Юридическое обоснование блокады Газы

Jul 18, 2010 13:17

The Legal Basis of Israel's Naval Blockade of Gaza
Ruth Lapidoth, Professor Emeritus of International Law at the Hebrew University of Jerusalem

The relations between Israel and Hamas are in the nature of armed conflict. Nowadays no formal declaration of war is needed. Hence the rules of the laws of armed conflict apply. This means that Israel may control shipping headed for Gaza - even when the vessels are still on the high seas.
The rules of naval warfare have not been fully codified in a treaty and are in the nature of binding customary rules. They can be found in the relevant manuals of Western armies (in particular the U.S. and Britain) and in the San Remo Manual prepared by a group of experts.
In order to be legal, a blockade has to be declared and announced, effective, non-discriminatory, and has to permit the passage of humanitarian assistance to the civilian population. In addition, the San Remo Manual of 1994 includes two conditions: first, the state which applies the blockade may decide where and when and through which port the assistance should reach the coast. In addition, the state may require that a neutral organization on the coast should verify who is the recipient of the assistance. In Gaza, for instance, does it reach the civilians or Hamas?
A ship that clearly intends to breach the blockade may be stopped already when it is still on the high seas. Stopping the flotilla heading for Gaza in international waters 100 kilometers from Israel was not illegal; in time of armed conflict, ships intending to breach the blockade may be searched even on the high seas.
Israel is within its rights and is in full compliance with international law because it has fulfilled all of the above-mentioned conditions for a lawful blockade. E.g., in January 2009 Israel notified the relevant authorities of its intention to establish a blockade of the Gaza coast.

From: http://www.jcpa.org/

UPD Перевод mar_me:

перевод
Отношения "Хамаса" и Израиля являются, по сути своей, вооруженным конфликтом. И в этой ситуации не требуется официального объявления войны. Следовательно, к ситуации применимы законы действующие при вооруженных конфликтах. В соответствие с оными, Израиль имеет права контролировать движение морских судов в Газу, даже находящихся в открытом море.
Законы морских конфликтов не оговорены полностью разного рода соглашениями, следовательно, применимы правила, действующие на основе "права, вытекающего из опыта" ("обычное право"?). Такие правила существуют в документах/руководствах западных армий (в основном, США и Британии), их так же можно найти в документах Сан-Ремо, подготовленных группой экспертов.
Для того чтобы быть легальной, блокада должна быть объявленной, эффективной, недискриминационной, и допускать гуманитарную помощь к гражданскому населению. Кроме того, по документам Сан-Ремо (1994): первое - блокирующая сторона имеет право решать через как, когда и через какой порт гум. помощь будет доставлена. второе - та же сторона имеет право потребовать чтобы нейтральная организация удостоверялась в доставке помощи тем, кому она предназначалась. В Газе, например, помощь приходит "Хамасу", или населению?
Судно, намеревающееся прорвать блокаду, может быть остановлено в открытом море. Остановка флотилии в 100 км от израильского берега не была незаконна, во время вооруженного конфликта суда, идущие на прорыв блокады, могут подвергаться обыску в открытом море.
Израиль исполнил все вышеозначенные условия, уведомив надлежащие структуры о блокаде в 2009 году. Следовательно, Израиль действовал в соответствии с законом и своими правами.

Автор: Рут Лапидот, проф. Международного Права, Еврейский Университет в Иерусалиме.

hasbara israelit, международное, law, haсбара исраэлит, hamas, gaza, free gaza, разъяснительное

Previous post Next post
Up