Медичний Ікарус - історія одного сарайчика

Feb 04, 2015 20:22

Все що нас оточує має свою історію. Іноді банальні й зовсім непримітні речі можуть здивувати нас своїм яскравим неординарним "минулим життям".

От здавалося б, що цікавого може бути в занедбаному іржавому сарайчику? - А виявляється, що якихось п'ятдесят років тому він був красенем автобусом! Причому не звичайним пасажирським, а спеціальним пересувним рентген-кабінетом!

І для того, щоб привідкрити завісу над історією цього автобуса не треба робити жодних археологічних розкопок, чи цілими днями пропадати в архівах. Потрібно лише трішки уваги та вміння користуватись Гуглом.



Тож далі продемонструю вам ланцюжок "розслідування", що веде від іржавого сарайчика до спеціального медичного автобуса на базі Ікаруса-630, а також до інших цікавих моделей цієї марки.

1.


А почалося все з того, що переглядаючи сайт Вінницького Трамвая я натрапив на цей знімок сарая-автобуса невідомого походження.

Жодних пояснювальних написів тоді біля фото не було, тож довелося визначати марку колишнього транспортного засобу самотужки...

Судячи із зовнішнього вигляду сарая, він потрапив до двору ще в радянські часи, коли списаний кузов автобуса простіше було пристосувати під господарчі потреби, аніж здати на брухт.

Крім того, звертаю увагу на характерні деталі, як то багажна решітка на даху, "ракетоподібні" верхні габаритні вогні, пропорції задніх вікон та характерну форму молдинга в місці його "перетікання" в рамку номерного знаку.
Стає зрозуміло, що модель не радянського виробництва, бо ж всілякі ЗіС'и та ЛіАЗ'и мали іншу корму. А які ще "закордонні" автобуси можна було зустріти в СРСР? - Правильно, вироби країн-союзників по соцтабору, зокрема славнозвісні Ікаруси.

Тож починаю шукати в інтернеті різні моделі Ікарусів:

Пам'ятаєте, я звертав увагу на специфічний молдинг та "ракетоподібні" габаритні вогні? - Так от, подібні форми були притаманні так званому "аеростилю" (або ж "детройтському бароко"), що панував в автодизайні на зламі 50-60 років.
Тож аби не відволікатись на моделі інших періодів, починаю пошук Ікарусів п'ятдесятих та шістдесятих років:
2.


Бінго! - Досить швидко натрапляю на потрібний мені задок, що належав Ікарусу-630. Пропорція засклення, молдинги, "стопи" - все збігається. Навіть решітка-багажник на даху присутня!

3.


А ось як виглядав Ікарус-630 спереду. Правда ж красень? :)

4.


А тепер поглянемо ще раз на теперішній сарай. Окрім решітки багажника на даху в око впадає характерний горб-надбудова, якого немає в звичайного Ікаруса-630.
Що б це могло бути? - Для відповіді на питання починаю досліджувати, які спеціальні модифікації вироблялись на шассі 630-го Ікаруса...

5.


... Ось воно! Спеціальний медичний Ікарус, а саме - рухомий стоматологічний кабінет "Dentobus" на виставці угорського стомат-обладнання в московському політехнічному музеї в лютому 1967 року.

6.


Подальший пошук інформації виявив, що окрім стоматологічних Ікарусів існували також пересувні флюорографічні кабінети "Medicor"!
До речі, підпис угорською під фотографією потішив - "mozgó röntgen". Як виявилось, слово "mozgó" не має ніякого стосунку до мізків, угорською це означає - "рухомий".

7.


Колона медичних Ікарусів на фоні Музею образотворчих мистецтв в Будапешті. Оскільки зовні стоматологічний варіант нічим не відрізнявся від флюорографічного (кузови для обох моделей готували на ікарусівському заводі "Puli"), а різнились моделі лише медичною "начинкою", лишається лише здогадуватись, яка саме модифікація перед нами: Medicor чи Dentobus.

Обидві моделі свого часу масово експортувались до Радянського Союзу, де здійснювали профілактичну роботу в регіонах, виїжджаючи на планові обстеження робітників на заводах, учнів у школах, тощо...
8.


До речі, на одному із форумів виявилось, що в сусідній Хмельницькій області доволі непогано зберігся один такий медичний Ікарус в стоматологічному виконанні!

9.


Автобус в комплектному стані, і навіть отримав номерні знаки нового зразка!

10.


А всередині є медичне обладнання (щоправда вже більш "сучасне" - родом із 80-х), і власник цього автобуса планує отримати відповідну ліцензію, щоб їздити по селах і лікувати зуби громадянам!

11.


Ось так міг виглядати зараз і наш вінницький Ікарус, якби зберігся в якості автобуса...

Закінчивши пошуки медичних Ікарусів в інтернеті, зв'язуюсь із Олегом Матюховим, який опублікував знімок сарая-автобуса на сайті Вінницького Трамвая, та разом із ним вирушаю перевірити результати своїх здогадок на місці.
До речі, де б ви думали знаходиться цей чудо-сарай? - Правильно, неподалік лікарні! А конкретніше - на одному із приватних дворів поблизу обласної дитячої клініки.
12.


На жаль, нині мало що нагадує про колишню красу автобуса, навіть передньої часини немає...

Власник цього сарайбуса підтвердив, що це справді медичний 630-й Ікарус, який свого часу був флюорографічним кабінетом. Машину було списано із балансу в 70-х роках, і з того часу її кузов використовується в якості сарая.
На жаль, ми не додумались уточнити причину списання, але зважаючи на відсутній передок можна припустити, що автобус потрапив в аварію...

