Mar 12, 2009 12:53
Ensimmäinen tapaaminen kurssilla oli naisten oikeuksia puolustavan juristin Da'ad Moussan kanssa. Hänellä ei ole mahdollisuuksia muuttaa lakijärjestelmää, mutta hän pyrkii saamaan naisille edes ne oikeudet, jotka lakiteksti heille suo. Ongelmana on, että Syyrian perustuslaki takaa naisille ja miehille samat oikeudet ja velvollisuudet, ja rikoslaki samoin, mutta perhelaki perustuu uskontoon. Kristityillä on omat perheoikeutensa, joissa tuomareina ovat kirkkojen papit, jotka eivät tiedä laista paljoakaan. Muslimien oikeus perustuu shari'aan, mutta tuomarit ovat sentään oikeasti tuomareita, jotka on vain sijoitettu perhetuomioistuimeen eikä rikostuomioistuimeen. Kristittyjen oikeusistuimista ei pahoinpidelty nainen saa helpostikaan eroa, sillä Jumala kieltää avioeron. Musliminainen saa kyllä eron oikeusteitse, mutta se on melko häpeällistä, ja naisen suvusta riippuu, missä määrin he suostuvat ottamaan naisen takaisin. Yksin asuminen kun ei ole mikään vaihtoehto. Vastaavasti muslimimiehen ei edes tarvitse mennä oikeuteen halutessaan avioeron. Shari'a-oikeudessa yhden miehen todistus vastaa kahden naisen todistusta, eikä naisia oteta tuomareiksi. Rikosoikeudessa naisilla on tasavertainen asema, ja heitä on myös tuomareina. Da'ad itse on kristitty.
Avioeroasiat ovat kuitenkin vain yksi ongelma naisten asemasta perheoikeudessa, ja se nousee esille, koska siinä on eroja uskontojen välillä. Suurin osa epäkohdista on yhteisiä kristityille ja muslimeille. Esimerkiksi:
-nainen ei saa matkustaa ulkomaille ilman miehensä (tai miehen puuttuessa muun lähimmän miespuolisen sukulaisen) lupaa, vaika olisi ministeri. Syyriassa nainen voi olla ministeri, mutta ei päättää omasta matkustuksestaan!
-Miespuoliset perilliset saavat tuplasti enemmän perintöä kuin naispuoliset. Tämän kristityt haluaisivatkin muuttaa, mutta siitä määrää islamilainen laki. Taustalla on periaate, jonka mukaan miehellä on velvollisuus elättää naistaan, mutta naisella on oikeus omaan omaisuuteensa. Islamissa naisen taloudellinen asema onkin oikeasti varsin turvattu, sillä hänen ei ole pakko käyttää senttiäkään rahaa, mutta jos hänellä on omaisuutta, esim. perintönä, hänen miehellään ei ole siihen mitään päätösvaltaa. Nainen voi myös harjoittaa liiketoimintaa ja hankkia tuloja, kunhan ensisijaisesti muistaa hoitaa kodin ja lapset. Tämän huomioon ottaen perintölaki ei ole niin älytön kuin aluksi vaikuttaa. Toki käytännön seurauksena nainen on huomattavasti vähemmän vapaa toimija kuin mies, ja lähinnä sidottu yksityisen piiriin. Perintölaki pönkittää tätä.
-Raiskatulla naisella ei ole oikeutta aborttiin, mutta ei myöskään syntyvän lapsen huoltajuuteen. Lapsi otetaan äidiltä pois ja kasvatetaan orpona, sillä lapsella on oltava isä, jotta hän voi saada tämän nimen ja sitä myötä statuksen tavallisena kansalaisena. Ongelma poistuu, jos nainen menee kenen tahansa miehen kanssa naimisiin ennen lapsen syntymää, jolloin lapsi saa tämän miehen isäkseen. Da'ad olikin parhaillaan etsimässä väliaikaista aviomiestä eräälle asiakkaalleen. Lapsen syntymän jälkeen mies voisi aivan rauhassa ottaa eron eikä olla lapseen tai äiiin enää missään yhteydessä, sillä hän solmisi avioliiton vain pelastaakseen lapsen. Äpärät nimittäin joutuvat muista erilliseen rekisteriin, ja tieto heidän syntyperästään pysyy heidän mukanaan ja näkyvillä koko heidän elämänsä, eikä heitä mielellään haluta esim. oppilaitoksiin tai työpaikkoihin.
-Kunniamurhat ovat yleisiä, sekä kristittyjen että muslimien keskuudessa. Niistä ei tule tuomiota. Nyt tosin parlamentissa käydään vääntöä asian muuttamisesta.
Da'ad haluaisi Syyriaan kaikille yhteisen, maallisen siviilioikeuden, jollainen on muslimimaistakin ainakin Turkissa ja Pakistanissa. Hän kertoi, että Kyproksen valtio vihkii ulkomaalaisia, ja Libanonin ja Israelin lainsäädäntö hyväksyy ulkomailla solmitut avioliitot, vaikka näissäkään maissa ei sekulaaria siviilivihkimistä ole. Tämän vuoksi noin 80% Kyproksella vuosittain solmittavista siviiliavioliitoista on itse asiassa israelilaisia ja libanonilaisia eri uskontokuntiin kuuluvia pareja, joilla ei siis ole omissa maissaan mahdollisuutta mennä naimisiin keskenään ilman jomman kumman kääntymystä, ja jotka siksi matkustavat Kyprokselle avioitumaan. Syyrian kansalaisten on pakko mennä naimisiin Syyriassa, joten heillä ei tätä vaihtoehtoa ole.
muu maa mustikka,
uskonto,
opiskelu,
yhteiskunta