Okay! This bit is what got me started on this in the first place.
יא) אבל בשיטין נתנו טעם, כמסעות ארבעים ושנים, וכרבבות של ישראל ששים, וכזקנים של ישראל שבעים ושנים, וכתוכחות של משנה תורה תשעים ושמנה, הכל לפי הכתב.
כמסעות, שנאמר ויכתוב משה את מוצאיהם;
כרבבות ישראל, שנאמר כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל, מה ישראל בששים ריבוא אף שיטיה של תורה בששים;
וכזקנים שבעים ושנים, שנאמר אספה לי שבעים איש, וישארו שני אנשים במחנה, והמה בכתובים, שבעים ושנים;
וכתוכחות תשעים ושמנה, שנאמר אם לא תשמר לעשות את כל דברי התורה הזאת.
But for the lines, we have a reason: like the journey-stations, forty-two; and like the myriads of Israel, sixty; and like the elders of Israel, seventy-two; and like the Admonitions in Deuteronomy, ninety-eight; all according to one’s writing.
The journey-stations, as it says, Moses wrote their journeys (Numbers 33:2).
The myriads of Israel, as it says, Write thou these words, for after the tenor of these words I have made a covenant with thee and with Israel (Exodus 34:27); just as Israel are in sixty myriads, so too the lines of the Torah are sixty.
And the seventy-two elders, as it says, Gather to Me seventy men of the elders of Israel (Numbers 11:16) and There remained two men in the camp and They were numbered among the elders (ibid. 11:26), which makes seventy-two.
And the ninety-eight admonitions, as it says, If you do not observe and obey all the words of this Torah. (Deuteronomy 28:58)
If you have a ninety-eight line Torah in your shul, I would like to see a photograph. Please.
Mirrored from
hasoferet.com.
This entry also appears at
http://hatam-soferet.dreamwidth.org/659110.html.
people have commented there, and you're welcome to join them. I've disabled LJ comments for the time being because of excessive spam.