Е. Цодоков + wikipedia. Cинопсис - Wozzeck

Oct 29, 2009 12:48

Alban Berg - Wozzeck - синопсис
http://www.belcanto.ru/wozzeck.html


Опера в трёх действиях (пятнадцати картинах); либретто автора по незавершенной драме "Войцек" Г. Бюхнера.
Первая постановка: Берлин, "Штаатсопер", 14 декабря 1925 года.

Действующие лица: Воццек (баритон), Тамбурмажор (тенор), Андрес (тенор), Капитан (тенор), Доктор (бас), Два подмастерья (бас, баритон), Дурак (тенор), Мари (сопрано), Маргарет (альт), Мальчик, сын Мари (разговорная роль). Солдаты, ученики-ремесленники, служанки, девицы, дети.

Действие происходит в Германии в 1836 году.

Действие первое. Картина первая. Комната капитана. Раннее утро. Солдат Воццек бреет капитана, который корит молчаливого Воццека за безнравственное поведение: у него с подругой Мари есть внебрачный ребенок. Воццек пытается оправдаться: они бедны и бесправны.

Картина вторая. Поле за городом. Вечер. Воццек и его сослуживец Андрес рубят кустарник. Воццека преследуют страшные видения. Разбегающиеся ежи кажутся ему отрубленными головами, лучи заходящего солнца-страшным огнём, поднимающимся от земли к небу, а когда солнце садится и всё погружается во тьму, ему кажется, что мир умер. Он в ужасе бежит к своей Мари.

Картина третья. Комната Мари. Вечер. Она с ребенком на руках стоит у окна и восхищённым взглядом провожает шествующего с военным оркестром тамбурмажора. Соседка Маргарет пытается пристыдить её. Мари резко отвечает ей и уходит укладывать ребёнка спать. В дом вбегает запыхавшийся Воццек и торопливо рассказывает о своих галлюцинациях. Вскоре он убегает. Напуганная Мари остаётся с ребенком одна.

Картина четвёртая. Кабинет доктора. Солнечный день. Чтобы заработать деньги для Мари и ребёнка, Воццек предоставляет себя доктору для его научных экспериментов. Он должен есть бобы и регулярно подвергаться осмотру. Воццек рассказывает доктору о своих видениях, и доктор признаёт его душевно больным.

Картина пятая. Улица перед домом Мари. Вечерние сумерки. Появляется тамбурмажор и расточает Мари комплименты. Она не в силах противиться. Тамбурмажор и Мари вместе исчезают в доме.

Действие второе. Картина первая. Комната Мари. Утро. Перед зеркалом она примеряет серьги, подаренные ей вчера тамбурмажором. За её спиной неслышно появляется Воццек. Он спрашивает, откуда эти серьги. Она уверяет, что нашла их на улице. Успокоенный, он отдаёт ей деньги, заработанные у доктора, и уходит. Мари испытывает угрызения совести.

Картина вторая. Днём на улице встречаются капитан и доктор. Мимо проходит Воццек. Капитан намекает на измену Мари. Воццек испытывает мучительную душевную боль.

Картина третья. Улица перед домом Мари. Пасмурный день. Воццек пришёл, чтобы добиться признания. Но Мари всё отрицает: «Лучше нож в теле, чем чья-нибудь рука на мне». С тех пор мысль о ноже уже не оставляет Воццека.

Картина четвёртая. Трактир. Поздний вечер. Танцуют солдаты и служанки. Подмастерья поют песню. Мари танцуют с тамбурмажором. Юродивый выкрикивает пророческие слова: «Я чую кровь…».

Картина пятая. Ночь в казарме. Воццек не может заснуть. Возвращается подвыпивший тамбурмажор. Он задирает Воццека, который делает вид, что ему всё равно. Тамбурмажору всё-таки удаётся затеять драку. Воццек окровавлен и едва остаётся жив.

Действие третье. Картина первая. Комната Мари ночью. Она читает в Евангелии о блуднице Марии Магдалине. Её мучит раскаяние. Уже два дня не появляется Воццек. Она рассказывает своему мальчику сказку о сироте.