Що ж, на цьому розслідування стосовно автосарая можна вважати завершеним. Тепер пропоную переглянути історію моделі 630 та познайомитись із іншими цікавими машинами на її базі серед яких були дорожні "технічки", поштові відділення і навіть кабріолети!

13.


Отож, в середині п'ятдесятих років на "Ікарусі" починають створювати нову модель міського автобуса, що мала приводитись в рух дизельним двигуном марки Csepel.
До речі, саме завдяки дизельному двигуну Ікаруси серії 620 та 630 отримали від радянських водіїв прізвисько "трактор", оскільки на ті часи більшість автопрому в СРСР була бензиновою, а на солярці працювала переважно сільськогосподарська техніка.

14.


В 1957 році на конвеєр стає нова модель міського автобуса із назвою Ikarus 620.

До речі, перші екземпляри випускалися із двома фарами...
15.


... але в масове виробництво пішли "чотириокі" автобуси.

16.


Оскільки Ikarus 620 був створений для роботи на міських маршрутах, то в салон вели широкі автоматичні двері.

17.


Біля передніх дверей знаходився спеціальний вказівник маршруту, який підсвічувався в темряві. Цікаво, що в більш сучасних моделях ікарусів такого вже не було - табличка із вказанням номера маршруту просто встановлювалась за вікном в салоні.

18.


Водійські дверцята відчинялись як в "горбатого запорожця" - проти напрямку руху!
Як бачимо, місце водія було розташоване прямо над переднім колесом, тож із "нормальними" дверима заходити й виходити було б надзвичайно незручно

19.


Ось такий вигляд мало водійське місце.

20.


В Ікарусів ранніх випусків був елегантний руль із чотирма спицями та дизайнерська панель приладів.

21.


А в більш пізніх моделях і кермо, й прилади були вже набагато простішими й відверто нудними.

22.


Салон 620-го Ікарусу із трьома рядами крісел та широким проходом між ними. Пасажирський салон був відокремлений від водійської кабіни.

23.


Трохи згодом, на базі міської моделі (Ikarus 620) було випущено приміську версію автобуса, що отримала назву Ikarus 630. Головною зовнішньою відмінністю цієї моделі були інші двері (на зміну широким автоматичним дверям прийшли вузькі "хвіртки") та прямокутний вказівник маршруту замість квадратного (адже потрібно було вказати пункт призначення, а не короткий цифровий номер)

24.


Крім того, деякі версії 630-х Ікарусів комплектувались багажником на даху, на якому можна було перевозити негабаритні речі пасажирів.

25.


Салон приміської версії було оснащено більш зручними кріслами в чотири ряди та багажними поличками над вікнами.

26.


Автобус начебто і простий, але дуже привабливий!

Звичайні міські Ікаруси 620 та приміські Ікаруси 630 становили основу модельного ряду, на базі яких вироблялись більш специфічні машини.
27.


Наприклад такий Ikarus 622 із гармошкою.

28.


Існувала навіть восьмиколісна версія "гармошки" підвищеної місткості!

29.


Окрім варіантів із "гармошкою" вироблялись також автобуси із причепом.

30.


До стандартного 620-го Ікарусу можна було приєднати пасажирський причіп фірми ÁMG (Általános Mechanikai Gépgyár)

31.


Задня частина причепу стилістично повторювала більш ранню модель Ікарусу - Ikarus 60.

32.


Салон ÁMG-причепу - простенький, але симпатичний.

33.


Окрім "гармошок" та автобусів з причепами на базі 620-ї моделі робили і більш екзотичні машини - наприклад рухому виставку, приурочену до 50-річного ювілею угорського аналогу комсомольців.

34.


Якщо угорці переробляли автобуси на медичні кабінети та виставки, то в Гатчині під Ленінградом із автобуса зробили... вантажівку. Ну не було в Союзі вантажівок, що вдієш... :)

35.


Іще один Ікарус у "вантажному" варіанті - чи то цільнометалевий фургон для заводських потреб, чи то "заготовка" для якоїсь спец-модифікації, наприклад для...

36.


...наприклад для медійного автомобіля угорського радіо.

37.


Іще одна цікава модифікація - рухоме поштове відділення "Ikarus 620 Autóposta".

38.


Поштове відділення зсередини.

39.


Іще одна машина для пошти - "Ikarus 630 Мozgóposta".
Всі ж пам'ятають, що "Мozgó" - означає "рухома", а не мізки? :)

40.


Салон поштового Ікаруса переобладнаний для перевезення великої кількості посилок.

41.


А в передній частині салону обладнано місця для поштових працівників.

42.


Іще одна цікава модель - автомобіль дорожньої служби. Щоправда це не серійна машина, а (як і у випадку вантажівки з Гатчини) переробка варшавських умільців.

43.


І наостанок перейдемо до найефектнішого Ікаруса моделей 620/630 - до туристичного кабріолета!

44.


Здоровенний кабріолет із червоним салоном - що може бути крутіше? :)

Такі автобуси випускались спеціально для проведення туристичних екскурсій. Причому це була не перша й далеко не остання модель Ікаруса без даху - угорці випускали свої екскурсійні кабріолети протягом кількох десятиліть!

45.


Красивому місту Будапешт - красиві екскурсійні автобуси!

46.


Ну й насамкінець - табун 620-х Ікарусів, які відкривають рух по мосту Єлизавети в Будапешті.

47.


Що ж, на цьому із Ікарусами сімейства 620/630 можна прощатися, принаймні до нових неочікуваних знахідок :)

P.S.: в дописі було використано зображення із сайтів:
- http://www.old-ikarus.hu
- http://totalcar.hu
- http://www.postamuzeum.hu
- http://indafoto.hu
- http://kozeg.blogspot.com
- http://kepek.origo.hu

артефакти, сучасність, транспорт, Вінниця

Previous post Next post
Up