Kuten angelogia myös demonologia on kehittynyt kristinuskosta. Keskiajalla syntyi ajatus saatanan johtamasta helvetistä, jossa oli demonien hierarkia. Tätä selitettiin sillä, että demonien johtajat olivat langenneita enkeleitä, joten heillä täytyi olla samanlainen systeemi kuin taivaassa. Kuitenkaan yhtämielisyyttä tästä demonien hierarkiasta ei tunnu olevan ja eri kirkonisät sekä -papit ovat eri kristinuskon suuntauksista eri aikoina koettaneet selittää hierarkian omalla tavallaan.
Sellaisia on esimerkiksi Sebastian Michaelisin kaava, jossa käytetään samantyyppistä porrastusta kuin angelogiassa enkeleille. Sitten on myös näitä, joissa rinnastataan demonit kuukausiin, kuolemansynteihin tai ominaisuuksiin. esimerkiksi 1600-luvulla ilmestyneessä magiakirjassa Lemegeton Clavicula Salomonis tai The Lesser Key of Solomon ensimmäinen osa Ars Goetiassa (kreikkaa, tarkoittaa luultavasti: "noituuden taito") demoneille myönnettiin samantyyppisiä arvoja kuin monarkiassa, eli marsalkat, ritarit, suuret presidentit, lordit, suurlordit, kreivit, markiisit, prinssit, kuninkaat ja kaikkien hallitsijana keisari. Kuten myös maassa, joillakin demoneilla oli yhtäaikaa monta arvonimeä. Yhtenä kriteerinä on käytetty myös demonien fyysistä olemusta, kykyjä ja tehtäviä. Ne demonit, jotka eivät näihin hierarkioihin mahdu, ovat yleensä osa sotajoukkoja.
Alfonso de Spina, vuonna 1467, teki tälläisen jaottelun demoneista niiden ominaisuuksien mukaan:
* Uskondemonit
* peikot(luolat/kaivot/yms. maan alaiset onkalot)
* Incubukset ja succubukset(seksuaalidemonit)
* vaeltevat demonilaumat tai demoniarmeijat
* tutunomaiset demonit(tekeytyvät läheisiksesi)
* röyhkeät demonit
* puolidemonit (syntyneet ihmisen ja demonin lapsena)
* valehtelevat ja pahanilkiset demonit
* pyhimyksien kimppuun hyökkäävät demonit
* demonit, jotka houkuttelevat vanhoja naisia sapatin viettoon
Toisen luokittelun teki vuonna 1589 Peter Binsfeld. Hänen luokittelunsa nojasi seitsemään kuolemansyntiin ja niihin demoneihin, jotka houkuttelivat ihmisia lankeamaan niihin.
* Lucifer: turhamaisuus
* Mammon: ahneus
* Asmodai: himo
* Satan: kosto
* Beelzebub: mässäily
* Leviathan: kateus
* Belphegor: laiskuus
1500-luvulla yleisesti uskottiin, että jokaisella demonilla on enemmän voimia suorittaa tehtäväänsä maan päällä tiettynä kuukautena vuodesta. Kuukautena, jolloin demoni oli voimakkaimmillaan, demonin ja hänen apurinsa(maagi, noita,yms.) taiat sun muut sellaiset toimet toimivat paremmin kuin muulloin. Tällä luokittelulla on kuitenkin ollut enemmän astrologinen kuin uskonnollinen merkitys.
* Belial (tammikuu)
* Leviathan (helmikuu)
* Satan (maaliskuu)
* Belphegor (huhtikuu)
* Lucifer (toukokuu)
* Berith (kesäkuu)
* Beelzebub (heinäkuu)
* Astaroth (elokuu)
* Thammuz (syyskuu)
* Baal (lokakuu)
* Asmodai (marraskuu)
* Moloch (joulukuu)
Francesco Maria Guazzo puolestaan nojasi luokittelussaan Michael Psellusin aikaisemmalle jaottelulle. Tämä julkaistiin vuonna 1608 kirjana nimeltä Compendium Maleficarum.
