Further, in Ynglinga saga, Odin is described as venturing to Mímir's Well, near Jötunheimr, the land of the giants; not as Odin, but as Vegtam the Wanderer, clothed in a dark blue cloak and carrying a traveler's staff. To drink from the Well of Wisdom, Odin had to sacrifice his eye (which eye he sacrificed is unclear), symbolizing his willingness to gain the knowledge of the past, present and future. As he drank, he saw all the sorrows and troubles that would fall upon men and the gods. He also saw why the sorrow and troubles had to come to men.
Mímir accepted Odin's eye and it sits today at the bottom of the Well of Wisdom as a sign that the father of the gods had paid the price for wisdom.
В момент жертвоприношени он получил знание о прошлом, настоящем и будущем. Так что он не столько видит, сколько знает/помнит все, что встречается ему на пути.
Да и, к тому же, насколько я помню, в вертикально/горизонтальном делении мира не было пространственного наслоения - отовсюду везде можно было добраться ножками, поэтому способность видеть мир мертвых была бы отчасти эквивалентна способности Хеймдалля зрить на далекие расстояния, во все девять миров. А об этой способности неоднократно говорилось, что она уникальна.
Mímir accepted Odin's eye and it sits today at the bottom of the Well of Wisdom as a sign that the father of the gods had paid the price for wisdom.
В момент жертвоприношени он получил знание о прошлом, настоящем и будущем. Так что он не столько видит, сколько знает/помнит все, что встречается ему на пути.
Да и, к тому же, насколько я помню, в вертикально/горизонтальном делении мира не было пространственного наслоения - отовсюду везде можно было добраться ножками, поэтому способность видеть мир мертвых была бы отчасти эквивалентна способности Хеймдалля зрить на далекие расстояния, во все девять миров. А об этой способности неоднократно говорилось, что она уникальна.
Reply
И вообще, предлагаю перейти к наиболее насущному вопросу эддоведения, а именно: носил ли Один штаны? =)
Reply
Reply
Leave a comment