Oct 20, 2019 22:59
Al weken keken we trouw naar het channel "Biffa plays Indie Games" op YouTube. Hij vertelt over een stedensimulator spel en maakt mooi werk van het oplossen van fileproblemen. Zijn video's zijn erg vermakelijk en al snel keken Eisirt en ik een serie van 40 delen over het bouwen van een stad "Malibrew". Het is verslavend! Het is de nieuwe Simcity!
Helaas konden we zelf Cities: Skylines niet spelen want onze computers haalden de specificaties niet. Het zag er zo ontzettend spiffy en leuk uit dat ik even overwoog of we niet gewoon twee nieuwe desktop computers moesten kopen. We doen weinig leuke dingen voor onszelf...ik roep ook al een jaar of drie, vier dat een tweezitsbank een crime is als je ziek bent -- en elke keer dat ik ziek ben sla ik me weer voor mijn hoofd dat we niet een nieuwe bank uitgezocht hebben. Maarja, je kunt geld maar 1x uitgeven, hè...
Ineens zagen we op Steam dat Citites: Skylines met flinke korting (75%) te koop was. Eisirt kocht 'm als kadootje voor ons beiden. Ook al konden we hem niet direct draaien, zolang we op Steam kunnen inloggen kunnen we ook (veel) later de gekochte spelletjes installeren en spelen.
Maar toch was ik nieuwsgierig. Vrijdagavond trok ik de stoute schoenen aan en zowaar: het spel laadde! Niet snel, niet soepel, maar hij deed het wel op mijn PC. Ik moest alle graphics ernstig naar beneden schroeven maar toen dat eenmaal ingesteld was draaide het prima. Het draaien en verplaatsen van welk deel van je stad je ziet is het enige wat een beetje moeizaam gaat, maar het is erg goed speelbaar.
Al heel snel kwam ik erachter dat het spel daadwerkelijk zelf spelen lang niet zo makkelijk is als Biffa het op YouTube laat lijken. Ondanks alle uren die ik aan research onder mijn riem had zitten ten spijt, mijn eerste stad had al snel grote fileproblemen. Zaterdagmiddag gooide ik de handdoek in de ring en begon ik opnieuw, maar mijn in-game geld was veel te snel op en ik haalde het eerste doel nog niet eens, waardoor ik wederom strandde. Ik ging zaterdagavond en -nacht terug naar mijn eerste save-game, en probeerde mijn eerste stad helemaal op de schop te nemen. Helaas bleek dat als je hele wijken plat bulldozert om vervolgens nieuwe wegnetwerken aan te leggen om het fileprobleem op te lossen, de inwoners niet zomaar terugkeren. Mijn prachtige nieuwe wijk bleef angstvallig leeg staan en de vraag naar nieuwe woningen, winkels en industrie bleef in de kelder. Tot ver na middernacht hebben we gespeeld, en toen was het even best.
Vandaag nam ik me voor om het nog eens goed aan te pakken. Geholpen door andere gebruikers en hun Mods, die gratis te downloaden zijn van Steam, was het al veel makkelijker om accurate wegennetwerken te bouwen. Ook installeerde ik een aantal mooie beelden (voor het midden van rotondes), parken en andere versieringen, en een aantal effectieve Mods. De meest belangrijke is nog altijd een mod die de in-game Twitter "Chirper" uitschakelt zodat je niet continue gestoord wordt door onzinberichtjes "aan de burgemeester".
De nieuwe mods voorkomen niet dat ik een half uur aan één rotonde zit te pielen om hem helemaal perfect te krijgen, maar gelukkig kun je bouwen aan dit soort wegen als het spel op pauze staat. Mijn huidige stad is flink gegroeid en ik kan alle energie en water-toevoer en -afvoer vervangen door minder vervuilende, bio en eco-gebouwen. Geld is geen probleem meer, maar met de vraag naar nieuwe zones blijf ik stoeien en daardoor blijft het spel leuk.
Wel had ik vanmiddag last van een heuse Deathwave. Er stond mogelijk een watertoren op vervuilde grond, en de hoeveelheid zieke burgers oversteeg de capaciteit van alle medische klinieken. Ook na het bouwen van een ziekenhuis bleven het aantal zieken veel groter dan de capaciteit, en de mensen vielen met bosjes om. Omdat ook de crematoria en begraafplaatsen niet snel genoeg de doden af konden voeren, werden mensen daar ook weer ziek van. Al snel kelderde mijn cashflow en draaide de stad mega-veel verlies. Op het dieptepunt had ik 350k schulden. Mijn bevolking daalde van ruim 7000 naar een dikke 2000. En toen keerde het tij ineens. De watertoren had ik uitgeschakeld en ook al is de helft van de bevolking ziek, als er genoeg bevolking overlijdt is het gewoon een kwestie van tijd tot het aantal zieken lager was dan de ziekenhuiscapaciteit. Toen was iedereen ineens weer beter en hoefde ik alleen nog maar budgettair wat magie uit te voeren om weer in de groene cijfers te komen. Tijdelijk alle belastingen naar het maximum zetten, tot mensen wegverhuizen, en dan gauw weer terug naar normaal is de truc die Biffa ook gebruikt. Na vier of vijf rondjes belastingbingo had ik ineens weer geld om uit te geven en kon langzaam het budget van alle diensten terug naar 100%. Faillissement afgeweerd! Er kwam een nieuwe golf aan verse inwoners, ineens maakte ik weer winst en de stad heeft zich volledig hersteld. Het was spannend!
En zo heb ik heerlijk kunnen ontspannen dit weekend met een nieuw spelletje. OK, hij doet er ongeveer een kwartier over om de kaart te laden, maar dan kan ik ook uren ongestoord bouwen. Heerlijk.
games,
dutch