«Цезар має померти» / Cesare deve morire (Паоло і Вітторіо Тавіані, Італія, 2012)

Sep 10, 2012 13:42

ТРАГІЧНИЙ НАГРАШ




Вихід у наш, нехай і обмежений прокат фільму «Цезар має померти» (Cesare deve morire, режисери - Паоло і Вітторіо Тавіані, Італія) можна лише вітати. Український глядач украй рідко бачить нові картини виробництва однієї з кращих кінематографій світу; по-друге, Тавіані - патріархи італійського неореалізму, який дав світові Феліні, Пазоліні, Вісконті, де Сіка.
Не зраджуючи прийомам, сформованим півстоліття тому, Тавіані спробували поєднати психологічну, соціальну та історичну драми. «Цезар має померти» - про в'язнів італійської тюрми суворого режиму «Ребібія», котрі ставлять трагедію Шекспіра «Юлій Цезар» під керівництвом театрального режисера Фабіо Каваллі.

Сюжет про театр за ґратами не новий, і свіжих засобів для його втілення у Тавіані також не знайшлося. Якщо прямолінійний реалізм ще якось пасує до зображення тюремних буднів, то шекспірівський текст такому підходу явно чинить опір. Звичайно, перевтілення пропащих злочинців у акторів викликає глибоку повагу. Але актори вони, відверто кажучи, посередні. Вже в епізодах попередніх прослуховувань це помітно: коли майбутніх учасників трупи просять назвати своє ім'я та вирок з гнівом, удаються до абсолютно однакової люті, коли той самий текст потрібно зіграти з жалісними інтонаціями, демонструють ту ж саму лють.

Як наслідок, і Шекспіра, і самих себе поза сценою вони грають так само монотонно, з суттєвою часткою пафосу і крику, а така схильність рвати пристрасть на шмаття - щонайперша ознака поганого театру. Замість трагічних котурн режисери (і Каваллі, і Тавіані) пропонують акторський награш і надрив, замість глибини першоджерела - набір постановочних штампів.

Логіка неволі прирікає на провал будь-яку імітацію. В'язниця - це царство документа, і тому, наприклад, здається, що жорстка неігрова драма про те, як постановка «Цезаря» змінила життя ув'язнених, із пильним придивлянням до обраних характерів, була б набагато цікавішою. Тавіані поставили перед собою інше завдання. І, схоже, не впоралися з ним.

Проте старомодна режисура у поєднанні з соціальним колоритом зачарувала журі останнього Берлінського фестивалю - підсумком стало присудження «Цезарю...» «Золотого ведмедя», а також призу екуменічного журі. При цьому не полишає відчуття, що головною причиною обох рішень було бажання відзначити заслуги чи не останніх живих представників великого покоління неореалістів.

Дмитро Десятерик

театр, кінорецензія

Previous post Next post
Up