О ЗЕМНЫХ ПОКЛОНАХ

Mar 24, 2023 17:23


Земные поклоны, имеют своим источником Самого Спасителя Христа, Который Сам показал нам пример молиться, падая на землю.



О необходимости земных поклонов так же подтверждается и древлеотеческими творениями. Отсюда ясно, что земные поклоны вообще и в частности, совершаемые православными христианами в святый Великии пост, есть церковное предание, исходящее от Самого Владыки Христа.



О ЗЕМНЫХ ПОКЛОНАХ

Начало церковной реформы патриарха Никона падает на февраль месяц 1653 года. В этот год Великий пост начался с 21 февраля. Пред началом поста Никон издал следующее распоряжение (память): "По преданию святых апостол и святых отцов не подобает в церкви метания творити на колену, но в пояс бы вам творити поклоны, еще и тремя персты бы есте крестились". (Митрополит Макарий - История русск. церкви, том 12, стр. 118). Вот то первое нарушение предания, с чего Никон начал свою церковную реформу. Получив такое распоряжение Никона, наиболее влиятельные пастыри того времени выступили сейчас-же с обличением этого новшества. Во главе заявивших протест стояли: Павел, епископ Коломенский, протопопы: Аввакум, Иоанн Неронов, Даниил Костромской, Логин Муромский, священник Лазарь и другие. "Мы, - разсказывает протопоп Аввакум, - задумались, сошедшеся между собою, - видим, яко зима хощет быти, сердце озябло и ноги задрожали. Неронов мне приказал (т. е. поручил) церковь (Казанский храм в Москве), а сам один скрылся в Чудов, - седмицу в палатке молился. И там ему от образа глас бысть во время молитвы: "Время приспе страдания. Подобает нам неослабно страдати!" Он же мне, плачучи, сказал, так-же Коломенскому епископу Павлу, его же Никон напоследок огнем сжег в Новгородских пределах, потом Даниилу, костромскому протопопу, так-же сказал и всей братии. Мы же с Даниилом, написав из книги выписки о сложении перст и о поклонех, и подали государю. Много писано было, он же, не вем где скрыл их, - мнитмися Никону отдал". (Материалы для истории раскола, том V, стр. 18--19).

Протест наших мужественных предков против распоряжения Никона об отмене земных поклонов и моления двумя перстами с заменою троеперстия был безусловно справедлив, справедлив потому, что это распоряжение Никона, было чуждо русской православной Церкви, так как этого новшества ранее русская Церковь от князя Владимира до патриарха Никона не знала. Ссылка же Никона в своей изданной "памяти" относительно того и другого нововведения, яко-бы на апостольское предание, есть сущая неправда. Сам Господь Наш Исус Христос молился, падая на лице. Евангелие от Луки: "И изшед, иде по обычаю в гору Елеонскую, по нем же идоша ученицы Его. Быв же на месте, рече им: молитеся, да не внидите в напасть. И сам отступи от них, яко вержением камене, и поклонь колена, моляшеся глаголя: Отче, аще волиши мимо нести чашу сию от мене, обаче не моя воля, но твоя да будет" (Еван. от Луки, зач. 109, гл. 22, стих 39-42).

Евангелие от Марка. "И приидоша в весь, ей же имя Гефсимания, и глагола учеником своим: Седите зде, дондеже шед помолюся. И поят Петра и Иакова и Иоанна с собою, и начат ужасатися и тужити. И глагола им. Прискорбна есть душа моя до смерти, будите зде и бдите. И прешед мало, и паде на земли, и моляшеся, да аще возможно есть, да мимо идет от него час. И глаголаше. Авва Отче, вся возможна Тебе, мимо неси от мене чашу сию" (Марка, зач. 64, гл. 14, ст. 32-36).

Еванеглие от Матфея. "Тогда прииде с ними Исус в весь, нарицаемую Гефсимания, и глагола учеником. Седите ту, дондеже шед, помолюся тамо. И поем Петра и оба сына Зеведеова, начат скорбети и тужити. Тогда глагола им Исус. Прискорбна есть душа моя до смерти. Пождите зде, и бдите со мною. И прешед мало, паде на лице своем, моляся и глаголя. Отче мой, аще возможно есть, да мимо идет от мене чаша сия, обаче не яко же аз хощу, но якоже ты" (Матфея зач. 108, гл. 26, ст. 36-39).

Кроме вышеозначенных свидетельств священнаго писания, тоже самое подтверждается и другими церковно-историческими свидетельствами. "Видим бо в божественном Евангелии, - пишет Зиновий Мних, - самого Спасителя нашего и Господа, иже весь образ благоугождения Божия собою нам вообрази. всегда убо нашего ради спасения уготовляшеся на вольную страсть, тогда на гору шед, пад на лице своем и моляшеся к своему Его родителю... И мы убо, правовернии, повинующеся Самого Господа нашего и Бога Исуса Христа уставу, иже бысть нам от Бога святьба, правда же и избавление, поклоняемся Богу Отцу в единородном Его Сыне Святым Духом, падающе на лице своем, яко же и вообрази наш Христос собою и Его апостолы повелеша нам. Чужаго же учения не послушаем, яко Исусовы овца, и глас Его познаваем и по нем ходим. по чужим же не идем, но бежим, яко не знаем чужаго гласа" (Глава 48, стр. 936, изд. 1806 г.).

