от спиралей в математике до Пи и Анти-Пи. Микс науки, математики и искусства - чистый STEAM
2. Babble Dabble Do
STEAM контент и эстетика:). Темы STEAM через эксперименты и деятельность.
3. Make: Workshop
The Make: Workshop - вперед ко всевозможным проектам, которые можно сотворить собственноручно - для разноплановых интересов и возрастов.
4. Tinker Lab
Сооружай, создавай, исправляй, твори - короткие и простые проекты для детей начальной школы.
5. TedEd
На этом канале из TedTalks есть всего и помногу - математика, наука, языки, симпатичная анимация и легкий сопровождающий текст - наслаждайтесь!
Научные YouTube каналы
1. Smithsonian Science Education Center
От Smithsonian и FableVision Studios, изучаем различные темы.
2. MythBusters
Разрушители мифов - этим все сказано.
3. Gross Science
4. HooplaKidz Lab
Весело, экспериментально, с простыми пошаговыми инструкциями.
5. Crash Course Kids
6. Wonder Quest
Stamp Cat осмысливает различные научные темы, в cтилистике и в прохождении Minecraft. Это магическое слово Minecraft…
7. Kids Animal Channel - все о животных
8. It’s Okay to Be Smart
9. BrainCraft
Что уж может быть интереснее чем мозг и все связанное с ним?
10. National Geographic Kids
National Geographic для детей - все разбито по темам: домашние животные, наука, изобретения.
11. SciShow Kids
Для детей 5-9 лет - смешно, крейзи, научно - можно смотреть и в YouTube Kids App.
12. Smarter Every Day Наука во всем: от татуировок, космической станции, до Гудини - с энтузиазмом и драйвом.
But this movement goes far beyond preparing students for specific jobs. STEM develops a set of thinking, reasoning, teamwork, investigative, and creative skills that students can use in all areas of their lives.
Here are six characteristics of a great STEM lesson. I hope you’ll use these guidelines to collaborate with other teachers and create lessons that apply technology to what students are learning in science and math (and other subjects as well).
1. STEM lessons focus on real-world issues and problems. In STEM lessons, students address real social, economic, and environmental problems and seek solutions. My biggest “aha” STEM moment came when I moved to a new position and faced a class of science students who had given up on school. I had the class identify a real-world problem right there on campus, and suddenly we found ourselves head over heels in a STEM project-before the familiar acronym had even burst onto the scene. See Real World STEM Problems for some suggestions for projects students might focus on.
2. STEM lessons are guided by the engineering design process. The EDP provides a flexible process that takes students from identifying a problem-or a design challenge-to creating and developing a solution. If you search for “engineering design process images” online, you’ll find many charts to guide you, but most have the same basic steps. In this process, students define problems, conduct background research, develop multiple ideas for solutions, develop and create a prototype, and then test, evaluate, and redesign them. This sounds a little like the scientific method-but during the EDP, teams of students try their own research-based ideas, take different approaches, make mistakes, accept and learn from them, and try again. Their focus is on developing solutions.
3. STEM lessons immerse students in hands-on inquiry and open-ended exploration. In STEM lessons, the path to learning is open ended, within constraints. (Constraints generally involve things like available materials.) The students’ work is hands-on and collaborative, and decisions about solutions are student-generated. Students communicate to share ideas and redesign their prototypes as needed. They control their own ideas and design their own investigations.
4. STEM lessons involve students in productive teamwork. Helping students work together as a productive team is never an easy job. It becomes exponentially easier if all STEM teachers at a school work together to implement teamwork, using the same language, procedures, and expectations for students. If you want a jumpstart on building specific student-teamwork skills, contact me and I’ll send you a draft of a student teamwork document.
5. STEM lessons apply rigorous math and science content your students are learning. In your STEM lessons, you should purposely connect and integrate content from math and science courses. Plan to collaborate with other math and/or science teachers to gain insight into how course objectives can be interwoven in a given lesson. Students can then begin to see that science and math are not isolated subjects, but work together to solve problems. This adds relevance to their math and science learning. In STEM, students also use technology in appropriate ways and design their own products (also technologies).
Best case scenario: Involve an art teacher as well. Art plays a critical role in product design. Teams will want their products to be attractive, appealing, and marketable. When the arts are added, the STEM acronym becomes STEAM.
6. STEM lessons allow for multiple right answers and reframe failure as a necessary part of learning. Sometimes I designed my science labs so that all teams would replicate the same results or verify or refute a hypothesis. Students were studying specific science content and the whole idea was to provide insight into cause and effect by manipulating variables.
STEM classes, by contrast, always provide opportunity for multiple right answers and approaches. The STEM environment offers rich possibilities for creative solutions. When designing and testing prototypes, teams may flounder and fail to solve the problem. That’s okay. They are expected to learn from what went wrong, and try again. Failure is considered a positive step on the way to discovering and designing solutions.
Creating STEM lessons
So where can you find quality STEM lessons? An online search of “STEM lessons” will yield plenty of results. A word of caution, however: Not everything that claims to be STEM is actually STEM. If it doesn’t meet the criteria described above, you may want to move on.
I generally start with the following sites to jumpstart my thinking when I plan a STEM lesson: Design Squad Nation, NASA STEM lesson, National Geographic Education, STEMWorks, TeachEngineering, and The Air Force Collaboratory. (Please add your own favorite sites in the comments section.)