І не введи нас у спокусу…
«Поправді, поправді кажу вам: Хто не входить дверима в кошару, але перелазить деінде, - той злодій і розбійник»
Євангелія від Святого Івана 10.1
На початку становлення незалежності держави України, питання про повернення релігійних споруд, що використовуються не за призначенням, знаходяться в зоні державної уваги та ретельного контролю відповідних установ. Згідно прийнятих законів, понад
3.5 тисячі культових об’єктів вже отримали своїх колишніх власників.
На даний момент в процесі підготовки подальшої передачі знаходяться 300 приміщень, які згідно з Указом Президента України від 21 березня 2002 року будуть поверненні поетапно..
Таке рішення про поступове повернення майна викликано їх тимчасовим використанням в державній сфері.
Але, деякі релігійні громади, не звертаючи уваги на загальні народні інтереси та святі християнські заповіді терпіння та самопожертвування, свідомо роздмухують соціальний конфлікт, проявляючи при цьому затятий клановий егоїзм. Безсоромно демонструючи образливу гріховну нетерплячість та небажання толерантного розуміння, провокаційно сурмлять на весь світ про те, що «вони зазнають утисків» від держави.
Як приклад, можна привести ситуацію довкола вимагань передачі релігійної громаді Римо-католицького сповідання колишніх монастирських приміщень отців Домініканців у місті Чорткові Тернопільської області.
Величезна неоготична споруда була побудована у 17 столітті, за часів польсько - панської окупації Галичини, як католицький монастир. Після другої світової війни в 1946 році Радянська влада відкрила в окремих його приміщеннях швейну фабрику, яка виконувала державні замовлення з виготовлення спецодягу.
Отож виробничі приміщення у яких працює майже сотня робітників розташовані в спорудах колишнього монастиря і по теперішній час.
Саме те, що невеличке українське фабричне підприємство легкої промисловості в області залишилось діючим під час загальної промислової руїни - «перебудови», та продовжує існувати сьогодні, вказує на Боже провидіння, вміння та винахідливість його колективу.
Цілком зрозуміло, що питання знаходження фабрики в будівлі, яка має місцеве відповідне культурно -історичне, та для Римо-католицької конфесії духовно-релігійне значення треба вирішувати, однак реальної можливості вивільнити будівлю пам’ятки архітектури зараз немає. Будівництво нових корпусів фабрики розпочате ще за Радянську Україну в 80-х роках минулого століття законсервовано.
З урахуванням цього, з метою здійснення поступової передачі споруд колишнього монастиря розроблено відповідний план-графік за яким споруда переходить РКЦ у 2013 році. До того часу релігійної громаді костелу Святого Станіслава в Чорткові створено всі умови для проведення релігійних потреб.
Логічно припустити, що духовно наповнена Римо-католицька громада, повинна розуміти ситуацію, коли при негайному звільненні монастирських приміщень робітники фабрики залишаться без роботи та їх сім’ї без шматка хлібу, місцевий бюджет без таких потрібних податків. Допомога своєму ближньому, турбота про рідне українське суспільство, спасіння власної душі та всього народу, певно, возносять віруючі парафіяни у своїх щирих молитвах до Господа Бога.
Зрозуміло, що допомогти, хоч б частково фінансово всім католицьким світом разом добудувати підприємству власне приміщення з пошаною до братів у Христі, неможливо з причини повної церковної бідності. Тоді ж треба полюбовно зачекати встановленого державою терміну звільнення!
Але, незважаючи на це - пише відомий український релігійний аналітик Валерій Собчук, слідкуючий за розвитком ситуації - католики тепер будь -якими засобами намагаються забрати собі приміщення монастиря, яке займає швейна фабрика. Вони звертаються в усі можливі державні установи, щоб зірвати затверджений на державному рівні графік поступової передачі будівлі.
Сьогодні, на Тернопільщині зареєстровано 79 громад та7 монастирів РКЦ. - продовжує В.Собчук - Їм передано 45 костелів в користування та 26 у власність. Яка ж конфесія, окрім РКЦ має більшу культових споруд з розрахунку на тисячу віруючих?
Тож про які утиски йде мова?
В Тернопільської ОДА зберігаються документи більш як п’ятирічного листування з цього питання. Громада РКЦ м. Чорткова продовжує тиск на всі можливі інстанції створюючи негативну громадську думку про нібито утиски римо-католиків.
Такого роду «чорний піар» не сприяє духовному авторитету в Україні Римо-католицької конфесії, заборонену діяльність якої відновлено у 1991 році, що призводить до негативного сприяння українцями її душпастирської місії
Володимир Мовчун
Центр реабілітації негативного впливу деструктивних культів
Тернопіль - Київ