Старий СКУНЦЬ. Пам’ятаєш, Петрику, вибух національної самосвідомості. Був то 1962 рік. Ти був автором кострубатої збірочки поезій «Сонце в росі». Хотів її назвати «Хліб душі», та видавці спохопилися: виявляється, був такий молитовник, про існування котрого ти не знав. Адже в твоїй хаті водилися тільки дві книжки: «Четвертий цвіт» (підручник для четвертого класу) та ще якась фашистського спрямування, де «доблесні» німецькі війська відпочивають на вулицях Кривого Рогу. Запам’яталися з тої книжки слова про кривавого грузинця (насправді - осетина) Сталіна, засіла в голову фраза: «Не будеме пророковати, але одно єсть певно: Червона Армія буде побита». І ти пішов у п’ять років до школи, вже вміючи читати, - сестра навчила, хоч сама змогла вчитися тільки чотири роки. До школи тебе не прийняли, звеліли підрости, але через рік ти домігся свого. Школа - чотирирічка - була звичайною сільською хатою, де всі діти мали чотири роки слухати одну й ту ж муру. Приміром, як тварини сваряться, хто більшу користь приносить державі. Кінь і корова тебе ще якось переконували, але коли свиня хвалилася, що дає державі м’ясо і сало, ти засумнівався у її щирості: є чим хвалитися.
Юний СКУНЦЬ. Не згадуй мені про дитинство - я його ненавиджу. Мало того, що вічно був голодний: батько затято не вступав у колгосп, тобто не хотів підписатися чорту, а це означало...
Старий СКУНЦЬ. Це означало голодну смерть. І давай не валити все на Сталіна. За Масарика, коли Чехословаччина була «островом добробуту в Европі», вигибли з нужди твої три брати і дві сестри. Ти народився вже після них - як дев’ятий син - непотріб. Тоді абортів не робили... Але, мабуть, ми зустрілися нині не для того, аби плакатися на долю - най доля сама поплаче, що ніби й не обминула, але обманула.
Давай поговоримо про твою літературну долю.
Юний СКУНЦЬ. Я був тоді студентом, уже видав першу збірчину. Запросили мене в Київ на обговорення мого нового рукопису поезій. То був час так званої хрущовської відлиги, хоча за «совєцькою» традицією Хрущова почали сватати на місце Сталіна, тобто, заживо висаджувати на п’єдестал. Я написав тоді вірша «Є такі на світі атеїсти». Про тих, що вклоняються земним богам. Зал тріщав від наповнення. До мене підійшли в перерві двоє людей, котрих я бачив тільки на портретах: Олесь Гончар та Василь Земляк. Сказали добре слово. Я поїхав до Ужгорода, зайшов у гуртожиток, а тут відразу - телеграма: приїжджайте негайно, завтра вас приймають у Спілку письменників. Ні в мене, ні в моїх друзів грошей на поїзд нема. Пішов я у дівочий гуртожиток, - дівчата розсудливіші у своїх витратах. Вони й зібрали мені на дорогу. Але я не взяв жодних рекомендацій. Бо взагалі не знав, що таке потрібно, та й часу не було. Словом, робили мені рекомендації під час прийому.
Це були Степан Крижанівський, Терень Масенко і Володимир П’янов. Ми були молодіжним подарунком якомусь там з’їзду комсомолу. Адже Спілка письменників після масових розстрілів та війни була вже дуже стара і захотіла, щоб випиту зі старих кров замінити молодшою. Словом, захотіла омолодитися.
Старий СКУНЦЬ. А ти не відчув тоді, що не ввійшов в літературу, а влип у неї? І що тебе до неї просто прилучили, як екзотичного закарпатця, що оволодів літературною мовою?
Юний СКУНЦЬ. Я був наївним, не розумів, що державні діла можуть творитися не тільки в Києві, а і в такому собі Мукачеві. Адже Закарпаття приверне увагу до себе в Україні тільки в пору катастрофічних повеней.
Старий СКУНЦЬ. Ми вимираємо або тікаємо з дому в країни, де буваємо хіба що наймитами. Це жорстока доля мого народу - бути вічним наймитом. Стосується це не тільки мудрих українських рук, а й умів. Коли Росія ще ходила в звірячих шкурах, українці мали Києво-Могилянську академію. Найкращі уми-розуми поїхали навчати цю відсталу імперію жити на рівні цивілізованого світу. Серед них - закарпатці: Орлай, Балудянський. І що вийшло? Триває фізичне знищення Чечні, українська влада тихо розпродує нас тій же Росії, що нічого, крім воєн, робити по-справжньому так і не навчилася.
Юний СКУНЦЬ. Але ж за соціалістичної влади я, перший у родині, спромігся на вищу освіту. І - на пальто.
Старий СКУНЦЬ. Хлопчику, все це так, тільки знанням твоїм була гріш ціна, якщо ти не згоджувався йти у вірні наймити влади, обманюючи свій народ. Я, старий, ніколи не допущу, аби так було, як за Союзу. Я тебе не спитав, як тебе тягали в КГБ тільки за те, що зустрічався з видатними людьми світу: Миколою Руденком, Олесем Бердником, Тарасом Мельничуком. Щоправда, і вірші ти вже пописував їжакуваті.
А чи знаєш ти, хлопчику, що будеш причетним до створення незалежної України - як перший голова крайового Народного руху?
Юний СКУНЦЬ. Чого ж тебе тоді влада не зломила, а тепер, здається, надломився?
Старий СКУНЦЬ. Можливо й так. Але ж багато моїх колишніх соратників пригрілися біля влади, тобто, зрадили саму ідею свободи. Та не це головне. Найстрашніше бачити, що народ не дозрів до свободи, що він не вміє і не хоче користатися нею, іншими словами, сіяти ми вміємо, та пожинати так і не навчилися.
Юний СКУНЦЬ. Але ж ми тоді бодай у народ вірили.
Старий СКУНЦЬ. В тім то й річ, що народ наш уміє за віру страждати. А от боротися - ні. Весь час він якщо й бореться, то не за життя, а за виживання.
Юний СКУНЦЬ. І що, ти з усім змирився?
Старий СКУНЦЬ. Душа не змирилася, але фізичних сил уже не вистачає. Будемо вірити, що переможе душа. Інакше немає взагалі сенсу жити.
-------------------------------------------------------------------
Пропоноване «Інтерв’ю...» Петро Скунць підготував для травневого «Екзилю» у неділю 29 квітня. Йому допомагала донька Наталка, й цілий день говорилося про майбутні видання. Він думав над «Книгою першою» «Творів», принципами її формування. А тих книг має бути, принаймні, сім-вісім. Йшлося до великої роботи, й він до неї не стільки був готовий, скільки її жадав. Мало початися зовсім інше, нове життя...