Не успел подготовить авиаобзор к вечеру, поэтому сегодня вам другая авиатема.
Авиаэнтузиаст planesafari не менее 5 лет назад прилетел в Саратов, чтобы ознакомиться с городом, где производили Як-42. Тогда к нам летали только Яки, на борту предлагали ланчбоксы с упаковками колбасы и нарезок. Да и на видео много старых бортов в Домодедово, которые сейчас не встретить. На видео дорога из Домодедово и обратно, немного парка Победы. Теперь и Саратов с самолёта выглядит иначе, и ливреи "Saravia" давно нет.
Почитайте и описания под видео. Мой вольный перевод части описания:
В Саратове базируется давний оператор самолётов Як "Саравиа". Это не увдвительно, потому что завод, выпускавший этот тип самолёта находился в Саратове. Кроме полёта на этом удивительном близкомагистральном трёхдвигательном лайнере, город тоже хорош для визита, а дневные круизы по реке Волга недороги. Город также предлагает бомбардировщики на открытой площадке в парке Победы, а на другом берегу реки расположен город Энгельс, где находится база дальней авиации российских бомбардировщиков, включая Ту-160.
Авиакомпания, как и множество других более мелких в России, предлагает великолепный сервис, экипаж дружелюбен и каждому понравится комплексное питание на борту. Есть только одна негативная сторона этой компании: они представили свои первые самолёты Embraer E-195? что является большим шагом назад после Яка. Тем не менее, "СарАвиа" была стабильной и отличной авиакомпанией для полётов на Як-42, в некоторых случаях даже с классическим салоном с открытными багажными полками (что сегодня очень редко встречается). Тарифы на перелёт сравнимы с железной дорогой, поэтому поездка сюда доступна и определенно стоит того!
Правда встроенные видео не воспроизводятся - надо нажать на кнопку "Youtube" внизу.
Click to view
While flying through Soviet Union’s aviation history, one will notice the great aeronautical industry which once spread over this huge country. Tupolevs, Ilyushins and Antonovs were built in Kharkov, Samara, Woronesh, the Far East, in Uzbekistan and many other different places. The great YAK-42 was built in Smolensk and in Saratov. Filling Aeroflot’s gap between the TU-134 and the TU-154 the YAK- Trijet had to fulfill a certain role on rather short missions. With it’s newly designed D-36 high- bypass- turbofans the airliner set a new standard in operating economics, outperforming the much smaller TU-134 by numbers unsought before.
It’s direct operation cost compares to a B737-500, therefore being a great airliner at it’s time. Today the Yakovlevs are becoming less, since older A320s and B737NGs are cheap on the second hand market, and spares are becoming rare for YAKs. Never the less, depending on the airline, the YAK-42 makes a very modern appearance, and is by far the most modern classic Soviet airliner in service.
SarAvia operates only YAK-42D’s which is the newest “dalny”, or long range, version. It comes with better performance and an enhanced cabin, including closed overhead bins. Never the less there were some “D” models fitted with a classic cabin of the standard YAK-42, and one of those is flying with Saratov’s airline.
The feeling aboard a YAK-42 is not comparable to anything operated in the west, and if need be compared, most likely comes close to the B717. Never the less the sound of the three turbofans in the rear is unbeatable. The cabin is mostly comprised of formed aluminum, adding a great feeling to the experience. Flying to and from Saratov on this airliner is something very special, since it is birthplace to most of the YAK-42s. Hopefully we will see this airliner around for a long time to come!
Обратный путь:
Click to view
Saratov is the base of longtime Yakovlev operator SarAvia. This is no wonder since the plane factory producing this type is located in Saratov. Besides the flight on this wonderful short range trijet the city is quite nice to visit, and day cruises on the river Volga are quite inexpensive. The town also offers bombers on display in it’s Victory Park, and on the other side of Saratov ins the town of Engels, home to a long range aviation squadron operating all Russian bombers, including the TU-160.
The airline, as many other smaller ones in Russia, offer great customer service, the crews are friendly and one has to love the “komplekt meals”. There is only one negative side to this company: it has introduced it’s first Embraer E-195 planes, which are a big step back from the Yak. Never the less SarAvia has been a constant and great airline to fly the Yak-42, and in some cases even with the classic cabin, with the open overhead bins (extremely rare nowadays). Ticket fares try to compete with the railway, therefore are affordable and definitely worth a trip!