Глянемо на технічні характеристики даного апарату, заявлені заводом-виробником. В посібнику з використання:
І в технічній документації (до цього апарату є декілька інструкцій, і вже видно що параметри вскрізь різні… гмгмгмгм…):
Мда… не дуже вражає. Ну це і зрозуміло -- электрофон І-го класу. А ще, це піонер в свому напрямі - перший серійний апарат такого типу.
Для довідки: в союзі було як мінімум 4 класи для аудіоапаратури:
0 клас -- висококласна апаратура. Можна віднести до такого собі Hi-Fi
І клас -- апаратура для "висококласного" відтворення. На сьогодні класним назвати важко, але це переважно весь ширпотреб, що випускався за совєтів.
ІІ та ІІІ клас -- сюди певно можна віднести якусь апаратуру для села, дешеві дубові допотопні апарати тощо
Це я так кажу по пам'яті, що колись вичитав з довідників. Можу і помилятись, але гуглити не хочеться. Доречі були і нші класифікації, які застосовувались ще раніше, це одна з останніх.
Глянемо на
електронну схему. Теплого лампового звуку ми не почуєм, тут доісторичні германієві супертранзистори ГТ402 і такі монстри як П214… МП40, КТ315 + купка висохших електролітів
Чесно кажучи, я навіть не хочу до цього підключати колонки, аби провірити, чи там ще шось робоче.
Як видно зі схеми комутації, можна сигнал з головки знімати прямо, без різних керекцій, і успішно його направляти на толковіший звуковий тракт. Так і вирішено, особливо не старатись у відновленні, подальші дії візьме на себе звукова карта комп'ютера.
Спаяв потрібний аудіокабельок, який з'єднав ВЕГУ з моєю бюджетною Creative Audigy SE і зробив пару пробних записів.
"Ой-йой…" -- подумалось. Треба робити еквалізацію, тобто еквалайзером витягувати АЧХ. Крім того правий канал на 5 дБ грає тихіше. Також помітно на слух, що АЧХ каналів достатньо різняться… Але, зауважте, що голка в нещасному стані, її треба відчищати від багаторічних слоїв пилюки, а ще. як я вичитав пізніше, там розплавився і витік демпфер =(
Хотілось би сказати декілька слів про записи. Перший запис має явно кращий частотний спектр, а ще трохи завищені високі частоти, від чого є спотворення на піках. Другий запис мені менш сподобався. Пробуємо витягнути на слух до чогось прийнятного. Ну і раз я вже в Adobe Audition, не гріх прогнати деклікером, не забуваючи про рокот-фільтр.
Взагалі, я сумніваюсь що буду щось оцифровувати в майбутньому. Але хочеться глянути що можна витягти з платівки. Це мій перший реальний досвід користування вінілом.
І ось на виході:
Доречі для порівняння можна послухати Deep Purple - Smoke on the water (LP) вКонтакте наприклад. "LP" значить оцифровано з платівки.
Слідуючи багатовіковим традиціям корінних словян, матчасть я читав вже після зробленої роботи =)
Виявляється є така штука, як крива частотного "предискажения" RIAA (Recording Industry Association of America), або просто RIAA-коректор.
На довгограючих платівках 33⅓ об/хв, які збереглися до нашого часу, використовувалася саме вона. Було декілька модифікацій, які не прижились, але в майбутньому тре буде її використовувати як відправну точку, щоб вирівняти АЧХ до норми.
В деталі заглиблюватись не будем, лише цифри.
А ось дані еквалайзера, які тре застосувати:
Гц
RIAA
IEC
Гц
RIAA
IEC
20
19.36
16.35
680
1.43
1.43
22
19.24
16.62
760
1.02
1.02
25
19.04
16.89
850
0.63
0.63
28
18.83
17.04
950
0.26
0.26
31
18.61
17.09
1100
-0.23
-0.23
35
18.29
17.06
1200
-0.52
-0.52
39
17.96
16.95
1300
-0.79
-0.79
44
17.54
16.73
1500
-1.31
-1.31
49
17.12
16.45
1700
-1.80
-1.80
55
16.61
16.07
1900
-2.27
-2.27
62
16.02
15.59
2100
-2.73
-2.73
70
15.37
15.03
2400
-3.39
-3.39
79
14.67
14.40
2700
-4.04
-4.04
89
13.93
13.72
3000
-4.65
-4.65
100
13.18
13.01
3400
-5.43
-5.43
110
12.54
12.39
3800
-6.17
-6.17
120
11.94
11.82
4300
-7.02
-7.02
130
11.38
11.27
4800
-7.82
-7.82
150
10.36
10.28
5400
-8.70
-8.70
170
9.46
9.40
6100
-9.64
-9.64
190
8.67
8.62
6800
-10.50
-10.50
210
7.97
7.93
7600
-11.39
-11.39
240
7.04
7.01
8500
-12.30
-12.30
270
6.25
6.23
9500
-13.22
-13.22
300
5.57
5.55
11000
-14.44
-14.44
340
4.80
4.79
12000
-15.17
-15.17
380
4.16
4.15
13000
-15.85
-15.85
430
3.49
3.48
15000
-17.07
-17.07
480
2.93
2.92
17000
-18.14
-18.14
540
2.38
2.38
19000
-19.09
-19.09
610
1.86
1.86
21000
-19.95
-19.95
Як варіант:
F,Гц/дБ запису/дБ відтворення
20000/+19.6/-19.6
16000/+17.7/-17.7
12500/+15.5/-15.6
10000/+13.7/-13.7
8000/+11.9/-11.9
6300/+10/-10
5000/+8.2/-8.2
4000/+6.6/-6.6
3150/+5/-5
2000/+2.6/-2.6
1000/+0/-0
500/-2.6/+2.6
250/-6.7/+6.7
125/-11.6/+11.5
80/-14.5/+14.2
63/-15.9/+15.4
50/-16.9/+16.3
31.5/-18.5/+17.0
20/-19.3/+17.3
Або ще простіше:
Для підсилювача відтворення.
20 Гц (без зрізання рокота) : +20 дБ (нормовані).
50 Гц (без зрізання рокота) : +18 дБ (нормовані).
1000 Гц : 0 дБ (нормовані).
2000 Гц : -3 дБ (нормовані).
Далі пологий спад АЧХ 6 дБ на октаву.
На цьому напевно буде все. Залишу ще декілька корисних посилань:
http://www.rlocman.ru/shem/schematics.html?di=64252 трохи детальніше про RIAA, хоч і не все
http://hiend.borda.ru/?1-7-20-00000031-000-0-0 більш задротськи про те саме
http://nowhereland.ru/article/krivaya-korrekcii-riaa/ історія.
взагалі тема важлива, тому для гурманів тре вчити
ось ще
http://nowhereland.ru/article/fonokorrekciya/ http://nnm.ru/blogs/etam/remastering-dlya-chaynikov-i-ne-tolko/ -- дуже хороший об'ємний FAQ. мастхев
Є ще ряд проблем які тре буде вирішити в майбутньому. Одна з них, це согласування головки звукознімача з входом підсилювача, адже потрібно високоомний вхід. Наразі я не знаю що робиться на вході звукової.
Далі буде…