(книга)"The Devil on Screen"(2002) - Гид по Ярким Образам Дьявола в Мировом Кино с 1913 по 2000 года

Feb 22, 2024 18:37


"The Devil on Screen. Feature Films Worldwide, 1913 through 2000" (2002)

The Devil on Screen: Feature Films Worldwide, 1913...

Книга-Гид по 95 художественным фильмам со всего Мира, в которых непосредственно показан яркий образ Дьявола.



ИЗ ПРЕДИСЛОВИЯ

В этой фильмографии собраны воедино и представлены обзоры фильмов с участием Дьявола. При рассмотрении были применены определенные правила отбора.

Во-первых, Дьявол должен выглядеть как настоящий, и его должен играть узнаваемый человек. Этот стандарт исключает ряд превосходных фильмов о дьяволе, таких как "Вальс Мефисто" (1971), в котором появляется только тень дьявола; "Ребенок Розмари" (1968), где мы лишь мельком видим руки и глаза сатаны; "Партнер дьявола" (1957), в котором появляется только тень дьявола. видна его рука; "Инкуб" (1965), где он смутно виднеется вдалеке; и "Убежище сатаны" (1972), где неизвестный актер в дешевой резиновой маске для Хэллоуина появляется в мини-образе. Мультфильмы и полнометражные анимационные фильмы не подпадают под это определение, но телефильмы включены. Фильмы, где дьявол появляется только в виде собаки, такие как "Пес дьявола: гончая ада" (1978), змея, как в "Челюстях сатаны" (1984), или автомобиль, как в "Машине" (1977), также опущены.


This filmography brings together and reviews motion pictures featuring the Devil. In tackling this subject, certain ground rules were applied to select the productions included.

First, the Devil must make a bona fide appearance and be played by a recognizable person. This standard eliminates a number of excellent Devil films, such as The Mephisto Waltz (1971), in which only the Devil’s shadow appears; Rosemary’s Baby (1968), where we catch only a fleeting glimpse of Satan’s hands and eyes; The Devil’s Partner (1957), in which only his hand is seen; Incubus (1965), where he appears vaguely in the distance; and Asylum of Satan (1972), where an unidentified actor in a cheap rubber Halloween mask makes a mini-appearance. Cartoons and animated features do not qualify, but telefilms are included. Films where the Devil shows up only in the form of a dog, such as Devil Dog: The Hound of Hell (1978), a snake, as in Jaws of Satan (1984), or a car, as in The Car (1977), are likewise omitted.

Во-вторых, это должен быть полнометражный фильм. Все короткие сюжеты опущены, включая "Кабаре дьявола" (1931) с Чарльзом Миддлтоном и "Саймоном из пустыни" (1965), сорокапятиминутный полнометражный фильм Луиса Буфиэля, в котором женщину-сатану сыграла Сильвия Пинал.

В-третьих, изображенный персонаж должен обоснованно считаться настоящим дьяволом. Сатана известен под многими именами, такими как Люцифер, Вельзевул, Мефистофель и т.д.

В некоторых постановках эти имена относятся к отдельным существам. В настоящую книгу включены фильмы, в которых появляются главные фигуры дьявола. Существует несколько картин, в которых Дьявол на самом деле не идентифицирован, но в которых персонаж может быть разумно принят за дьявола, например, Дэвид Уорнер в фильме "Бандиты времени" (1981). Псевдодевилы, однако, не допускаются, такие как те, что появляются в "Семи следах сатаны" (1929) или "llzapoppin’" (1941). Антихрист также не является дьяволом, если только в фильме Антихрист не изображен буквально одержимым самим сатаной, как в "Коде Омега" (1999). Фильмы "Холокост 2000" и "Предзнаменование" опущены, поскольку находятся вне этих параметров.

Также исключаются фильмы об одержимости демонами, если только сам сатана не занимается одержимостью. В "Изгоняющем дьявола" (1971), например, молодая девушка на самом деле одержима Пазузу, относительно мелким шумерским демоном. В-четвертых, скины, как мягкие, так и жесткие, не включены, так что не ищите таких работ, как "Мой хвост горяч" (1964), "Кукла дьявола Синтия" (1968) или "Сатанико Пандемониум" (1978). Наконец, фильм все еще должен существовать и быть доступен для просмотра зрителями. Каждый фильм в основном разделе этой книги был просмотрен автором на видео, включая такие раритеты, как "Вскрытие фантазии" (1967) и "Рука дьявола" (1942). (Некоторые невиданные, недоступные фильмы перечислены в приложении 1. С учетом этих факторов в книге подробно рассматриваются девяносто пять фильмов.

Second, it must be a feature-length film. All short subjects are omitted, including The Devil’s Cabaret (1931) with Charles Middleton and Simon of the Desert (1965), Luis Bufiel’s forty-five-minute featurette that included a female Satan played by Silvia Pinal.