* ilman ylempien kerrostumien demonit, jotka eivät koskaan perusta suhdetta ihmisiin.
* ilman alempien kerrostumien demonit, jotka ovat vastuussa myrskyistä.
* maan demonit, jotka asuvat pelloilla/kedoilla, luolissa ja metsissä.
* veden demonit, jotka ovat naispuolisia ja tuhoavat vesieläimiä.
* maanalaiset demonit, joiden vastuuseen kuuluu pitää piilossa aarteet, aiheuttaa maanjäristyksiä ja murentaa taloja.
* yön demonit, jotka ovat mustia ja pahoja. Nämä välttävät päivänvaloa.
Vuonna 1613 Sebastian Michaelis kirjoitti kirjan Kunnioitettu historia (eng. Admirable History), johon kuului demonien luokittelu. Sen oli Michaelisin mukaan kertonut hänelle demoni Berith, kun hän oli manaamassa tätä nunnasta. Tämä luokittelu perustuu hierarkialle, jossa synnit ovat niitä mistä houkutukset ovat tehty ja siihen on lisätty demonin vastapuoli, se pyhimys joka kärsi kiusauksesta mutta ei langennut.
Ylin hierarkia
* Beelzebub: röyhkeys; vs. pyhimys Francis
* Leviathan: hyökkäykset kristin uskon uskomuksia kohtaan; vs. pyhimys Peter
* Asmodai: himo; vs. pyhimys John
* Berith: murhaaminen ja rienaus; vs. pyhimys Barnabas
* Astaroth: laiskuus ja turhamaisuus; vs. pyhimys Bartholomew
* Verrin: kärsimättömyys; vs. pyhimys Dominic
* Gresil: saastaisuus ja ilkeily; vs. pyhimys Bernard
* Sonnilon: viha; vs. pyhimys Stephen
Toinen hierarkia
* Karo: julmuus; vs. pyhimys Vincent
* Camal: himo; vs. evankelisti John
* Oeillet: vauraus; vs. pyhimys Martin
* Rosier: eroottisuus; vs. pyhimys Basil
* Soufflet: kurittomuus/tottelemattomuus; vs. pyhimys Bernard
Alin hierarkia
* Belial: kopeus; vs. katolilainen astronomi Francis Paula
* Olivier: hurjapäisyys, ahneus ja kateus; vs. pyhimys Lawrence
* Jouvart: seksuaalisuus; vs. ei mainintaa
Viimeisimmän luokittelun, jonka löysin on vuonna 1801 ilmestyneestä Francis Barrettin kirjasta maaagikko(eng. The magus). Se mukaan nämä demonit ovat prinssejä, jotka hallitsevat pahoja aikomuksia, henkilöitä tai asioita:
* Mammon: roolimallit, esimerkit (eng. seducers)
* Asmodai: katalat kostot
* Satan: noidat ja velhot
* Pithius: valehtelijat ja valehtelijahenget
* Belial: petokset ja epäoikeudenmukaisuudet
* Merihem: kulkutaudit ja henget jotka aiheuttavat niitä
* Abaddon: sota, paha vs. hyvä
* Astaroth: inkvisaattorit ja syyttäjät
Sitten löytyy aivan nimiluetteloita erilaisista demoneista ja heidän olemuksestaan/tehtävistä/yms. niitä en tänne laita ja tämänkin tein lähinnä historia-osuutena demonologiaan, mielenkiintoista oli tosiaan nähdä mitä eri aikakausina on demoneista uskottu ja kuinka värikäs miihen määrittelyt ovat. Muistutan edelleen ihmisiä, etten tee tätä muuten kuin mielenkiinnosta ja jos nyt joku "satanisti/saatananpalvoja" tämän lukee, niin nämä ovat kirkollisten miesten, pappien aikaansaannoksia. Nämä myös löytyvät netistä, jos niinnostaa, mutta englaniksi, eli yhä suomenokseni saattavat mennä pieleen ja jokainen ottakoon omalla harkinnalla juttuni, jotka teen uteliaisuudesta ja tylsyydestä.
Lähteinä käytetty englanninkielistä wikipediaa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Demonology