Richard Avedon/ Ричард Аведон. Часть.1 - типичный панк, 60'е.

Jul 04, 2014 22:45


Ричард Аведон (Richard Avedon,1923-2004) - знаменитый американский фотограф.

Часть.1 - типичный панк, 60'е.

Мне давно уже его работы нравятся . И вот покопалась в его биографии, оказалось он - наш : родился в Нью-Йорке в еврейской семье, его предки эмигрировали из России в конце XIX века. Учился в Колумбийском Университете. В 1942-1944 годах служил в морской пехоте. После службы работал фотографом в рекламе. В 1944-1950 годах учился в школе фотографии Алексея Бродовича, арт-директора журнала «Harper’s Bazaar». В 1946 году основал собственную студию, работал в журнале «Harper’s Bazaar». В 1966 году начал работать штатным фотографом «Vogue», где работал до 1990 года.
В 1960-х годах фотографировал участников Движения за гражданские права, Антивоенного движения. Эти фотографии вошли в альбом «Avedon: The Sixties» наряду с фотопортретами Битлз, Дженис Джоплин, Фрэнка Заппа, Энди Уорхола, модели Твигги. В 1976 году вышел альбом «Семья» (The Family) с портретами представителей властной элиты - политиков и бизнесменов, среди которых были Джордж Буш, Дональд Рамсфельд.

Серия фотографий «Американский Запад» (In the American West) о простых американцах - шахтёрах, нефтяниках, безработных была создана Аведоном в 1979-1984 годах. Он объездил 17 штатов и 189 городов США. Фотовыставка подвергалась критике за представление Америки в «неприглядном виде».

Richard Avedon (1923-2004) revolutionized fashion photography
starting in the post-World War II era and redefined the role of the fashion photographer. Anticipating many of the cultural cross-fertilizations that have occurred between high art, commercial art, fashion, advertising, and pop culture in the last twenty years, he created spirited, imaginative photographs that showed fashion and the modern woman in a new light. He shook up the chilly, static formulas of the fashion photograph and by 1950 was the most imitated American editorial photographer. Injecting a forthright, American energy into a business that had been dominated by Europeans, Avedon's stylistic innovations continue to influence photographers around the world.

This exhibition will be the most comprehensive exploration to date of Avedon's fashion photography during his long career at Harper's Bazaar, Vogue, The New Yorker, and beyond. Working closely with The Richard Avedon Foundation, ICP curator Carol Squiers and guest curator Vince Aletti will present new scholarship on the evolution and extraordinary, ongoing impact of his work. The exhibition will feature more than 200 works by Richard Avedon, spanning his entire career, and will include vintage prints, contact sheets, magazine layouts, and archival material.

Avedon Fashion 1944-2000 encompasses seven decades of extraordinary images by Richard Avedon, the most influential fashion photographer of the 20th century. This comprehensive volume offers a definitive survey, from Avedon's groundbreaking early photographs for Harper's Bazaar through his constantly inventive contributions to Vogue, Egoïste, and The New Yorker.

Several Women models were fortunate enough to work with Richard Avedon, including Veruschka, Kylie Bax, Christina Kruse and Karen Elson.




Очень часто Аведону удается запечатлеть знаменитость в необычном для нее виде или настроении, тем самым открывая ее с другой стороны и заставляя по другому взглянуть на жизнь человека.Стиль Аведона легко узнать по черно-белому цвету, ослепляюще белому фону, крупным портретам. В портретах ему удается превращать людей в "символы самих себя".



Audrey Hepbern,New York, January, 1967.



Naty Abascal and Ana-Maria Abascal with Helio Guerrerio,Spain, Sept.1964.



Nastassja Kinski





Edgar Winter and Johnny Winter, rock singers, New York City



Ed Sanders and Tuli Kupferberg, The Fugs, rock musicians / political satirists, New York City




Alice Cooper, rock singer, New York City
Frank Zappa, musician, The Mothers of Invention, New York City

A portrait is not a likeness. The moment an emotion or fact is transformed into a photograph it is no longer a fact but an opinion. There is no such thing as inaccuracy in a photograph. All photographs are accurate. None of them is the truth. (Richard Avedon)

Его официальный сайт : http://www.richardavedon.com/

источник :http://www.zimbio.com/100+Most+Influential+People+in+Fashion/articles/284/Fashion+Influential+13+Richard+Avedon
http://www.icp.org/site/c.dnJGKJNsFqG/b.5079531/k.8ECA/Richard_Avedon.htm

bad ass homme, richard avedon, photographer

Previous post Next post
Up