"И егда восхоте предатися убийцам (Исус), - говорится в каноннике Иосифовом, - тогда отшед от учениц своих, преклонь колени, пад на лице своем Владыка наш Господь, моляшеся Отцу своему, глаголя. "Отче, аще есть воля твоя, да мимо от мене идет чаша сия", и убо от труда частых поклонений его бысть, рече, пот его, яко капля крови каплющи на землю" (Канонник, издан. при патриархе Иосифе 7154 г., житие христианское.). "В них ересь глаголемых непоклонителей, - пишет Захарий Копыстенский - котории непоклоняхуся по преданию церковному, якоже Господь наш во время прилежныя молитвы показал своим учеником, поклоняя колене и падая на лице, и в толице подвизе бе, яко видетися поту его, подобно крове, каплющей на землю. Сии же, покрывающе свою леность, ругаются тако поклоняющимся... Варварским обычаям, постоять мало на коленех, яко и татарове, и тако восклицают яко готови" (Захарий Копыст. Полинодия, послание старца Артемия, стр. 1311, изд. 1879 г.).

Четьи-Минея Макария митрополита: "Гордостию буйства своего еретическим учением последоваша, богоубийственной чете, жидом, яко же и при распятии Господни обещницы быша с ними, о них же и евангелист глаголет: воини же игемоновы ругающеся ему, пригибающе колени свои... Тако и ныне в своем молении не преклоняют свою голову, но только колена подгибают латины" (Четьи-Минея Макария Августа 31 дня, послание старца Филофея. Поморские ответы, ответ 50, ст. 16).

Учебная Псалтырь изд. патр. Иосифа: "Понеже убо по ненависти древняго нашего врага и ратника диавола к роду человеческому, сии эемные поклоны, в нынешнее настоящее время, от неких персов, иже страха Божия в себе не имут презираеми бяху, и мнози поклонов не творят в церкви во святый Великий пост, яко же устав повелевает. Ово убо лености ради и небрежения, ово же безстрашия ради и нечаяния будущаго страшнаго суда и вечных мук. И не хотящие разумети, яко земнии поклоны повсюду, вообще всем православным инокам и мирским, предани от святых апостол, и святых отец. Яко да никакоже сии презираеми бывают во святый сий Великий пост, но да и паче подвигнемся, еже исправити сие святых отец предание, сиречь коленное преклонение, яко же устав повелевает, а не разрушати и вместо света тьму возлюбити. Проклято бо есть сие и с еретики отвержено таковое злочестие, еже не творити поклонов до земли в молитвах наших к Богу, в церкви во уреченныя дни, якоже глаголет Дамаскин во изложении своем... Такоже о сем и не указахом от устава святых отец, зане во мнозех вкоренилися таковое нечестие и ересь, еже коленное непреклоняние во святый Великий пост. И не может убо слышати всяк благочестив, иже соборныя Церкве апостольския сын, таковаго нечестия и ереси. Ниже буди в нас таковое зло в православных, якоже глаголют святии отцы. Во вся недели Великаго поста, на вечерне поклоны земнии, от "Сподоби Господи" в вечер сей. Егда убо речет псаломик: "Сподоби Господи в вечер", ту 3 поклона земных. По "Ныне отпущаеши" на "Трисвятом" 3 поклона земных. На тропарех "Богородице Дево радуйся" 3 поклона до земли. В неделях же на павечерницах великаго поста, на "Слава в вышних" 3 поклона земных. По "Достойне" поклон великий. На "Святый Боже" 3 поклона земныя. По "Честнейшую херувим" 17 поклонов, пять в них великих, а 12 метаний. На "Трисвятом" 3 поклона земных... На полунощнице: по "Царю небесный", на "Трисвятом" 3 поклона. На "Приидите поклонимся 3 поклона. На кафисме "Блаженни непорочнии", на двух славах, 6 поклонов. На первом трисвятом 3 поклона. По "Честнейшую" 17 поклонов. На "Приидите поклонимся" 3 поклона. На последнем "Трисвятом" 3 поклона, все земные". (Учебная псалтырь издания святейшаго патриарха Иосифа, в четвертое лето 7154 г., предисловие лист 31-34).

И далее там: "Сии на всяко время молитв своих колен не хотят преклонити, но стояще присно молитвы своя творят. И сия убо ересь зде предлежит к нашему утверждению. Егда не произволяюще, или инако некако от десных украдаемся и не хощем преклоняти в молитвах во установленых днех, ибо всяко уклонение от православных велений отпадение есть от соборныя и апостольския Церкве, якоже божественнии отцы глаголют. Паче же и в сицевых. Ибо управлении посты и повеленная коленопоклонения во управленных постех образи неции суть православныя веры и непорочныя. И яко же во управленных постех несть на десно или на лево укланятися, яко же преже речено бысть, тако и в коленопреклонениих, сиречь в земных поклонех сих, убо неизменно и неотложно полагати во святый Великий пост, якоже устав святых отец повелевает" (там же, лист 41 обор.).

"О коленопоклонениихже, - говорится у Никона Черногорца, - в предних паки предлагая главизнах. Обаче в первых рече о отпадших от церковнаго предания, таковых коленопоклонений и со еретики отверженных, во изложении Дамаскиневе, еже о ересех начинается. Ересь сия не-коленопреклонная". (Никон Черныя горы, книга 1-я слово 57, лист 481 изд. 1795 г.).

Из всего вышеизложеннаго видно, что земные поклоны, имеют своим источником Самого Спасителя Христа, Который Сам показал нам пример молиться, падая на землю. О необходимости земных поклонов так же подтверждается и древлеотеческими творениями. Отсюда ясно, что земные поклоны вообще и в частности, совершаемые православными христианами в святый Великии пост, есть церковное предание, исходящее от Самого Владыки Христа. Следовательно, отменяя это церковное предание, патриарх Никон, в этом шел в прямое противоречие с вышеприведенными свидетельствами.

Православие

Previous post Next post
Up