Картина вторая. По лесной тропинке к пруду Воццек и Мари. Темнеет. Воццек предлагает отдохнуть. Мари тревожно. Внезапно он закалывает её и убегает прочь.

Картина третья. Трактир ночью. Воццек приходит сюда, чтобы запить тревогу и беспокойство. Он тащит Маргарет в пляску: сейчас она тёплая, но когда-нибудь станет холодной, как Мари. Люди замечают кровь на его одежде. Он бежит к пруду, чтобы спрятать нож.

Картина четвёртая. Лесной пруд. Лунная ночь. Воццек забрасывает нож далеко в пруд и сам заходит в воду всё глубже, чтобы смыть с себя кровь - он сходит с ума и тонет. Его крики слышат проходящие неподалёку доктор и капитан, но они не спешат помочь, а скорее уходят прочь от этого места.

Картина пятая. Улица перед домом Мари. Светлое утро. Кто-то кричит, что у пруда найден труп Мари. Любопытные дети бегут туда, а за ними верхом на палочке скачет ребенок Воццека и Мари.

Опера Берга - наиболее типичное произведение экспрессионизма, напоминающее по духу мрачные страницы Кафки. Человек - ничто! Жалкий винтик в какой-то всепожирающей машине жизни. Атонализм в сочетании со строгой архитектоничностью музыкальной формы создает эффект безысходности. Опера, несмотря на достаточно трудный язык, была сразу принята публикой и поставлена во многих странах, в том числе в нашей стране (1927, Мариинский театр, дирижер Дранишников, на премьере присутствовал автор). Среди современных постановок отметим спектакль 1992 года в Париже (дирижер - Баренбойм, режиссер - Шеро).

Дискография: CD - Deutsche Grammophon. Дирижер Аббадо, Воццек - Грундхебер, Мария - Беренс, Тамбурмажор - Раффайнер, Андрес - Лангридж, Доктор - Хаугланд, Капитан - Зедник.

Е. Цодоков
Ссылки по теме:

  • Альбан Берг - биография


  • http://www.belcanto.ru/wozzeck.html

    ====+

    Act I

    Scene 1 (Suite): Wozzeck is shaving the Captain who taunts him for living an immoral life, in particular for having a child "without the blessing of the Church". Wozzeck protests that it is difficult to be virtuous when he is poor, but entreats the Captain to remember the lesson from the gospel, ""Laßet die Kleinen zu mir kommen!"" ("Suffer the little children to come unto me," Mark 10:14). The Captain greets this admonition with pointed dismay.

    Scene 2 (Rhapsody and Hunting Song): Wozzeck and Andres are cutting sticks as the sun is setting. Wozzeck has frightening visions and Andres tries unsuccessfully to calm him.

    Scene 3 (March and Lullaby): A military parade passes by outside Marie's room. Margret taunts Marie for flirting with the soldiers. Marie shuts the window and proceeds to sing a lullaby to her son. Then Wozzeck comes by and tells Marie of the terrible visions he has had.

    Scene 4 (Passacaglia): The Doctor scolds Wozzeck for not following his instructions regarding diet and behavior. However, when the Doctor hears of Wozzeck's mental aberrations, he is delighted and congratulates himself on the success of his experiment.

    Scene 5 (Rondo): Marie admires the Drum-major outside her room. He makes an advance on her, to which she first rejects but then gives in.
    [ edit] Act II

    Scene 1 (Sonata-Allegro): Marie is telling her child to go to sleep while admiring earrings which the Drum-major gave her. She is startled when Wozzeck arrives and when he asks where she got the earrings, she says she found them. Though not convinced, Wozzeck gives her some money and leaves. Marie chastises herself for her behavior.

    Scene 2 (Fantasia and Fugue on 3 Themes): The Doctor rushes by the Captain in the street, who urges him to slow down. The Doctor then proceeds to scare the Captain by speculating what afflictions may strike him. When Wozzeck comes by, they insinuate that Marie is being unfaithful to him.

