Очередную новую фантастическую книгу хвалят как лучший роман осени 2014 года. Вообще так много книг хвалят, что глаза разбегаются, и судить очень сложно.
В этом плане мне понравилась рецензия на данную книгу, я ее перевела и под кат повесила, где критикуются некоторые из романов, очень сильно рекламируемых в начале года - я о них писала в сообществе, поэтому мне было интересно прочитать рецензию.
Итак, пост-апокалипсис. В результате флоридского гриппа вымерло 90% населения Земли. Труппа бродачих актеров путешествует по оставшимся селениям, чтобы нести людям добро, красоту и Шекспира.
Аннотация: "Однажды вечером знаменитый актер умирает на сцене во время спектакля, "Король Лир". Через несколько часов наступает конец света. Роман перескакивает из прошлого актера в будущее, 15 лет спустя, увязывая судьбы 5 людей - актера, того мужчины, который пытался его спасти, первой жены актера, его друга и молодой актрисы. Роман рассказывает о том, как нас поддерживаютотношения, насколько эфемерна слава, и как красив наш мир".
Рецензия:
"Вначале позвольте я расскажу о книгах, которые прочитала в 2014.
1. Я прочитала несколько прекрасных книг, но в отношении давно ожидаемых новых романов 2014 часто меня разочаровывал. Elizabeth is Missing и The Miniaturist, два разрекламированных дебюта, о которых я слышала еще год назад, оба оказались вполне читаемыми и okay, но оказались хуже, чем я от них ожидала; новый роман Сары Уотерс The Paying Guests я нашла невероятно скучным и даже не дочитала. Поэтому, когда яначала слышать похвалы в адрес Station Eleven, я отнеслась к ним скептически. Это четвертый роман Эмили Сент-Джон Мандел, предыдущие публиковались независимыми издательствами, а этот был выбран крупными издательскими домами в США и Великобритании. Если вы читаете книжные сообщества в Твиттере, мне не нужно вам о нем рассказывать, хотя он выйдет только в сентябре, в социальных сетях об этой книге говорят больше, чем о какой-либо другой в этом году. Маркетинговая кампания оказалась сильной и эффективной. В мейнстримовых СМИ я о ней еще не слышала, но уверена, что услышу. Неизбежно, мне было интересно, может ли эта книга быть такой хорошей, как о ней говорят, на самом деле, шумиха меня даже оттолкнула.
2. В этом году я поняла, что я люблю фантастику, по крайней мере, один ее под-жанр, который не знаю, как точно определить. Три самые интересные книги, прочитанные в 2014 - Louise Welsh's A Lovely Way To Burn, Sarah Lotz's The Three, и эта книга - все о ближайшем будущем, которой можно в разной степени назвать анти-утопическим. Все книги можно отнести и к фэнтези, хотя они созранятют чувство "релаьного", узнаваемого мира. В случае Station Eleven эта книга написана более литературно, чем можно ожидать от такого жанра...
Station Eleven - это книга, которую я очень рекомендую, но рассказывать о которой много не хочу. (дальше идет пересказ сюжета и похвалы книги, и у меня нет времени это переводить, я оставлю на английском, ок? ФМ) I think it is best approached with little existing knowledge of what happens. It is about a future version of North America, twenty years after most of the population was wiped out by a pandemic. But it starts in the present day, during a theatre performance of King Lear, and throughout the book there are flashbacks to these 'before' moments which gradually establish the backgrounds of several characters - characters who do not necessarily feature in the 'after' sections, but have some kind of link to those who do. Although you may have to wait for some time to find out what that link is. 'Station Eleven' is not, as you might expect (well, I did), some remote outpost in this ravaged landscape, but a reference to a kids' comic book which is... well, it's a part of one of those links.
This is a very elegantly written novel, very restrained. It doesn't go too far with its world-building, and it isn't overdramatic; in fact, one of the many remarkable things about it is how quiet this fall of civilisation seems to be. It isn't, of course, and we know this from things some of the characters say, and fragments of their memories, but all of this happens off-screen, with the focus purely on the 'before' and 'after'. The story is more about human behaviour, relationships and the invisible connections between individuals then anything else. The fact that it is set in a post-apocalyptic future could almost be incidental, but I can't deny that the surreal surroundings add an intense intrigue and a sort of malevolent undertone to anything that happens. There is constant, low-level tension. For anyone who finds abandoned buildings interesting, there are parts of this narrative that will be endlessly fascinating. There are flecks, mere flecks, of magic.
I'm not going to write about the characters in detail, either, except to say that I loved them. They are so real. Mandel is one of those authors who can do that magical thing of making a fictional person human and sympathetic within just a couple of pages, without much background detail being needed. She isn't afraid to kill characters off, but it's never gratuitous; she also isn't afraid of leaving loose ends untied and important things unsaid.
The book Station Eleven most reminded me of was Jennifer Egan's A Visit From the Goon Squad - which I can't remember very clearly and would be hard pressed to recall anything specific about, and yet I repeatedly thought of it throughout my reading of this book. Looking back at my review of Goon Squad, I wrote: 'The chapters, then, are not always directly about the main characters, and sometimes don't even mention them at all; the story reaches out beyond the protagonists to explore the past and future of the people surrounding them. Each chapter works on its own as a self-contained short story but the connections between all of them form... not quite a whole, but more a sort of web, or network.' Most of this is true of Station Eleven, except that it isn't structured as short stories (the post-pandemic narrative runs through the book and is interspersed with flashbacks), but each character's story could, I think, be taken out and read as a short story on its own. Station Eleven as a whole circles one character in particular, but it also tells the stories of various others in order to achieve that.
For me, this incredibly enjoyable novel is a perfect blend of literary and genre fiction, the sort of story I would love to read more of: intelligent, elegant, original, with both plot and character realised beautifully. It is a wonderful piece of real storytelling and yet it is tightly controlled; I could have read more and more and more about this world, but I'm glad the book isn't too sprawling. Its clear focus on who and what it is about is a great strength. With this one, you can believe the hype."