"The X List. The National Society of Film Critics' Guide to the Movies That Turn Us On" (2005)
Интересный сборник разно-авторских критических эссе, вышедший в серии «The National Society of Film Critics», исследующих тему кино-эротических элементов воздействия на зрителя в разнообразнейших проявлениях. Причем, в списке фильмов есть и настоящие порно-классические образцы (Deep Throat, Behind Green Door) и извращенская кино-классика (Crash, Peeping Tom).
https://books.google.ru/books?vid=ISBN9780306814457 Национальное общество кинокритиков осмеливается пойти туда, куда еще не ходили немногие критики мейнстрима, - в самое сердце того, что зажигает цветные огни, как говорится в "Трамвае под названием "Желание"". Занимательный обзор самых захватывающих фильмов, которые когда-либо выпускал Голливуд. Но не обольщайтесь: это не сборник эзотерических фильмов "выбор критиков". Фильмы отражают индивидуальный вкус, основанный на народной мудрости. И, поскольку эротические силы в игре имеют личный характер, эти эссе расскажут об отдельных критиках больше, чем, возможно, они рассказали до сих пор своим читателям. Общество является всемирно известной организацией с громким названием, объединяющей некоторых из самых выдающихся критиков Америки, более сорока писателей, у которых есть последователи по всей стране, а также преданные местные избиратели в таких крупных городах, как Нью-Йорк, Чикаго, Лос-Анджелес, Бостон, Филадельфия, Атланта и Миннеаполис. Да, в списке "Икс" найдется что-то для каждого любителя кино - и для каждой влюбленной.
National Society of Film Critics dares to go where few mainstream critics have gone before-to the heart of what gets the colored lights going, as they say in A Streetcar Named Desire. Here is their take on the films that quicken their (and our) pulses-an enterprise both risky and risque, an entertaining overview of the most arousing films Hollywood has every produced. But make no mistake about it: This isn't a collection of esoteric "critic's choice" movies. The films reflect individual taste, rubbing against the grain of popular wisdom. And, because of the personal nature of the erotic forces at play, these essays will reveal more about the individual critics than perhaps they have revealed thus far to their readers. The Society is a world-renowned, marquee-name organization embracing some of America's most distinguished critics, more than forty writers who have followings nationally as well as devoted local constituencies in such major cities as New York, Chicago, Los Angeles, Boston, Philadelphia, Atlanta, and Minneapolis.Yes, The X List will have something for every lover of film-and for every lover.
По структуре это небольшие статьи с минимум выходных данных фильма без каких-либо фото, с частичным пересказыванием сюжета и подчеркивание по мнению авторов тех самых воздействующих элементов:
Ух ты! Вы можете сделать одно из двух: почесать в затылке и проклясть Линча или осознать, что все происходящее - это мечта женщины из первой сцены, женщины, которая могла бы быть Бетти.
Ключевое слово - "Мощь". В последней трети фильма, когда происходит смена личностей и мир выходит из равновесия, нам предлагается соединить кусочки этой хитроумной головоломки, придуманной Линчем и оператором Питером Демингом. Задача увлекательная. Вы можете многое узнать о себе, заблудившись на Малхолланд Драйв. Это захватывает вас, как эротический сон, который не отпускает. В этом фильме даже название имеет изгибы.
Whew! You can do one of two things: Scratch your head and curse Lynch or realize that what’s transpired so far is the dream of the woman from the first scene, a woman who might be Betty.
Might is the operative word. In the film’s final third, as identities shift and the world is thrown out of balance, we are encouraged to link the pieces of this cunning puzzle devised by Lynch and cinematographer Peter Deming. The challenge is exhilarating. You can discover a lot about your secret self by getting lost in Mulholland Drive. It grips you like an erotic dream that won’t let go. In this movie, even the title has curves.
Автор-редактор сборника Джейми Бернард, которая наваяла несколько «кино-гидовых» книжек, включая саркастическую автобиографию о суровых буднях полнотелого кино-критика, решившего похудеть... «The Incredible Shrinking Critic: My Excellent Adventure in Weight Loss: 75 Pounds and Counting...»
Jami Bernard, film critic of the New York Daily News, has been reviewing movies since 1986 and is the author of five books, including Total Exposure. Chick Flicks, and Quentin Tarantino: The Man arid His Movies. Her next book is a humorous weight-loss memoir.
Вся эта красота, как и почти все издания The National Society of Film Critics легко находятся на Архив-Орг.
Еще один сборник критических статей на около-похожую тему называется:
«Love and Hisses: The National Society of Film Critics Sound Off on the Hottest Movie Controversies".
Он исследует самые известные «противоречивые» кино-сюжеты.
https://books.google.be/books?id=529ZAAAAMAAJ This collection presents differing opinions of top American critics on selected films, with reviews situated back to back. For instance, Richard Schickel loved almost everything about Terms of Endearment (1983), while Pauline Kael liked only Shirley MacLaine's lead performance. Critics included are all members of the National Society of Film Critics, and the films were chosen because, according to editor Peter Rainer, they "define the ways these writers approach both movies and criticism." The reviews are all reprints, which Rainer cites as a benefit, since they were written without any intention of debate. Yet, the scope of this book is vague. There is an overwhelming emphasis on recent films, yet several from the 1970s are included. Nearly every well-known reviewer of the last 30 years is represented. -- Library Journal review.