Древние цари Тибета были в большинстве своем мистиками, и многие из них были связаны крепкими узами с чудесной страной Ергор, или Шамбалой
( Read more... )
Theologically speaking, the Great Scholar stood even higher than Dalai Lamas. Tashilumpho abbots were considered the reincarnation of Buddha Amitabha (one of the five top Buddhas, in addition to Gautama), whereas Dalais were only reincarnations of Avalokitesvara, who was only a bodhisattva and the manifestation of Buddha Amitabha. Panchen Lamas, whom many viewed as the spiritual leaders of Tibet, did not pay taxes and even had small armies. In modern times, this privileged status of the Panchen Lamas became a liability, undermining and chipping away at Tibetan unity and sovereignty, to the joy of its close neighbors, some of whom did not miss any chance to pit the Ocean of Wisdom against the Great Scholar. In 1923, when the thirteenth Dalai Lama attempted to curtail the autonomy and tax-exempt status of Tashilumpho, the conflict between the two powerful Tibetan leaders reached its peak; and the Panchen Lama, in fear for his safety, had to escape to Mongolia.
The flight of the Panchen Lama stirred diplomatic and spy games that involved England, Japan, China, and Red Russia. Surprisingly, each, for its own reasons, wanted the Panchen Lama back in Tibet.
С кон. 19 в. соперничество между Далай-ламами и П.-л. использовала Англия для установления своего влияния в Тибете. Подстрекаемый брит. колонизаторами 13-й Далай-лама в 1923 вынудил 9-го П.-л. Гэлэг Нам-гьэ (1887-1937) бежать из Шигацзе во внутр. провинции Китая (умер в пров. Цинхай). После 2-й мировой войны, когда реакц. окружение 14-го Далай-ламы решило реализовать свои сепаратистские планы, новый, 10-й, П.-л. Лобсан Принлэ-лхунтруп Чхоки-гьэцэн (р. 1938), находясь в пров. Цинхай, возглавил патриотически настроенную группировку тибетских лам. Эта группировка оказала поддержку Центр. нар. пр-ву Китая в деле мирного освобождения Тибета. Заключенное в мае 1951 соглашение между центральным китайским и местными тибетскими властями предусматривало, в частности, необходимость урегулирования взаимоотношений между Далай-ламой и П.-л.
Вот на английском, если читаешь:
Theologically speaking, the Great Scholar stood even higher than Dalai Lamas. Tashilumpho abbots were considered the reincarnation of Buddha Amitabha (one of the five top Buddhas, in addition to Gautama), whereas Dalais were only reincarnations of Avalokitesvara, who was only a bodhisattva and the manifestation of Buddha Amitabha. Panchen Lamas, whom many viewed as the spiritual leaders of Tibet, did not pay taxes and even had small armies. In modern times, this privileged status of the Panchen Lamas became a liability, undermining and chipping away at Tibetan unity and sovereignty, to the joy of its close neighbors, some of whom did not miss any chance to pit the Ocean of Wisdom against the Great Scholar. In 1923, when the thirteenth Dalai Lama attempted to curtail the autonomy and tax-exempt status of Tashilumpho, the conflict between the two powerful Tibetan leaders reached its peak; and the Panchen Lama, in fear for his safety, had to escape to Mongolia.
The flight of the Panchen Lama stirred diplomatic and spy games that involved England, Japan, China, and Red Russia. Surprisingly, each, for its own reasons, wanted the Panchen Lama back in Tibet.
http://disinfo.com/2015/03/roerich-and-tibet-the-road-to-shambhala-can-take-some-very-surprising-turns/
Вот даже на русском, навскидку:
С кон. 19 в. соперничество между Далай-ламами и П.-л. использовала Англия для установления своего влияния в Тибете. Подстрекаемый брит. колонизаторами 13-й Далай-лама в 1923 вынудил 9-го П.-л. Гэлэг Нам-гьэ (1887-1937) бежать из Шигацзе во внутр. провинции Китая (умер в пров. Цинхай).
После 2-й мировой войны, когда реакц. окружение 14-го Далай-ламы решило реализовать свои сепаратистские планы, новый, 10-й, П.-л. Лобсан Принлэ-лхунтруп Чхоки-гьэцэн (р. 1938), находясь в пров. Цинхай, возглавил патриотически настроенную группировку тибетских лам. Эта группировка оказала поддержку Центр. нар. пр-ву Китая в деле мирного освобождения Тибета. Заключенное в мае 1951 соглашение между центральным китайским и местными тибетскими властями предусматривало, в частности, необходимость урегулирования взаимоотношений между Далай-ламой и П.-л.
http://dic.academic.ru/dic.nsf/sie/13013/%D0%9F%D0%90%D0%9D%D0%A7%D0%95%D0%9D
Видишь, после бегства Панчен-ламы 9-го следующий был уже другом Китая и практически сдал свою страну - Тибет. И как всегда англо-саксы в игре...
Reply
Leave a comment