Nuevo Gran Quinteto Real - Maestros del tango, 1987

Nov 27, 2007 13:21

One of the most important reviews, so every word should be on its place, like the notes in arrangements of Salgan himself. You may frequently encounter in tango literatuire that world's tango community has special respect to 91-year mulatto (heritage of his Afro-grandma), Horacio Salgan. Believe it unconditionally. Salgan is tango himself. The one to have lived through all the tango eras and epochs, he is its living encyclopaedia (and, actually, a creator too). Don Horacio, like Duke Ellington or Count Basie, lived it all through, parallelly to all the streams and deviations. I would call it mainstream-tango. Virtually all the modern tango's syntax is to certain extent a span of Salgan's ideas and elaborations. I remember as I almost screamed upon having listened to a version of Taquito militar, suggested by young Nicolas Ledesma. It turned out to be Salgan's too. He invented the idea, Ledesma developed. Having read somewhere that Salgan takes you away from dancing and drives into academic listening, I categorically disagree. It is FOR dancing! It is SOLELY for dancing! His every arrangement is a ready-made score for a dancer with all the accents already put ideally. The feet dance themelves!
As for the reviewed album, Salgan (on piano) is 71 on it. Which is no minus, but only a plus. The squad is all-star: Antonio Agri on violin, Ubaldo de Lio on guitar, Leopoldo Federico on bandoneon, Omar Murtagh on bass. All the tracks are killers. To get tired of listening to them is the same as to quench one's thirst with cold fresh water after a passage over a desert. I'd call Salgan's business card famous A fuego lento. An anthem to Horacio's heritage. Next to already mentioned unbeliveable Taquito militar there are equally fantastic Felicia, Al amanecer, Caminito, Gran Hotel Victoria, Canaro en Paris, an epic version of Cumparsita. To conclude, neither of this group's works should be missed.

Una de reseñas mas importantes, asi cada palabra debe estar puesta en su lugar, como las notas en areglos de Horacio Salgan mismo. Usted puede leer en literatura tanguera que la cominidad tanguera del mundo tiene un respeto especial para Horacio Salgan, un mulato (herencia de su abuela Afro-Argentina) de 91 años. Creanlo incondicionalmente! Salgan es el tango mismo. Habiendo vivido en todas sus epocas y eras, es su enciclopedia viva (y su creador tambien). Don Horacio, como Duke Ellington o Count Basie, ha vividolo enteramente, paralelamente con todos las corrientes y desviaciones. Yo lo llamaria mainstream-tango. Practicamente todo el sintaxis del tango moderno es hasta cierto grado un desarollo de sus ideas y elaboraciones. Me acuerdo como casi grite al haber escuchado una version de Taquito militar de joven Nicolas Ledesma. Resulto ser de Salgan tambien. El invento, Ledesma desarollo. He leido que Salgan desvia de bailabilidad y conduce hacia una escucha academica. No lo acepto categoricamente! EXACTAMENTE a bailar! SOLAMENTE a bailar! Cado su areglo es una partitura ideal para un bailador, con unos acentos ya puestos en la mejor manera posible. Los pies bailan por si mismos!
En cuanto del album, aqui Horacio Salgan (piano) tiene 91 años, que es ningun problema, sino la ventaja pura. El plantel es All Star: Antonio Agri en violin, Ubaldo de Lio en guitara, Leopoldo Federico en bandoneon y Omar Murtagh en contrabajo. Cada pista es un milagro. Haber cansadose de oirlas es lo mismo que haber apagado la sed con agua fria y fresca despues de un pasaje atraves de un desierto. Yo diria que la tarjeta de visita para Horacio Salgan es famosisimo A fuego lento. Ademas, juntos con extraterrestrial Taquito militar ya mencionado hay otras joyas magnificas como Felicia, Al amanecer, Caminito, Gran Hotel Victoria, Canaro en Paris, una version epica de La Cumparsita. Para concluir, no se puede faltar ni un solo album de este grupo.

Одна из самых важных рецензий, так что хочется, чтоб каждое слово было на своем месте, как и ноты в аранжировках самого Орасио Сальгана.
В танго литературе вы часто сможете прочитать, что мировое танго-сообщество одной из самых уважаемых танго-фигур считает 91-летнего мулата (наследие от бабушки-негритянки) Орасио Сальгана. Верьте безоговорочно. Сальган - это и есть само танго. Живший и живущий во все времена и эпохи танго, он его ходячая энциклопедия (да, собственно, и создатель). Дон Орасио, словно Дюк Эллингтон или Каунт Бейси, прожил всю эту эпоху как бы сквозь все стили и направления. Я бы назвал это мейнстрим-танго. Практически весь синтаксис современного танго - это в той или иной степени ответвления идей и наработок великого мастера. Помню, как я просто вскричал, услышав версию Taquito militar от молодого Николаса Ледесмы. Оказалось - придумано Сальганом. А Ледесма просто развил идею. Где-то читал, что Сальган, мол, уводит от танцевания в академическое слушание. Не согласен категорически. ИМЕННО танцевать! ТОЛЬКО танцевать! Любая его аранжировка - это идеально прописанная партитура для танцора, с уже указанными акцентами, которых лучше и не расставишь. Ноги танцуют сами!
В приведенном альбоме Сальгану (он сам на ф-но) 71 год, что не в минус, а только в плюс. Состав всезвездный - Антонио Агри на скрипке, Убальдо де Лио на гитаре, Леопольдо Федерико на бандонеоне, Омар Муртаг на контрабасе. Все треки убойные. Их наслушаться - все равно, что напиться свежей холодной воды после перехода через пустыню. Думаю, визитной карточкой Сальгана является суперхитовое A fuego lento. Вслушайтесь только в название - На медленном огне! Помимо совершенно неземной версии милонги Taquito militar есть такие же несусветные Felicia, Al amanecer, Caminito, Gran Hotel Victoria, Canaro en Paris, эпическая версия Кумпарситы. К большому сожалению, еще два суперхита с этого альбома Organito de la tarde и El Choclo оказались мне недоступны. Не сомневаюсь, что они такого же заоблачного уровня. В общем, не пропускать ни одной записи этой группы!

tango, ubaldo de lio, antonio agri, argentina, nuevo gran quinteto real, omar murtagh, leopoldo federico, 1987, horacio salgan

Previous post Next post
Up