Click to view
Пьеса «4′33″»
(«Четыре тридцать три», иначе - «Четыре минуты тридцать три секунды») - трёхчастное сочинение американского композитора Джона Кейджа для вольного состава инструментов. Длительность произведения соответствует его названию; по частям это, начиная с первой, - 30 секунд, 2 минуты 23 секунды и 1 минута 40 секунд, соответственно. На всём протяжении «исполнения» сочинения участники ансамбля не извлекают звуков из своих инструментов. По задумке автора содержанием каждого из трёх фрагментов являются те звуки окружающей среды, которые будут услышаны во время «прослушивания» композиции.
Впервые пьеса была представлена пианистом Дэвидом Тюдором на Благотворительном концерте, организованном в поддержку творчества в области современного искусства, в Вудстоке 29 августа 1952 года[1].(с)
http://ru.wikipedia.org/wiki/4%E2%80%B233%E2%80%B3 John Cage and 4’33" at the Maverick
One evening in August 1952, the Maverick Concert Hall was the scene of a revolutionary moment in musical history. Here in the woods, the young pianist David Tudor performed the premiere of John Cage’s most famous-and most infamous-work, 4’33” (Four Minutes and Thirty-Three Seconds). Although the work has often been called the “silent” piece, Cage wanted to show that a lack of notes was not the same thing as silence. The pianist read the score, turned pages, and closed the piano lid after each “movement,” but he never touched a single key.
In explaining his thought processes, Cage later wrote: “I went into an anechoic chamber, not expecting in that silent room to hear two sounds: one high, my nervous system in operation, one low, my blood in circulation. The reason I did not expect to hear those two sounds was that they were set into vibration without any intention on my part…. I found out that silence is not acoustic. It is a change of mind, a turning around. I devoted my music to it. My work became an exploration of non-intention.” Cage wanted his audience to listen to the sounds around them and even to the sounds inside their bodies, and to realize that what we hear is what we choose to hear. This pivotal performance at Maverick expanded the boundaries of music forever. (с)
http://maverickconcerts.org/history.html#JCage