Вот попался в тырнетах хороший пост по коляде и традициям украинцев.
***
Дитина з подружками за порадою вчительки пішли у сусідній двір колядувати, а їх одні не пустили в дім, інші вилаяли, обізвавши "прохачами" та "жебраками".
- Яринко, а вчителька пояснила, звідки це слово - «колядки», хто до кого може ходити колядувати?
- Нєа…
- А дарма. Коляда - від слова «коло», так наші пращури називали Сонце. Коляда - богиня неба, мати Сонця-Божича. Кожного року Коляда народжувала нове Сонце з 24-го грудня до 6 січня. Коляда - свято роду.
Здавна степовики жили хуторами, зимівниками, родами, де чужих практично не було. Важливим було народитися, продовжити рід, догледіти родичів.
Із появою першої зірки 6 січня небо відкривалося - духи пращурів сходили на землю і збирався увесь рід (і мертві, і живі, і ненароджені). Поминальною кутею (коливом) починали ніч відкритого неба.. От тоді всі рідні обдаровувалися, віншувалися, святкові страви споживали. Чоловік-хазяїн вітав-частував худобу. Не забували про хрещених батьків і бабусю-пупорізку - до них діти бігали з колядками та вузликами смачного (вечерею). А за це отримували подарунки та якусь копієчку. Дівчина, жінка ніколи до чужих людей не ходили колядувати; це була дуже погана прикмета.
- А тепер скажи, які слова-родичі «кола»?
- Коляда, коливо, колядка, колядувати, колесо (я чула, що його українцям подарувала Коляда).
- Так, навіть слово «око».
- А що ж тоді по ящику показують, як ходять хлопці-дівчати з вертепом, грають-співають?
- Звичаї наші давні з тих часів, коли була віра у духи пращурів, а не в чужих богів. Тоді вистава про Коляду стала першим театром, вертепом, у якому тільки парубки брали участь Коли старі боги загинули, прийшла нова віра. Церковники приватизували наші рідні звичаї, свято Коляди стало Різдвом, майже всі колядки стали релігійними, а вертеп - вистава про народження Христа. Це зараз у нас є радіо, телеящики, компи, а в давнину снігом усе замело - сиди на печі, дивись на каганець. А дітей у кожної родини було багатенько, бо пенсій ніяких не було: старі доживали у дітей. Щоб не падати на руки одній дитині, народжували, скільки Бог давав. Дівчат треба було учити шити-прясти, вишивати, заміж видавати, а парубкам треба було собі пару шукати. От і складалися парубки, орендували якусь хатину й збиралися на вечорниці. Дівчата там шили-пряли, співали, парубків чекали. Ті приходили й починали репетицію вертепу, у якому тільки парубки брали участь. Крім того, гуртом складали тексти колядок. Кожному хазяїну, кожному члену родини складали свій текст. Були села, де розігрували вертепне дійство, були просто адресні колядки.
- Ага, колядували, щоб гроші давали?
- Аж ніяк: українці - не прошаки. Це якась вражина вигадала: «Ковбаса не така, дайте, дядько, п’ятака! А п’ятак неважний - дайте руп бамажний». У нас задовго до зими громада вирішувала, на яку потребу цього року збирати кошти. Кожна вулиця великого села мала свої потреби: ремонт школи, лікарні, дороги, чистка та утримування головного колодязя, цвинтаря, пасовища. От і домовлялися, на яку з потреб цього року збираються кошти. Парубки ходили дворами, колядували, чесно ласощі у мішок складали. Їх носили Міхоноші, поки не доходили до орендованої хатини. Там усе викладалося й за столами споживалося.
- Слухай, а у нас у класі був хлопець на прізвище Міхоноша. Так, це той, хто збирав наколядоване?
- Так, йому довіряли носити мішок. А гроші полазників отримував Тичина, який потім складав звіт громаді та відповідав за фінансування громадських робіт. Це той, чиї руки нічого не крали, хоч йому й тицяли. «Тичиною» козаки називали кришталево чесну людину, якій довіряли збереження громадських коштів - своєрідний «швейцарський банк». Полковник Тичина був у Богдана Хмельницького, полковий старшина Гнат Тичина - один із найближчих соратників гетьмана Павла Полуботка та його родич. Саме цей факт (згадайте золото Полуботка!) зберіг життя Павлу Григоровичу за часів сталінського репресансу.
- Так, значить, ця коза підставила наших дітей?
- Ой, сусідочко, охолонь! Учителька твоя молоденька, а «застав дурного Богу молитися, воно і лоб проб’є». Їй сказали провести виховну роботу й організувати колядування, а ніхто з дорослих з нею самою не працював.
- Отакої! Бачиш: українці - таки не жебраки: самі всьому лад давали, про жодні відкАти не чувАли…
Взято з оригіналу:
http://uahistory.com/topics/events/9992 ГАННА ЧЕРКАСЬКА
Краєзнавець, вчитель, журналіст.