    Scene 3 (Largo): Wozzeck confronts Marie, who does not deny his suspicions. Enraged, Wozzeck is about to hit her, when she stops him, saying even her father never dared lay a hand on her. Her statement "better a knife in my belly than your hands on me" plants in Wozzeck's mind the idea for his subsequent revenge.

    Scene 4 (Scherzo): Among a crowd, Wozzeck sees Marie dancing with the Drum-major. After a brief hunter's chorus, Andres asks Wozzeck why he is sitting by himself. An Apprentice delivers a drunken sermon, then an Idiot approaches Wozzeck and cries out that the scene is ""Lustig, lustig...aber es riecht …Ich riech, ich riech Blut!"" ("joyful, joyful, but it reeks...I smell, I smell blood").

    Scene 5 (Rondo): In the barracks at night, Wozzeck, unable to sleep, is keeping Andres awake. The Drum-major comes in, intoxicated, and rouses Wozzeck out of bed to fight with him.
    [ edit] Act III

    Scene 1 (Invention on a Theme): In her room at night, Marie reads to herself from the Bible. She cries out that she wants forgiveness.

    Scene 2 (Invention on a Single Note (B)): Wozzeck and Marie are walking in the woods by a pond. Marie is anxious to leave, but Wozzeck restrains her. As a blood-red moon rises, Wozzeck becomes determined that if he can't have Marie, no one else can, and he stabs her.

    Scene 3 (Invention on a Rhythm): People are dancing in a tavern. Wozzeck enters, and upon seeing Margret, dances with her and pulls her onto his lap. He insults her, and then asks her to sing him a song. She sings, but then notices blood on his hand and elbow; everyone begins shouting at him, and Wozzeck, now agitated and obsessed with his blood, rushes out of the tavern.

    Scene 4 (Invention on a 6-Note Chord): Having returned to the murder scene, Wozzeck becomes obsessed with the thought that the knife he killed Marie with will incriminate him, and throws it into the pond. When the blood-red moon appears again, he wades into the pond and drowns. The Captain and the Doctor, passing by, hear Wozzeck moaning and rush off in fright. The orchestra rise during the drowning is quoted in Luciano Berio's " Sinfonia" (1968-69).

    Interlude (Invention on a Key (D minor)): This interlude leads to the finale.

    Scene 5 (Invention on an Eighth-Note moto perpetuo, quasi toccata): Next morning, children are playing in the sunshine. The news spreads that Marie's body has been found, and they all run off to see, except for Marie's little boy, who after an oblivious moment, follows after the others.
    [ edit] Instrumentation

    Berg scores for a fairly large orchestra in Wozzeck, and has two onstage ensembles in addition to the large orchestra (a marching band in Act I, Scene 3, a tavern band in Act II, Scene 4 and upright piano for Act III, Scene 3). The instrumentation of the work is as follows:
    [ edit] Pit orchestra

    Four flutes (all flutes double piccolo), four oboes (fourth oboe doubles cor anglais), four clarinets in B-flat (first clarinet doubles clarinet in A, third and fourth clarinets double clarinet in E-flat), bass clarinet, three bassoons, contrabassoon, four horns, four trumpets in F, four trombones (1 alto, 2 tenors, and 1 bass), tuba, four timpani, an assortment of cymbals (one pair, one suspended, and one attached to the bass drum), bass drum (with switch), snare drum, two tamtams (one smaller than the other), triangle, xylophone, celesta, harp, and strings.
    [ edit] Onstage groups

    Marching band: one piccolo, two flutes, two oboes, two clarinets in E-flat, two bassoons, two french horns, two trumpets in F, three trombones, tuba, bass drum with cymbals, snare drum, triangle (Berg in his instructions in the instrumentation says that the players in the marching band may be taken from the main orchestra, and even goes so far as to indicate exactly where the players can leave with a footnote near the end of Act I, Scene 2.)

    Tavern band: two fiddles (violins with retuned strings), Clarinet in C, Guitar, Bombardon in F (or tuba, if it can be muted), accordion

    Upright piano (for Act III, Scene 3)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wozzeck

    wozzeck, Е. Цодоков, alban berg

    Previous post Next post
    Up