Third, the character depicted must reasonably be considered to be the actual Devil. Satan goes by many names, such as Lucifer, Beelzebub, Mephistopheles, etc.

In some productions, these names refer to separate beings. This book includes films where major Devil figures appear. There are also some pictures in which the Devil is not actually identified but in which a character can be reasonably assumed to be the Devil, such as David Warner in Time Bandits (1981). Pseudodevils, however, are not eligible, such as those appearing in Seven Footprints to Satan (1929) or  llzapoppin’(1941). The Antichrist is also not the Devil, unless the film depicts the Antichrist as being literally possessed by Satan himself as in The Omega Code (1999). Holocaust 2000 and the Omen films are omitted, being outside these parameters.

Also excluded are demonic possession films, unless Satan himself is doing the possessing. In The Exorcist (1971), for example, the young girl is actually possessed by Pazuzu, a relatively minor Sumerian demon. Fourth, skin flicks, both soft and hard, are not included, so don’t look for such efforts as My Tail Is Hot (1964), Sinthia the Devil Doll (1968), or Satanico Pandemonium (1978). Finally, the film must still exist and be available to be seen by viewers. Every film in the main section of this book has been reviewed by the author on video, including rarities such as Autopsia de un Fantasma (1967) and The Devil’s Hand (1942). (Some unseen, unavailable films are listed in Appendix 1.) With these factors in mind, ninetyfive films are covered in comprehensive detail in this book.

= СТРУКТУРА СТАТЕЙ =



Каждая запись начинается с названия, за которым следует год выпуска и любые общеизвестные альтернативные названия.

Далее следует оценка картины как фильма о Дьяволе. Например, такой фильм, как "Перекресток", может рассматриваться как блюзовый фильм или фильм о Дьяволе. Эти оценки относятся к картине исключительно как к фильму о Дяволе и должны интерпретироваться следующим образом:

*От плохого к удовлетворительному
**От удовлетворительного к хорошему
***От хорошего к очень хорошему
****От очень хорошей
***** Лучше не бывает

Обратите внимание, что в этих оценках используется рейтинг в диапазоне, поэтому половинные звезды не используются.

Each entry begins with the title as "rendered in the print reviewed by the author, followed by the year of production and any commonly known alternate titles.

Next comes a rating of the picture as a Devil movie. A film such as Crossroads, for example, may be regarded as a blues film or a Devil film. These ratings apply to the picture exclusively as a Devil film and should be interpreted in the following manner:

*Poor to Fair
**Fair to Good
***Good to Very Good
****Very Good to Excellent
***** Top of the Line

Note that in these evaluations, the rating used is a range, so half stars are not employed.



(...)
Следующий раздел представляет собой комбинированную оценку и краткий обзор, который включает сюжет картины, а также критический анализ. Затем внимание переключается на актерские работы, естественно, концентрируясь на человеке, играющем Дьявола. Другие исполнители также получают упоминания, когда их вклад заслуживает внимания. Заключительный раздел состоит из репрезентативных цитат или фрагментов диалога, которые помогают передать колорит и характер каждой картины.

The next section is the combined appraisal and synopsis, which includes the action of the picture as well as a critical analysis. The spotlight next turns upon the performances, concentrating naturally on the individual playing the Devil. Other performers also receive mention when their contributions are noteworthy. The final section consists of representative quotes or bits of dialogue, which help convey the flavor and character of each picture.

В КОНЦЕ ПРИЛОЖЕНИЕ 1+2 и ИНДЕКС



Утраченные, по-настоящему малоизвестные фильмы  отмечены в первом приложении. Второе приложение содержит краткий обзор некоторых актеров, сыгравших Сатану на телевидении.

В указатель включены как личности, темы, так и названия, упомянутые в книге. Все актеры, играющие Дьявола, отмечены звездочкой в указателе. Теперь, когда все детали раскрыты, читателю остается только углубиться в чтение. Ландшафт фильмов о Дьяволе изобилует странными закоулками и лабиринтообразными перекрестками. Не стесняйтесь исследовать их все или выборочно попробовать несколько. В любом случае, я надеюсь, вам понравится это приключение - независимо от того, придете вы с колокольчиком, книгой и свечой или нет.

Lost, genuinely obscure, and arcane efforts are noted in the first appendix. Thesecond appendix contains a brief look at some of the actors who have played Satan on television.

The index includes both individuals, themes and titles mentioned in the book. All actors who play the Devil are noted by an asterisk in the index.

Now that all the minutiae of the layout have been imparted, it only remains for the reader to plunge ahead. The landscape of Devil films has many strange byways and labyrinthian crossroads. Feel free to explore them all or selectively sample a few. Either way, I trust you'll enjoy the adventure - whether or not you come armed with bell, book, and candle.



сатанизм, символы, фильмы, фантазии на сон грядущий, кино-гиды, голливуд, обзоры книг, книги

Previous post Next post
Up